Jag har en utbyggnad som ska bli tvättstuga, den består utav plankvägg idag och jag skulle gärna passa på att isolera den lite nu.

Fönstret som sitter där bygger ut 6 centimeter från väggen, så att bygga väggen 6 centimeter invändigt hade varit smutt. Jag vill samtidigt inte behöva använda ångbroms eller ångspärr om möjligt.

Har ni några förslag på hur jag ska göra? Jag tänker kanske nån porös träfiberskiva som isolerar lite, sedan osb sedan pärlspont. Har ni andra förslag? Vad finns det för porösa skivor som skulle kunna fungera till detta?
 
surris
E eeuukkaa skrev:
Jag har en utbyggnad som ska bli tvättstuga, den består utav plankvägg idag och jag skulle gärna passa på att isolera den lite nu.

Fönstret som sitter där bygger ut 6 centimeter från väggen, så att bygga väggen 6 centimeter invändigt hade varit smutt. Jag vill samtidigt inte behöva använda ångbroms eller ångspärr om möjligt.

Har ni några förslag på hur jag ska göra? Jag tänker kanske nån porös träfiberskiva som isolerar lite, sedan osb sedan pärlspont. Har ni andra förslag? Vad finns det för porösa skivor som skulle kunna fungera till detta?
Regla upp med 45x45 med isolering emellan och sätt 15mm pärlspont så bygger det 60mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Behöver man inte ångbroms då?
 
E eeuukkaa skrev:
Behöver man inte ångbroms då?
Finns ju inget som tvingar dig att använda ångbroms.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
surris
E eeuukkaa skrev:
Behöver man inte ångbroms då?
Ne inte med så lite isolering så ska det gå bra, sätt träfiberisolering så är du ännu mer säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
eeuukkaa
  • Laddar…
S
Annars kan du använda träfiberisolering, finns i skivor som är 45. Den ska kunna hantera fukt, inte för att det borde bli något problem
 
  • Gilla
eeuukkaa
  • Laddar…
Ok,
surris surris skrev:
Ne inte med så lite isolering så ska det gå bra, sätt träfiberisolering så är du ännu mer säker.
Ok, vad tror du om att isolera 70mm med träfiber, tror du det kan bli problem utan åmgbroms? Jag får då bygga på fönstret såklart.
 
S
P Pappa1986 skrev:
Finns ju inget som tvingar dig att använda ångbroms.
Nej det finns det ju inte, men jag tänkte att det inte skulle bli fuktproblem med väggen, men det tror du inte att det blir?
 
S Screew skrev:
Rent teoretiskt så ska man inte behöva plast alls till den typen av isolering, läs lite här tex: [länk] träfiberisolering&utm_campaign=TREFIBERISOLERING&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6864555919&hsa_cam=849066390&hsa_grp=43591242912&hsa_ad=358067925351&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-323942650948&hsa_kw=hunton träfiberisolering&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVK0Ojo5wGZ62Fx7HS-YB6VEZUdOTzYyQpi6xBx86dm2_if-HR_wIgBoCGmUQAvD_BwE
Just det, men man behöver sätta en ångbroms tydligen.

"Träfiber har hygroskopiska egenskaper, vilket gör det möjligt att använda en fuktadaptiv ångbroms med variabelt ångmotstånd."
 
S
E eeuukkaa skrev:
Just det, men man behöver sätta en ångbroms tydligen.

"Träfiber har hygroskopiska egenskaper, vilket gör det möjligt att använda en fuktadaptiv ångbroms med variabelt ångmotstånd."
Jag skulle nog påstå att det kan krävas beroende på hur och hur tjock isolering man har. Ställ frågan direkt till dom. Jag har frågat dom förut, men jag ska isolera utifrån med 2x45 och har en luftspalt mellan isolering och panelen då var det inte nödvändigt. Jag vågar inte svara exakt på ditt fall
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

surris
E eeuukkaa skrev:
Ok,

Ok, vad tror du om att isolera 70mm med träfiber, tror du det kan bli problem utan åmgbroms? Jag får då bygga på fönstret såklart.
Ja då kan det bli problem, temperaturen i inomhusluften kommer ha sjunkit så mycket så att det finns risk att när luften träffar plankväggen kan det fälla ut i kondens. Är allt organiskt och hydroskopiskt så kan det torka ut, men finns alltid risken att det inte hinner torka ut för att det alltid tilkommer mer fukt.

Med 70 mm isolering och 0 grader ute och 21 grader inne så kommer det vara 5 grader i skiktet mellan plankvägg och isolering (beroende på tjocklek på plankväggen)

Man ska alltid eftersträva att ha det bäst isolerade skiket i en konstruktion längst ut mot utetemperatur.
 
  • Gilla
eeuukkaa och 1 till
  • Laddar…
Jag som köpt 70x45 reglar redan. Men sambon behöver nog ha de till ett annat projekt så får det nog bli 45x45 i tvättstugan med träfiber, om det inte dyker upp något annat bra förslag.
 
surris
E eeuukkaa skrev:
Jag som köpt 70x45 reglar redan. Men sambon behöver nog ha de till ett annat projekt så får det nog bli 45x45 i tvättstugan med träfiber, om det inte dyker upp något annat bra förslag.
Kör 70 sidan mot väggen så bygger det 45mm, visserligen blir det mer trä i förhållande till isolering. Men vill du inte köpa nytt så funkar det.
 
surris surris skrev:
Kör 70 sidan mot väggen så bygger det 45mm, visserligen blir det mer trä i förhållande till isolering. Men vill du inte köpa nytt så funkar det.
Smart!

Jag räknade på 3 grader vid plankväggen vid ett delta T på 30 grader med 45mm isolering. Vid RF 35% och 20 grader invändigt så ligger daggpunkten på 4 grader ca enligt mollier. Jag tycker inte det borde bli nåt problem. Oftast är det runt nollan här på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.