Halloj har köpt hus med en bergvärmepump IVT C9- 2002 som jag uppfattar det som har en extremt hög förbrukning?

Huset är på 250 Kvm, byggt 2002, vattenburen golvvärrme på alla plan, en extra ack,tank för att kunna hålla badrummen varma på sommaren(när resten är avstängt)
Förbrukningen var år 2020 38000Kwh, 2021 33000Kwh
Vi har ca 20 Grader inne.
Den körs aldrig på el patronen då jag satt upp timern till 300min så har den enligt logg inte använts på senaste 3 månaderna, kurvan är justerad något upp till 2.5
När jag jämfört med andra grannar och vänner ligger de runt 12-15Kwh per år vilket känns mer rimligt.
Tjänar jag på att byta till ny? och vad har ni för förbrukning?
 
surris
R rillethedude skrev:
Halloj har köpt hus med en bergvärmepump IVT C9- 2002 som jag uppfattar det som har en extremt hög förbrukning?

Huset är på 250 Kvm, byggt 2002, vattenburen golvvärrme på alla plan, en extra ack,tank för att kunna hålla badrummen varma på sommaren(när resten är avstängt)
Förbrukningen var år 2020 38000Kwh, 2021 33000Kwh
Vi har ca 20 Grader inne.
Den körs aldrig på el patronen då jag satt upp timern till 300min så har den enligt logg inte använts på senaste 3 månaderna, kurvan är justerad något upp till 2.5
När jag jämfört med andra grannar och vänner ligger de runt 12-15Kwh per år vilket känns mer rimligt.
Tjänar jag på att byta till ny? och vad har ni för förbrukning?
Jotack det låter som ni i princip kör på driektverkande el om ni inte har ett pissdåligt isolerat hus, använder sjukt mycket hushållsel och varmvatten.
 
Hej.

Jag har en bergvärmepump Thermia villa från 2004.
21 grader inne och värmer 260 kvadrat i hus från 63. Nyare fönster och tillägsisollerad vind.
Gör av med 14000 kw per år.
Ligger i Östergötland.

Tänkte som jämförelse.
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
Oj det låter väldigt mycket. Vi har ca 6.500 kWh per år i ett hus byggt 2020, nibe bergvärmepump, samma area som ni (250 kvm) och golvvärme på båda planen.
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
R rillethedude skrev:
Halloj har köpt hus med en bergvärmepump IVT C9- 2002 som jag uppfattar det som har en extremt hög förbrukning?

Huset är på 250 Kvm, byggt 2002, vattenburen golvvärrme på alla plan, en extra ack,tank för att kunna hålla badrummen varma på sommaren(när resten är avstängt)
Förbrukningen var år 2020 38000Kwh, 2021 33000Kwh
Vi har ca 20 Grader inne.
Den körs aldrig på el patronen då jag satt upp timern till 300min så har den enligt logg inte använts på senaste 3 månaderna, kurvan är justerad något upp till 2.5
När jag jämfört med andra grannar och vänner ligger de runt 12-15Kwh per år vilket känns mer rimligt.
Tjänar jag på att byta till ny? och vad har ni för förbrukning?
Kan vara gasbrist brukar kunna få hiskeliga el räkningar.
 
surris surris skrev:
Jotack det låter som ni i princip kör på driektverkande el om ni inte har ett pissdåligt isolerat hus, använder sjukt mycket hushållsel eller varmvatten.

Ja tanken har slagit mig också, men huset är välisolerat, stängde av elpatronen för att se om förbrukningen över 1 dygn ändrades, men den ligger just nu på stadiga 100Kwh/dygn
Vi bor i Östergötland så ingen extremkyla heller....

Kompressorn byttes för ca 4 år sen av förra ägaren, funderar på om det kan ha blivit något knas då?



surris surris skrev:
Jotack det låter som ni i princip kör på driektverkande el om ni inte har ett pissdåligt isolerat hus, använder sjukt mycket hushållsel eller varmvatten.
 
V växelventil skrev:
Kan vara gasbrist brukar kunna få hiskeliga el räkningar.
Ok, går det att kolla på något sätt?
 
surris
R rillethedude skrev:
Ja tanken har slagit mig också, men huset är välisolerat, stängde av elpatronen för att se om förbrukningen över 1 dygn ändrades, men den ligger just nu på stadiga 100Kwh/dygn
Vi bor i Östergötland så ingen extremkyla heller....

Kompressorn byttes för ca 4 år sen av förra ägaren, funderar på om det kan ha blivit något knas då?
Även om elpatronen är avstängd så kan kompressorn gå så du får ut lika mycket energi som tillsätts via kompressorn. Kan vara många saker, är inte värmepumpstekniker så rekommenderar att du tar ut en sådan för att kika på det. Kan vara brist på köldmediumet också som växelventil nämner.
 
R rillethedude skrev:
Ok, går det att kolla på något sätt?
Nu börjar din pump bli till åren men om du tänker dig vid gasbrist så blir det som att tömma ett tvättställ och det drar med sig luft mot slutet.På din maskin får du kolla om du hittar ett synglas och om det bubblar men bästa är nog rådfråga den firman som installerat/servat din pump.


Obs lättast vore det om du på något sätt kan gå tillbaka i tiden för att kontrollera om förbrukningen har varit lika högt bakåt i tiden men det låter högt.
 
Redigerat:
C
R rillethedude skrev:
Förbrukningen var år 2020 38000Kwh, 2021 33000Kwh
Kompressorn i din 9 kW pump drar ca 3 kW vid max belastning vilket alltså motsvarar ca 2 200 kWh/månad om den skulle gå konstant 24/7. Så det känns teoretiskt omöjligt att du enbart på kompressordrift skulle kunna komma upp i dina förbrukningssiffror.
 
C cpalm skrev:
Kompressorn i din 9 kW pump drar ca 3 kW vid max belastning vilket alltså motsvarar ca 2 200 kWh/månad om den skulle gå konstant 24/7. Så det känns teoretiskt omöjligt att du enbart på kompressordrift skulle kunna komma upp i dina förbrukningssiffror.

Ja det låter ju väldigt osannolikt när räknar ut det sådär, visst det ingår hushållsel i 38000 kwh men inte 12000 Kwh, får nog börja leta energitjuvar härhemma! Ska Kolla så inte grannen kopplat in sig på min lina :cool:
 
Det finns ju en del saker att kolla. Går kompressorn över huvud taget? Några larm? Har du inaktiverat elpatronen i styrsystemet så brukar den ändå kopplas in om nåt blir fel så kompressorn stoppas.
Om kompressorn går, vad har du för temperaturer på köldbärare in/ut, värmebärare in/ut och hetgas? Saknar pumpen display så får du mäta med en termometer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju en del saker att kolla. Går kompressorn över huvud taget? Några larm? Har du inaktiverat elpatronen i styrsystemet så brukar den ändå kopplas in om nåt blir fel så kompressorn stoppas.
Om kompressorn går, vad har du för temperaturer på köldbärare in/ut, värmebärare in/ut och hetgas? Saknar pumpen display så får du mäta med en termometer.
V växelventil skrev:
Nu börjar din pump bli till åren men om du tänker dig vid gasbrist så blir det som att tömma ett tvättställ och det drar med sig luft mot slutet.På din maskin får du kolla om du hittar ett synglas och om det bubblar men bästa är nog rådfråga den firman som installerat/servat din pump


Obs lättast vore det om du på något sätt kan gå tillbaka i tiden för att kontrollera om förbrukningen har varit lika högt bakåt i tiden men det låter högt.
ja beställt service dom kommer på måndag hoppas dom hittar på nåt Eon skulle maila tydligen vart det svårt att se längre tillbaka än 2år
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju en del saker att kolla. Går kompressorn över huvud taget? Några larm? Har du inaktiverat elpatronen i styrsystemet så brukar den ändå kopplas in om nåt blir fel så kompressorn stoppas.
Om kompressorn går, vad har du för temperaturer på köldbärare in/ut, värmebärare in/ut och hetgas? Saknar pumpen display så får du mäta med en termometer.
Ja kompressorn surrar på , och vad jag se på tittglaset är det inga luftbubblor i köldbärar kretsen

Kompressor 76.1 c
Värmebärare ut 44.2
Värmebärare in 33
Köldbärare in 4.3
Köldbärare ut -1.7

Hetgasen kan jag inte hitta nåt värde för, går den att mäta med vanlig termometer?
 
Hetgasen är den som heter 'Kompressor'. Siffrorna ser rimliga ut även om dom inte är optimala, så du får nog leta vidare efter felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.