Köpt hus med skeppsgolv överallt. Säljaren visste inte hur jag skulle ”behandla” det?
Hoppas någon här kan hjälpa mig, det ser slitet ut och våta fläckar syns direkt! Hur bevarar jag det bäst, slipa ner eller tvätta med såpa, eller andra tips mottages tacksamt
 
Foton så kanske du får svar
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foton så kanske du får svar
 
  • Trägolv med mörkbruna plankor och synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj vad det var dumt av mig , är sjöbuse, men namnet lurade mig.. Säkert är det en masonitremsa mellan brädorna, brukar vara snyggt. Vet du vad för träslag, det är är nog inget ädelträ, svårt att se så här med bild, det kan vara behandlat. Ska du ha ordning så är nog en slipning på plats och då ska du ta kontakt med någon golvslipare som ser vad du har och vet det mesta och trägolv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Oj vad det var dumt av mig , är sjöbuse, men namnet lurade mig.. Säkert är det en masonitremsa mellan brädorna, brukar vara snyggt. Vet du vad för träslag, det är är nog inget ädelträ, svårt att se så här med bild, det kan vara behandlat. Ska du ha ordning så är nog en slipning på plats och då ska du ta kontakt med någon golvslipare som ser vad du har och vet det mesta och trägolv.
Närbild av ett trägolv med synliga skarvar och slitagemärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte alls dumt svar! Jag vill själv ha foto för att bättre förstå Har kontaktat en golvfirma som kommer och kollar
J jonaserik skrev:
Oj vad det var dumt av mig , är sjöbuse, men namnet lurade mig.. Säkert är det en masonitremsa mellan brädorna, brukar vara snyggt. Vet du vad för träslag, det är är nog inget ädelträ, svårt att se så här med bild, det kan vara behandlat. Ska du ha ordning så är nog en slipning på plats och då ska du ta kontakt med någon golvslipare som ser vad du har och vet det mesta och trägolv.
 
Nä troligen är det nåtmassa mellan brädorna, har själv lagt ett sånt golv. Det blev lutat sen, men det är inte golvet på bilden det ser oljat ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, någon form av olja (som inte löser upp eller reagerar med "gummi-nåtmassan" mellan brädorna) är nog det bästa för det golvet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkert är det en masonitremsa mellan brädorna, brukar vara snyggt.
Golvet år nåtat. Jag har aldrig hört talas om nån som sätter masonitremsor mellan brädorna.
 
useless useless skrev:
Golvet år nåtat. Jag har aldrig hört talas om nån som sätter masonitremsor mellan brädorna.
Då har du inte varit med i golvsvängen då , det gjordes för att få svarta/mörka ränder mot ljust trä och det vart det när golvet lackades, rackarns så snyggt det blev
 
Hade själv ett skeppsgolv lika som ditt. slipade och behandlade med osmo hårdvaxolja.

Blev mycket bra och hållbart. Vi hade det i stora delar av våtutrymmet. Golvet var ekbrädor med nåtmassa emellan. Var ett kladd när jag gjorde det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är inga problem att slipa ett nåtat golv. Om massan sitter dåligt kan det slitas upp på något ställe om man har otur, men det är bara att fylla med ny massa.
 
J jonaserik skrev:
Då har du inte varit med i golvsvängen då , det gjordes för att få svarta/mörka ränder mot ljust trä och det vart det när golvet lackades, rackarns så snyggt det blev
Nåtmassan är elastisk och följer med när träet rör på sig. Med masonit blir det ju springor när brädorna torkar. Måste bli skitfult?
 
Tycker golvet ser jättefint ut! Mindre vattenfläckar på oljade ekgolv brukar gå att torka bort med en fuktig trasa eller ångmopp. Svarta fläckar kan blekas. Ibland måste golvet oljas och då kan en finslipning med 120 papper ge nytt liv.
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Intressant tråd.
Lägger till ett foto på vårt golv i vår sommarstuga. Är solblekt och skulle behöva nån typ av behandling men vet ej hur förra ägaren gjorde.
Funderar på fint slippapper och en olja som är anpassad för just denna typ av träslag, vilket det nu är.
Vill ju inte förstöra ett så vackert golv.
Alla tips är välkomna.
Mvh Mattias
 
  • Trägolv med ådring och pluggade hål; skarvar och mönster syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.