Vi planerar att göra en renovering av en mindre toalett på bottenplan, byta plastmatta mot klinkers, kakla om och byta handfat.
Är det tillrådligt att byta vattenledningsrören? Stålrör från tidigt 70-tal, går inne i väggen rakt ner genom trossbottnen och skarvade direkt nedanför i källaren. Bara en meter men jag måste ju bryta upp väggen.
Avloppet är plast så det behöver jag inte tänka på.

Vattenledningsrör och avloppsrör i en vägg med kakel under en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ska du byta rören hela vägen? Dom är skarvade precis där vid anslutningen till väggen. Lossa på den muttern så kan du dra ut det kromade röret. För framtiden hade jag gängat på en ventil i vinkel där för enkel avstängning. Vad gäller väggen så kan det ju finnas andra anledningar att riva den ändå - sätta våtrumsskiva ist?
 
I ericalnemar skrev:
Varför ska du byta rören hela vägen? Dom är skarvade precis där vid anslutningen till väggen. Lossa på den muttern så kan du dra ut det kromade röret. För framtiden hade jag gängat på en ventil i vinkel där för enkel avstängning. Vad gäller väggen så kan det ju finnas andra anledningar att riva den ändå - sätta våtrumsskiva ist?
Varför skall jag byta rören hela vägen? Tja, det var ju det jag undrade! Hade jag hoppat över det så hade jag säkert fått höra efteråt att jag är en idiot som inte passade på.
Jo, jag vet att muttrarna är kopplingar och att dom kromade rören inte är dom som kommer ut i källaren. ;-)

Nåväl, tack för svaret! Det kan bli aktuellt med våtrumsskiva om vi bestämmer oss för kakel, idag sitter kaklet på masonit.
 
Ok, då missuppfattade jag dig. Personligen hade jag aldrig ens kommit på tanken att byta vattenrör hela vägen. Men om du sover bättre om natten pga det så kör på!
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Stålrör kan ju vara motiverat att byta. Men det där ser ut att vara kromade kopparrör.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stålrör kan ju vara motiverat att byta. Men det där ser ut att vara kromade kopparrör.
Det är som sagt stålrör inne i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.