Hej alla!

Jag har flyttat en llvp varpå ett hål genom yttervägg blir "ledigt". Jag undrar om någon ventilationskunnig kan råda mig. Det finns ju tre alternativ som jag ser det; sätta tilluftsventil, sätta frånluftsventil eller sätta igen hålet helt. Vi har absolut inga problem med luftkvaliteten i huset (inte mätt, utan baserat på känsla och lukt). Huset har självdrag. Hålet är på entreplan. Huset är hyfsat "tätt".

Kan det "skada" att sätta en tilluftsventil? Är något av de ovannämnda alternativen att föredra?

Tacksam för råd, tips och dialog.
 
I vilket rum är hålet? Beskriv övriga ventiler och fläktar som finns i huset.
 
Hur många plan är huset på?
Hur är planlösningen?
Var på markplanet sitter hålet?
Finns det några eldstäder, hur används dom?
Var finns frånluft och tilluft idag?
 
1,5 plan med källare. 5 rum i källaren, 5 ventiler i källaren, kök, badrum och vardagsrum på entreplan, köksfläkt, badrumsfläkt och kamin (som används mycket just nu (elpriset)) på entreplan, två rum på ovanvåningen, en takventil i varje rum som går till varsin kanal i skorstenen. Totalt ca 150-160 kvm, 210 cm takhöjd i källaren, 255 cm takhöjd på entreplan, snedtak på ovanvåningen (80-360 cm takhöjd). Uppvärmning är llvp, men just nu extremt mycket kamineldning. Generellt öppen planlösning med stora rum utom i källaren.
Hålet sitter på ca 210-220 cm höjd i det stora rummet (ca 30 kvm) på entreplan. Inga andra ventiler än de tre som nämns på entreplan.
 
Ja, det kan skada på så vis att tilluften kan komma att tas från den nya tilluftsventilen istället för som det var tänkt/befintliga ventiler.
Luften kommer alltid att välja enklaste vägen.
Undertrycket kan också komma att minska i huset.
Har ni en bra fungerande ventilation i alla utrymmen och tillräckligt med tilluft, så är det helt klart bäst att sätta igen hålet.
 
Har du tilluftsventiler i sovrummen? Takens ventil var förr tänkt som frånluft men det "systemet" blev ju ingen höjdare....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tilluftsventiler i sovrummen? Takens ventil var förr tänkt som frånluft men det "systemet" blev ju ingen höjdare....
Nej, det har jag inte. Vid renoveringen satte jag dit takventilerna på ovanvåningen. Vi sover inte med stängd dörr. Tanken är/var att tilluften kommer från entreplan (upp i trappan) till båda rummen på ovanvåningen. Det blir ju ett undertryck på de två metrarna skorsten. Men ja, sovrummet hade kanske vunnit på att få en egen tilluftventil. Det är dock en annan fråga då hålet finns på entreplan i ett 30 kvm stort vardagsrum.
 
Jag tror hålet är ok som tilluftsventil, testa ett år och utvärdera, annars bygg igen. Tanken med tilluft i sovrum är att den ska vara "frisk" uteluft, inte "återvunnen" luft från husets del :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror hålet är ok som tilluftsventil, testa ett år och utvärdera, annars bygg igen. Tanken med tilluft i sovrum är att den ska vara "frisk" uteluft, inte "återvunnen" luft från husets del :(
Ja, det är nog ett vettigt tips. Tack :)
Jodå, jag förstår. Dock är det inte återanvänd luft eftersom den luft som kommer in där under natten och kommer upp i sovrummet är inte använd då det inte finns några personer där nattetid, men point taken. Det får nog bli fönster ventil i sovrummet. Tack :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.