Är det någon som kan rekommendera några till- och frånluftsdon som är tysta?
 
Ljud från don beror mycket på hur mycket flöde/tryckfall du har över donet.
Högt flöde över litet don = stort tryckfall => mer ljud.
Dock kan man inte använda för stora don (framförallt frånluft) då man inte kan injuste adet rätt då.
Lågt tryckfall över don => ostabila flöde i anläggningen.
 
Y
För att inte bli jagad med facklor och högafflar så skakar jag liv i denna gamla diskussion än att skapa en ny.
På 6 år borde det ju både kommit fler produkter och finnas mer erfarenheter. =)

Vilka är lite mer tysta?
Till min förvåning var min slimmade i metall lite mer tyst än den högre i plast.. Fast båda av billiga sorter.
Nyfiken på vilka era favoriter är?

Samt.
Ifall man ska ha sådan man gängarupp eller sån med klämmor.
 
Tråkiga besked 6år efter trådstart. Lindab KSO eller Fläktwoods Kgeb är fortfarande tystast.(Samma don, görs i samma fabrik)
Jag tycker klämmor är bäst. Enklast att få tätt mot tak så man slipper visselljud pga läckage mellan don och ram.
Vill man ha små don och höga flöden. Välj Fläktwoods Gpdf.
 
Kan säga att lindabs gamla KSO don inte görs i samma fabrik som KGEB längre. Det är en kopia som görs i Kina numera.
 
MrNice80 skrev:
Kan säga att lindabs gamla KSO don inte görs i samma fabrik som KGEB längre. Det är en kopia som görs i Kina numera.
Kanske det är så. Sist vi beställde hem lite kgeb så låg det lite lindab don inblandat. Drog slutsatsen att de gjordes på samma fabrik då...:)
 
Y
Betyder dessa förkortningar något eller är det bara namn?

KSO... KGEB osv
 
Det är lite olika don i modellen. Vissa bättre än andra för olika ändamål.
För frånluft hemma så skulle jag välja mellan KGEB eller GPDF som sagt. Båda är med fjäderinfattning.
KSO säljs knappt i Sverige men går desto bättre i Finland. Det är med bajonett infattning.
 
Y
Har känt och klämt lite på en KGEB. De flesta pekar ut den som den mest tysta.
Men designen gör mig lite tveksam. Är det inte väldig tjobbig att justera. Centrum sitter ju med en plåtskruv så man måste lossa hela donet för att göra en ändring.

Sen att det blir ett stort hål på ena sidan, än en jämn öppning runtom centrum känns ju som om det borde öppna för mer ljud. Fast den borde ju inte tätna för smuts lika snabbt.

Hur tänker ni om injusteringarna. En klassisk med centrerad centrum man kan snurra på utan lossa donet borde väl vara lättare? Som KSO är. Fast när jag bildgooglar så visar den ju massa olika designer så vet inte vilken som är vilken. Är KSO i metall också?

Försöker tyda tabellerna...
KSO: http://www.flaktwoods.se/52f17e52-cd01-4781-b04d-0e7285c2136e
KGEB: http://www.flaktwoods.se/c746f6b4-5b14-426b-82be-a98482e45712

KSO 25db vid 15l/s (100mm)
KGEB 20db vid 15l/s (100mm)
Fast har ingen aning om jag tolkade de diagrammen rätt.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Har känt och klämt lite på en KGEB. De flesta pekar ut den som den mest tysta.
Men designen gör mig lite tveksam. Är det inte väldig jobbig att justera. Centrum sitter ju med en plåtskruv så man måste lossa hela donet för att göra en ändring.
Då slog huvudet på spiken. Rent injusteringsmässigt hatar jag dom. Man måste plocka ner dem. Skruven blir sliten i hålet varje gång man måste ändra inställning. Otaliga don man kommer till som sitter löst för att någon varit duktig och rengjort dem för många ggr. och sen är det meckigt att få till exakt inställning, tex när man ska ändra från -5 till -6 i inställning. Sätter sig skit i glipan som blir mellan kona och donram.osv osv...

-Men tysta är dom... och det är nog fan det ända med...:rolleyes:

Min personliga favorit är Fläktwoods gpdf.
Den har inga av ovannämnda problem.
 
Redigerat:
Jag lånar den här tråden för en installationsfråga. Jag har ett vanligt hål i plåt (runt) som kommer ut ur väggen. Skall jag då välja en KGEZ-01 (som jag förstått är inskjutningsbar) till installationen eller är det -05 eller kanske -43 som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.