Hej liten fundering angående en trappa. går det att få till en vettig trappa i detta hål. eller blir det en stege av det..
Har gjort en enkel skiss. Sitter idag en spiraltrappa, men den är 450mm bred, känns smalt o bökigt att bära grejer i.Någon med kunskap om trappor får gärna komma med förslag ideér
 
Svårt att se vad du menar. Men tror inte du menar att trappen är 45cm bred?
Planlösning uppe och nere. Mått på golv till golv. Mått på vilken yta du kan avvara på nedre plan. Då kan jag ge dig ett svar.
 
T Tompafix skrev:
Svårt att se vad du menar. Men tror inte du menar att trappen är 45cm bred?
Planlösning uppe och nere. Mått på golv till golv. Mått på vilken yta du kan avvara på nedre plan. Då kan jag ge dig ett svar.

Ser du bifogade pdf? Där finns de mått samt en bild
 
ag72 ag72 skrev:
Ser du bifogade pdf? Där finns de mått samt en bild
Jag är ledsen, men förstår nog inte din ritning.
Antar att golv till golv är 3000mm. Är det trapphålets bredd som är 1170mm?
Vart ligger denna dörr i förhållande till allt?
För att kunna ge ett förslag på en trappa behövs mer info. T.ex. vilken yta kan nyttjas på bottenplan och vart kan trappen komma upp på övre plan. Det ser man väldigt bra på planlösningen
 
Ok ska försöka göra en bättre beskrivning imorgon, har liter mer bilder mm
 
ag72 ag72 skrev:
Ok ska försöka göra en bättre beskrivning imorgon, har liter mer bilder mm
Topp. Mät trapphålets bredd och längd också.
 
Kolla om denna skiss funkar
 
Nu är jag med. Tror inte du kan fasa av hörnet. Det borde vara takstolar som ligger där som i sin tur trapptornet vilar på. Trodde först du hade en övervåning därav min förvirring :D
För att få till bättre trapp kommer det behövas ett mycket större utrymme. En rak trapp i nuvarande hål skulle bli extremt brant. Ca 60 graders lutning som bäst och då räknar man en 45 graders som en brant trappa.
 
Ok,kanske får leva med spiraltrappen.... bara att den är så trång o gå i. Tänkte om de gick o få en bredare trapp på nått vis. Det är ett betongvalv, men de kanske inte går o fasa av ändå.
 
En eventuell förbättring skulle eventuellt vara ett nytt räcke som följer spiraltrappans form. Kan tänka mig att knopparna kan vara i vägen och att ha ett räcke som går rakt när trappen svänger inte är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.