Då har jag lagt en beställning på Kort 2 "Nätdel" (00658327). Utan att vara i närheten av kompetent på området så tycker jag det pekar dithän.
Återkoppla gärna oavsett "ris/ros", det är alltid intressant! Jag får inte kortet förrän om någon dag och jag kan ju alltid utnyttja ångerrätten...
Nästa fråga är ju om touchpanel och/eller display tagit stryk av kortet alt är motsvarande slitet. Oh well det visar sig!
 
Det är ju rätt många kontakttungor på korten. Prova att polera upp dem. Använd gärna kontaktspray också. Gäller även kontakterna inne i diskmaskinen.
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Prova att polera upp dem. Använd gärna kontaktspray också.
Tack det ska jag prova först. Det är ju känsliga delar, har du tips på polerverktyg och/eller -medel samt kontaktspray (bomullstops eller suddgummi, T-sprit eller Isopropanol)?
Tack,
T
 
Redigerat:
T tjr skrev:
Tack det ska jag prova först. Det är ju känsliga delar, har du tips på polerverktyg och/eller -medel samt kontaktspray (bomullstops eller suddgummi, T-sprit eller Isopropanol)?
Tack,
T
Testade nyss bomullstops och Isopropanol på anslutningarna till kort 2 utan framgång, samma "felblink". Imorgon kommer nya kort 2, fingers crossed...
 
A
T tjr skrev:
Efter lite grävande så lyckades jag få ut och fram det större Kort 1, bilder nedan. Det ser faktiskt riktigt fräscht ut (för en annan).

Kort 1 har SN: ABAB 00497498 (9000376770 002VER: EU).
Stor svart cylinder är en EPCOS B43508-A9107-M2 100µF (M) 400V- 25/105/56
Mindre mörkblå cylinder har gömd svårtydd text, men tror 8DIISW 470µF 16 v M (i en kvadrat) +105°C FC

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
på detta kort skulle jag noga kontrollera lödningarna på undersidan i synnerhet till reläerna,
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
A
T tjr skrev:
Testade nyss bomullstops och Isopropanol på anslutningarna till kort 2 utan framgång, samma "felblink". Imorgon kommer nya kort 2, fingers crossed...
det skulle synnerligen förvåna mig om detta hade hjälpt!
 
A
T tjr skrev:
Då har jag lagt en beställning på Kort 2 "Nätdel" (00658327). Utan att vara i närheten av kompetent på området så tycker jag det pekar dithän.
Återkoppla gärna oavsett "ris/ros", det är alltid intressant! Jag får inte kortet förrän om någon dag och jag kan ju alltid utnyttja ångerrätten...
Nästa fråga är ju om touchpanel och/eller display tagit stryk av kortet alt är motsvarande slitet. Oh well det visar sig!
Detta kortet är ju det huvudmisstänkta och befintligt ser ju okay ut men man vet ju inte hur det är under ytan.
Det finns ju en liten risk att felet ligger utanför detta kort med påföljden att det nya ryker direkt...

fel på kort 1 brukar ge felkoder i displayen
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
på detta kort skulle jag noga kontrollera lödningarna på undersidan i synnerhet till reläerna,
Tyckte Kort1 såg ok ut (irl och på bilderna med maxförstoring) och satte tillbaka det, men jag river ut det pånytt, går över det med förstoringsglas och bra belysning samt gör en rengöring för sakens skull.
Ska titta närmare på ett Kort3 som styr öppningen av diskmedelluckan, det är ju närmast diskmiljön, men tycker att fel på det borde ge en E-felkod, inte blinkande dioder.
electroluxaren skrev:
Det finns ju en liten risk att felet ligger utanför detta kort med påföljden att det nya ryker direkt...
Jepp, snålisen och/eller teoretikern i mig våndas :) Kort 2 har ankommit närmaste uthämtningsställe, sanningens minut i em.
electroluxaren skrev:
fel på kort 1 brukar ge felkoder i displayen
Tack, taget! :)
Försöker iof intala mig att "alla" andra fel borde generera felkoder, men inser felet i det då all utrustning är kopplad till Kort1 (utom diskmedelsfacket). Kort2 matas endast av Kort1, så om Kort1 pga internt komponentfel inte klarar av att leverera ett korrekt felmeddelande till Kort2, så borde rimligen slutresultatet bli detsamma; blinkande dioder pga elektronikfel... Hmm undrar om Bosch har ett system för det, två blinkande dioder - fel på KortA, tre dioder - KortB... Fast å andra sidan med Murphy's lag med i dansen så är det väl någon hopplös kortis på något helt annat ställe och anledningen till att BSH säger "inte lönt". Nåväl det visar sig, jag gick in i det med öppna ögon.
 
A
T tjr skrev:
Tyckte Kort1 såg ok ut (irl och på bilderna med maxförstoring) och satte tillbaka det, men jag river ut det pånytt, går över det med förstoringsglas och bra belysning samt gör en rengöring för sakens skull.
Ska titta närmare på ett Kort3 som styr öppningen av diskmedelluckan, det är ju närmast diskmiljön, men tycker att fel på det borde ge en E-felkod, inte blinkande dioder.

Jepp, snålisen och/eller teoretikern i mig våndas :) Kort 2 har ankommit närmaste uthämtningsställe, sanningens minut i em.

Tack, taget! :)
Försöker iof intala mig att "alla" andra fel borde generera felkoder, men inser felet i det då all utrustning är kopplad till Kort1 (utom diskmedelsfacket). Kort2 matas endast av Kort1, så om Kort1 pga internt komponentfel inte klarar av att leverera ett korrekt felmeddelande till Kort2, så borde rimligen slutresultatet bli detsamma; blinkande dioder pga elektronikfel... Hmm undrar om Bosch har ett system för det, två blinkande dioder - fel på KortA, tre dioder - KortB... Fast å andra sidan med Murphy's lag med i dansen så är det väl någon hopplös kortis på något helt annat ställe och anledningen till att BSH säger "inte lönt". Nåväl det visar sig, jag gick in i det med öppna ögon.
Ingen som minns en fegis
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
T tjr skrev:
så om Kort1 pga internt komponentfel inte klarar av att leverera ett korrekt felmeddelande till Kort2, så borde rimligen slutresultatet bli detsamma; blinkande dioder pga elektronikfel... Hmm undrar om Bosch har ett system för det, två blinkande dioder - fel på KortA, tre dioder - KortB.
Om jag är med så är det du kallar för kort två det som har en summer, en switchad spänningsomvandlare och ett relä på sig. När jag söker på beteckningen på reläet får jag det till att vara 9 volt spolspänning. Det är svårt att följa funktionen bara från bilder. I kortkanten i reläänden av kortet finns 8 kontaktytor. Jag kallar dem 1 - 8 sett från kortets komponentsida när kontaktytorna är nedåt.
1 - 2 byglas ihop när reläet drar.
3 - 8 är sammankopplade. Här skall troligtvis fas eller nolla in.
4 - 7 är sammankopplade.
5 - 6 är sammankopplade.

Om du är noga med var du har fingrarna så går det att göra lite mätningar med spänningen på. Du har två elektrolytkondensatorer på kortet. Den stora blå sitter på primärsidan och du borde mäta över 300VDC över den när diskmaskinen försöker starta. Den mindre svarta borde du mäta runt 9 VDC över under samma omständigheter. Jag gissar på 9 V eftersom reläet enligt vad jag hittar är med 9 V spole.

Du säger att det klickar när du försöker starta den. Går det att få en uppfattning om vilket relä som klickar? Det finns mätningar och kontroller som går att göra. Men det gäller att ha tungan rätt i mun så att man vare sig får en stöt eller kortsluter något och förstör saker.
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ingen som minns en fegis
Mellan ordet och handlingen ligger havet.

Testade gamla Kort2 pånytt, samma fel, men sedan började det klia för mycket i fingrarna, så jag "glömde" Kort1 och kopplade direkt in nya Kort2...

Kunde gått värre, de blinkande dioderna försvann och programvalen var tillbaka! Har nu kört program två gånger och allt verkar vara som det ska UTOM (den iof mindre viktiga) display 2 som visar återstående tid mm helt saknar livstecken. Jag insåg att den saknades först efter att jag satt ihop allting och dragit igång första programmet, suck.

Plockar väl isär fronten pånytt i helgen och hoppas på att den enda kabeln till displayen hamnat lite på sniskan...
 
A Avemo skrev:
Om jag är med så är det du kallar för kort två det som har en summer
Stämmer!

A Avemo skrev:
När jag söker på beteckningen på reläet får jag det till att vara 9 volt spolspänning. Det är svårt att följa funktionen bara från bilder. I kortkanten i reläänden av kortet finns 8 kontaktytor. Jag kallar dem 1 - 8 sett från kortets komponentsida när kontaktytorna är nedåt.
1 - 2 byglas ihop när reläet drar.
3 - 8 är sammankopplade. Här skall troligtvis fas eller nolla in.
4 - 7 är sammankopplade.
5 - 6 är sammankopplade.

Om du är noga med var du har fingrarna så går det att göra lite mätningar med spänningen på. Du har två elektrolytkondensatorer på kortet. Den stora blå sitter på primärsidan och du borde mäta över 300VDC över den när diskmaskinen försöker starta. Den mindre svarta borde du mäta runt 9 VDC över under samma omständigheter. Jag gissar på 9 V eftersom reläet enligt vad jag hittar är med 9 V spole.
Tackar allra ödmjukast!

A Avemo skrev:
Du säger att det klickar när du försöker starta den. Går det att få en uppfattning om vilket relä som klickar?
Ber om ursäkt för lekmannaotydligheterna, klickandet kom från längre in i maskinen tex Kort1 eller annat. När jag slog på strömbrytaren så aktiverades summern (som vanligt) på gamla Kort2, men sedan började dioderna blinka. Nya Kort2 aktiverar summern, men sedan kommer sist använda program upp, som sig bör.
Har i nuläget inte koll på reläklick på Kort2.

A Avemo skrev:
Men det gäller att ha tungan rätt i mun så att man vare sig får en stöt eller kortsluter något och förstör saker.
Jag skulle gärna vilja kunna, men jag bör nog helst inte. Finmotoriken kan ibland sprätta iväg och bli lite väl grovmotorisk... Om ok, så återkommer jag i så fall beroende på hur det går med displayen.
 
Det var då hundan, diskmaskinen tuggar på som den ska, men Bosch 0103 displaymodul 00654880 EPG60300 (9000 247 689 AI 2.8) är helt livlös. Provade att öppna upp, syna displaymodulen (inget synligt fel) och rengöra utan framgång. Har mejlat BSH-kundsupport om möjligen Nya Kort2 inte är bakåtkompatibel med ovan vilket iof skulle göra mig förvånad... Annars, så tog kanske displaymodulen stryk när Kort2 gick hädan?
 
A Avemo skrev:
Det finns mätningar och kontroller som går att göra.
Har du möjlighet att kolla alt peka mig i rätt riktning vad 0103 displaymodul 00654880 EPG60300 (9000 247 689 AI 2.8) ska ha för mätbar inkommande signal/spänning/ström?

Som jag ser det kan det (väl?) endast vara tre fel:
1 - Displaymodulen
2 - den nya Nätdel 00658327
3 - kabeln mellan de två

Det finns inget annat som ansluter till Displaymodulen varken före eller efter.

D-modulen beskrivs av BSH som robust (blir sällan bytt). Kabeln lever ju ett ganska lugnt liv vilket får mig att undra över versionsskillnaderna på Nätdel och Displaymodul... Båda enheterna har uppdaterade versioner på varsitt håll. BSH har dock inte orkat kommentera det vilket får det att verka mindre troligt.
 
T tjr skrev:
Har du möjlighet att kolla alt peka mig i rätt riktning vad 0103 displaymodul 00654880 EPG60300 (9000 247 689 AI 2.8) ska ha för mätbar inkommande signal/spänning/ström?
Det verkar bara vara artikelnummer från Bosch. Jag hittar ingen närmare info när jag provar att googla de numren. Om du kan visa bilder på displayens anslutningar och var de ansluter till övriga kort kanske det är möjligt.

Det borde vara kortet med CPU:n som genererar det som skall visas på displayen. Så det kortet och dess kablar borde inte heller vara ute ur bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.