A Arnodt skrev:
Aha, du monterar och kopplar själv en anläggning. Jag känner inte till lågpris kinagrejer, men varje SolarEdge effektoptimerare ger ut en säkerhetsspänning på 1 Volt, så länge en SolarEdge-växelriktare är avstängd. Slår man på SolarEdge-växelriktaren börjar SolarEdge-effektoptimerarna att jobba. Kanske är något liknande för dina kinagrejer?
Kan vara så med dessa optimerare med, men ledningarna är inte inkopplade i växelriktaren än men kanske allt funkar vid uppstart,få se.
Nej.jag monterar inte något själv köpt färdig installation men råkar vara elektriker. AC sidan ordnar jag men det är nytt område för mig.
 
I databladet för den kina effektoptimeraren står att den ger ut 0 Volt (och har impedans 1 kOhm), när växelriktaren är avstängd.

Men går det att sätta sådan kina-effektoptimerare på enstaka paneler i en seriekopplad sträng? Ja, det verkar så när jag sökte på internet men bara på huvahej-växelriktare.
Med SolarEdge effektoptimerare måste man sätta en på varje panel. Däremot med effektoptimerare Tigo TS4-A-O kan man sätta på enstaka skuggdrabbade paneler i en seriekopplad sträng.

Bra du är elektriker och stöttålig.

Det blir nog en bra anläggning som kan dämpa elräkningen nu när de tokhöjt elpriset.
 
Redigerat:
Hej.Nu är det kopplat klart i centralen,satte igång huawei växelriktaren, följer beskrivningen steg för steg allt ser bra ut tills systemet ska hitta mina 2 optimerare.Smartmätaren,wifi dongeln hittades snabbt men inte optimerarna.Jag har en dc brytare undertill i växelriktaren som jag först glömde slå till(har en separat dc brytare till i ledningarna)den var på.Sen kom jag på att den i växelriktaren glömde jag,det är säkert därför optimerarna inte hittas.Vrider på brytaren gör ny sökning men ICKE.Enligt beskrivningen optimerarna ska vara kompatibla med växelriktaren. Display av Huawei växelriktare med statusmeddelanden och ikoner för systeminställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

längst upp är det inte grön vid standby initizalition utan orange.Ska ringa support imorgon men tänkte fråga här med.Även om det var ganska molnigt ska opimerarna hittas tycker jag.
Kollar i manualen och den nedersta rutan verkar det vara:
En sida ur en växelriktarmanual som visar LED-indikatorernas status och betydelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
led 1 är släckt led två blinkar som beskrivet.Dc av Ac på??
 
Redigerat:
Du vet nu är ljuset om dagarna väldigt svagt. Vid ca 14:00 till 15:30 är det knappt det orkar starta en växelriktare. Kan det vara det? Kl.14:55 var vår ca 15 kWp anläggning nere på ynka 45W, och noll 5 min senare.

Jag känner inte till huvahej växelriktare, men på en SolarEdge-växelriktare ska man vid 1:a start (och om man ändrat t.ex. byggt ut) göra "ihopkoppling effektoptimerare-växelriktare". Växelriktaren "ropar" via solarkablarna under några minuter och hör om det finns effektoptimerare och hur många. Man ska trycka på en viss knapp för att starta den processen. Kanske är liknande på huvahej?

Du ska klart även sluta AC-brytaren till växelriktaren, men har du nog gjort.
 
Redigerat:
Sökning efter optimerare startades automatiskt inget jag valde.Vr -n sökte själv efter smartmätare battteri och optimerare.Men även om vid litet ljus skulle hårdvaran hittas tycker jag men jag hör med supporten imorgon.
tack för ditt svar
 
  • Gilla
Jolab
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Sökning efter optimerare startades automatiskt inget jag valde.Vr -n sökte själv efter smartmätare battteri och optimerare.Men även om vid litet ljus skulle hårdvaran hittas tycker jag men jag hör med supporten imorgon.
tack för ditt svar
Hej.Svar från support:vänta till solen tittar fram och testa igen.Hittade manual till optimerarna och en video på youtube,1kohm/optimerare ska man mäta.jag mäter 0kohm...
 
zombi,
Hur gick det? Fick du ordning på det så kines-växelriktaren hittar kines-effektoptimerarna?
 
A Arnodt skrev:
zombi,
Hur gick det? Fick du ordning på det så kines-växelriktaren hittar kines-effektoptimerarna?
Jävla amatörer glömde en kontakt........
Hade en besiktningsgubbe här han hittade det och andra fel som de ska förhoppningsvis rättas till.Försäljarens/företagets support skyllde bara på felkoppling på ac sidan i 6 veckor.De som satte panelerna borde ha reagerat av erfarenhet(i 2 år har de gjort det enligt de själva)att 0V indikerar fel ,vid soljus....men de var nöjda och körde hem.
En glömd elektrisk kontakt och kabel upphängda under en byggkonstruktion, synliga vid inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så felet har inget med kines växelriktare att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Jävla amatörer glömde en kontakt........
Hade en besiktningsgubbe här han hittade det och andra fel som de ska förhoppningsvis rättas till.Försäljarens/företagets support skyllde bara på felkoppling på ac sidan i 6 veckor.De som satte panelerna borde ha reagerat av erfarenhet(i 2 år har de gjort det enligt de själva)att 0V indikerar fel ,vid soljus....men de var nöjda och körde hem.
[bild]
Så felet har inget med kines växelriktare att göra.
Dåligt, självklart mäter man upp strängen innan man kopplar in den och plockar ned ställningen! Även vid mulet väder lämnar den x antal hundra volt...

Det har blivit en bransch för guldgrävare.
 
Klantarseln dyker tyvärr upp överallt. Värst är när de inte erkänner sina begångna misstag. Bra att det ordnar sig. Men givetvis bättre om intallationsfirman skulle ha uppträtt mer professionellt. Det är lätt i hasten att glöma koppla ihop ett par solarkontakter. Det är därför man ska mäta strängspänningen efterhand som man kopplas paneler i serie. Är ett helt modulfält redan ihopkopplat, går det sällan att se under vilken panel felkopplingen är. Bara att börja plocka ner paneler. Men klantarslen behövs tyvärr så att vi övriga kan känna oss duktiga. De fyller en funktion i samhällsmaskineriet.
 
Redigerat:
  • Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
@Arnodt

Dina fördomar lyser starkt i den här tråden.

Huawei är ett av världens största teknikföretag och bland de världsledande inom flera områden som tex datanätverk där en stor del av internets ryggrad är uppbyggt av produkter från Huawei. De är också störst i världen på växelriktare för solceller. SUN-2000 har vunnit internationella utmärkelser som en av de bästa växelriktarna.

Majoriteten av all elektronik tillverkas i Kina på beställning. Apple, Samsung, Intel, AMD, Nvidia och säkert även SolarEgde som du ofta nämner i den här tråden. Varenda elektronikpryl du har hemma består antagligen av komponenter som producerats i Kina men som kanske monterats någon annanstans.

Kinas fabriker kan leverera den kvalitet som önskas om beställaren är villig att betala. Om beställaren vill ha billigt skräp så produceras billigt skräp. Men de producerar också mycket av världens "kvalité" elektronik.

Sen kan man tycka vad man vill om den politiska situationen i Kina, men det förändrar inte det ovanstående.
 
  • Gilla
Görax
  • Laddar…
J
A Anaii skrev:
@Arnodt

Dina fördomar lyser starkt i den här tråden.

Huawei är ett av världens största teknikföretag och bland de världsledande inom flera områden som tex datanätverk där en stor del av internets ryggrad är uppbyggt av produkter från Huawei. De är också störst i världen på växelriktare för solceller. SUN-2000 har vunnit internationella utmärkelser som en av de bästa växelriktarna.

Majoriteten av all elektronik tillverkas i Kina på beställning. Apple, Samsung, Intel, AMD, Nvidia och säkert även SolarEgde som du ofta nämner i den här tråden. Varenda elektronikpryl du har hemma består antagligen av komponenter som producerats i Kina men som kanske monterats någon annanstans.

Kinas fabriker kan leverera den kvalitet som önskas om beställaren är villig att betala. Om beställaren vill ha billigt skräp så produceras billigt skräp. Men de producerar också mycket av världens "kvalité" elektronik.

Sen kan man tycka vad man vill om den politiska situationen i Kina, men det förändrar inte det ovanstående.
Alla västerländska internetoperatörer kastar dock Huaweis nätverksprodukter (åtminstone på backbonenivå mest akut) på soptippen just nu. De migreras bort löpande. Detta eftersom man misstänker att det finns bakdörrar som i händelse av tex krig eller cyberattacker aktiveras. Det är skillnad på designat/framtaget eller tillverkat i Kina.
 
J Jocke Best skrev:
Alla västerländska internetoperatörer kastar dock Huaweis nätverksprodukter (åtminstone på backbonenivå mest akut) på soptippen just nu. De migreras bort löpande. Detta eftersom man misstänker att det finns bakdörrar som i händelse av tex krig eller cyberattacker aktiveras. Det är skillnad på designat/framtaget eller tillverkat i Kina.
Ja, men det har med den politiska situationen att göra och förändrar inte att tekniken i sig är bra. Att man med rätt (enligt mig) misstänker att Kinesiska staten vill ha in bakdörrar på internet är inte detsamma som att Huwei's routrar är dåliga på att vara just routrar, om vi ska ta det som exempel.

Det jag vände mig mot här var formuleringar som "Fick du ordning på det så kines-växelriktaren hittar kines-effektoptimerarna?".
 
  • Gilla
Ducceman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.