En observation som jag gjorde i Willabkatalogen som damp ned häromsistens var att priserna som stod på bilderna alltid var för en mindre konstruktion än vad som visades på bilden. Det var ju deklarerat om man läste ordentligt, men ändå lite slirig marknadsföring…
 
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
När vi köpte växthus för en del år sedan skulle frun givetvis ha ett Juliana från Willab. Jag tyckte det var snordyrt. Vi hittade samma märke på nätet(kommer dock inte ihåg var) för många tusenlappar mindre. Eftersom vi var lite generösa med fönsterklämmorna räckte dom inte. Åkte till Båstad och handlade fler. Willys klämmor började roste direkt, medan originalen är lika fina än efter flera år.
 
Något alla borde lärt sig vid det här laget är ju att rea m.m med största sannolikhet inte är rea längre. Ta elektronikbranschen som exempel.

20% är ju 20% men från vilket pris och vad var priset tidigare innan? En stor skillnad… man bör kanske utgå från att diskmaskinen som det är 50% på snarare är 5% eller 10% på eftersom man såklart höjer priset på varan man sedan ska rea ut
 
Ja, det här med rea har blivit en j+vla djungel. Som skrivits är ju det ordinarie priset det intressanta som reapriset tas ifrån som är det intressanta då en tv som i dom flesta butiker säg säljs för 5000 kr men i en butik säljs för 10000kr men har 25 % rabatt å folk går i taket för det rabbaterade priset för denna modell å köper den å har gått med 2500kr i förlust.... detta är bara ett exempel..
 
Synd om de gör så nu.

Kan inte minnas att det var så då vi köpte vårt på hösten 2020, vi hade då haft koll både under tidigare prissänkningar och normalpris så det hade vi nog noterat isåfall.
 
Köp ett hus 15 mil från storstan för ca 1.5 Mkr. Renovera om du har lust.

Då har du även råd att njuta av naturen, låta barnen växa upp i en trygg miljö. Ja, kanske ha några höns, som fixar morgonäggen.

Köp dig en båt och därtill en fräck pendlarbil, kanske en Tesla.

Spänn ut bröstet ordentligt.

Visst har Du råd. Int behöv Du gå på knäan, heller.

:rofl:

.
 
L LOLA-Christian skrev:
Vill delge er mina priser från ett växthus som vi har frågat på i
samband med deras kampanjer just nu (./. 20%) och i höstas (./. 10%).

Sep 2021-pris
Växthus 30 135,00 bto ./. 10% = 27 121,50 nto
Tillägg lackering 15 835,00 bto ./. 10% = 14 251,50 nto

Jan 2022-pris
Växthus 36 295,00 bto ./. 20% = 29 036,00 nto
Tillägg lackering 18 695,00 bto ./. 20% = 14 956,00 nto

DVS
Brutto priset höjdes med
växthuset 20%
lackering 18%

Efter kampanjrabatten betydde detta att netto priset hade höjts med
växthuset 7%
lackering 5%

KPIF i december 2021 var 4,1%
I just det här fallet är det väl sannolikt så att nytt år = nya (högre) priser? Årets rea innebär att du får köpa för föregående års pris osv...
 
H Hybro skrev:
Köp ett hus 15 mil från storstan för ca 1.5 Mkr. Renovera om du har lust.

Då har du även råd att njuta av naturen, låta barnen växa upp i en trygg miljö. Ja, kanske ha några höns, som fixar morgonäggen.

Köp dig en båt och därtill en fräck pendlarbil, kanske en Tesla.

Spänn ut bröstet ordentligt.

Visst har Du råd. Int behöv Du gå på knäan, heller.

:rofl:

.
Nu har du nog hamnat fel :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
H hattkatt skrev:
Numera är ordinarie pris 9000 och de "rear" ut det för 6500 till och från. Jag förstår att de behöver ändra priserna på vissa produkter, men när det tidigare standardpriset numera är reapris blir man ju lite trött. Hela priscirkusen kan ses här
[länk]
Har du helt missat att transportkostnaden för en container från Kina till Europa har gått upp 10ggr på ungefär ett år, från $3 000 till $30 000. För stora klumpiga relativt billiga varor som badkar gör detta väldigt mycket på priset till konsument. Råvarupriserna har dessutom gått upp rejält så det är inte Bauhaus som skinnar dig, det hela är resultatet av coronahysterin.
 
Redigerat:
M mnils skrev:
Har du helt missat att transportkostnaden för en container från Kina till Europa har gått upp 10ggr på ungefär ett år, från $3000 till $3000.
Det var inte mycket......:)
Medianpriset låg under 2020 på typ 2000 USD och ett år senare på 10000 USD.
 
M mnils skrev:
Har du helt missat att transportkostnaden för en container från Kina till Europa har gått upp 10ggr på ungefär ett år, från $3 000 till $30 000. För stora klumpiga relativt billiga varor som badkar gör detta väldigt mycket på priset till konsument. Råvarupriserna har dessutom gått upp rejält så det är inte Bauhaus som skinnar dig, det hela är resultatet av coronahysterin.
Det har varit hysteri över transportkostnader sen covid började och inte höjde de priset med 30% för det. Kanske är först nyligen de märkt att de sålt till underpris jämfört med vad de kunde ta för det, så tror inte det är relaterat till transportkostnader.
 
Råkade ut för en liknande grej på ÖB. Man hade i reklambladet två pressenningar som man slog upp som extrapris. Jag kör dit och köper 2 stå vad händer? Jo veckan efter har man sänkt priset med ca 250 kr.....jag iväg och köper om varorna. Nöjd med mitt köp är jag ända till två veckor senare när man sänkt dom med ytterligare
150 kr!!! Men nu hade jag slut på orken .....
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Exakt så var det för mig med Willab garden. Precis efter att jag fått växthuset levererat låg ett reklamblad i brevlådan med ett bättre pris. Till saken hör att jag precis före beställning frågat om det var någon reklam kampanj på gång men det var det inte, fick jag som svar.
Jag erbjöd Willab att kreditera mellanskillnaden i pris eller få växthuset i retur. De valde kreditera mig rabatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ändringar är på gång i prisinformationslagen, nya regler är planerade att införas från 1/7-2022.
Bland annat denna regel:
Bild av text som beskriver regeringens förslag till nya regler i prisinformationslagen.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sv97017 skrev:
Exakt så var det för mig med Willab garden. Precis efter att jag fått växthuset levererat låg ett reklamblad i brevlådan med ett bättre pris. Till saken hör att jag precis före beställning frågat om det var någon reklam kampanj på gång men det var det inte, fick jag som svar.
Jag erbjöd Willab att kreditera mellanskillnaden i pris eller få växthuset i retur. De valde kreditera mig rabatten.
Jag brukar fråga om kampanj också på olika ställen som jag vet att det är på är vanligt. En del säger att det är på G och en del blånekar.
När 20% kom så stod växthuset redan på sin mur, så det va inte läge att skicka tillbaka. :)
Det är ju super att de kunde kreditera dig, :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.