Vi skall sätta upp en hatthylla och behöver borra snett nedanför elcentralen. Se skiss/rödmarkerat. Rent spotant tänker jag givetvis att det borde vara helt ok då det vore märkligt om någon hade lagt kablarna där jag behöver borra (se rödmarkering). Men så talade jag med fastighetsskötaren för att vara extra säker och han sa att han inte vågade lova något. Det finns tyvärr inga ritningar och han bad mig kolla med en elektriker innan jag borrar.

Jag har mätt med en multidetektor som gav grönt ljus. MEN den gav å andra sidan grönt ljus runt HELA centralen. OCH den har gett grönt ljus på andra ställen i lägenheten där jag vet att det går kablar så den vågar jag inte riktigt lita på.

Vad säger forumet. Är det bara att köra på? Ytterdörren till höger i bild.
 
  • Vägg med elcentral och markerade punkter för borrning vid hatthyllans placering, ytterdörr till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är liten där du har markerat, det mesta går säkert rakt upp från centralen och ev går inkommande matning rakt ner eller ut till höger. Tar man bort kåpan så kan man se åt vilket håll rören går. Var försiktig när du borrar så känner du om/när du ev hamnar i ett rör. Först tycks det stå och stampa en stund för att sedan plötsligt "falla in" en eller två cm.
Ps
Skulle du mot all förmodan borra i ett rör så får du öppna upp i väggen och skarva/laga röret samt troligen byta ledning. Tråkigt, ja visst svårt? troligen inte.
 
E elmont skrev:
Risken är liten där du har markerat, det mesta går säkert rakt upp från centralen och ev går inkommande matning rakt ner eller ut till höger. Tar man bort kåpan så kan man se åt vilket håll rören går. Var försiktig när du borrar så känner du om/när du ev hamnar i ett rör. Först tycks det stå och stampa en stund för att sedan plötsligt "falla in" en eller två cm.
Ps
Skulle du mot all förmodan borra i ett rör så får du öppna upp i väggen och skarva/laga röret samt troligen byta ledning. Tråkigt, ja visst svårt? troligen inte.
Stort tack...jag tar det försiktigt. Jag blev lite fundersam nu när jag såg ett exempel på någon annans elcentral (detta är dock en random googling på nätet och inte alls vår fastighet). Se bifogat. Här ligger iofs ledningarna på utsidan men hade de legat på insidan så hade jag ju förmodligen satt borren rakt i. Om det ser likadant ut i vår fastighet vill säga. Men jag tar av kåpan och kollar för säkerhets skull
 
  • Öppen elcentral med säkringar och jordfelsbrytare monterad på en vägg, kablar dolda, bredvid en brandvarnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmonts inlägg är helt korrekt
En yrkesperson hade dragit rören rakt upp eller ner.
Problemet är att man aldrig kan vara säker när det är en infälld installation
Ang din andra bild så hade jag skämts ögonen ur mig om jag hade gjort på det sättet
Den vittnar om avsaknad av yrkesstolthet
Det ser rent ut sagt för j-t ut
Den hade jag inte ens velat ha undangömd i ett förråd :mad:
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack alla för svar. Skruvade av kåpan för att kolla och dragningen tycks gå rakt bakåt en bit in och sedan upp så det känns safe. Se bifogat

Är det förresten någon som vet vad det är för orange-tonad "kåda" på ett av kabelrören? Ser ut som det smält. Såg även supertunna (hårtunna( plasttrådar i anslutning till detta, ungefär som smält plast som stelnat.
 
  • Elkablar genom rör med orange substans som påminner om smält kåda vid en kabelgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är nog smältlim som man använt till det ena eller andra i samband med bygget.
 
Troligen smältlim som man använder för att "stabilisera" rör och slang i vägarna, man fäster rör/slang med jämna mellanrum (ca 0,5 m) dels för att det inte ska "skramla" i väggarna om någon tex slår i en dörr samt att rör/slang ska vara stumma vid ev omdragning av tråd. Det är Steinel lim som är kanske det bästa för just det ändamålet, det stelnar lite snabbare än dom andra fabrikaten och fäster mycket bra för det här ändamålet.
 
  • Gilla
flightsim18
  • Laddar…
Tack alla igen. Nu är hatthyllan på plats. Det gick bra att borra och elen funkar fortfarande av allt att döma. Hade jag träffat en kabel hade jag nog märkt det :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.