Tack för ditt råd. Ser det inte som negativt utan tvärt om.

Ja, socklar av plast är inte särskilt lockande heller, så jag försöker hitta en lösning som är minst bra. Det finns ju även Plasitsol-rör som kanske är ett alternativ (men det är nästan dubbelt så dyrt som kopparrör). Jag lite lite orolig över att kopparrörens färg kommer skära sig lite mot de färger vi har. Alternativet är att måla kopparrören.

Eller så blir det att man får använda elzinkade rör som ju är lite mer silverfärgade och antagligen smälter in lite bättre här hemma.

Alla dessa alternativ :D
 
Intressant @Bernieberg! Det ser ju faktiskt ut som en väg framåt och ser inte allt för gräsligt ut. Som jag tolkar det kan man alltså bocka dessa rör även i hörn och kan dra från radiator till radiator utan kopplingar mellan (på rulle)? Finns det några nackdelar med denna typ av rör som du känner till? Kanske att kopplingar är lite dyrare?
 
De är som vanliga pex förutom att de har ett mellanskikt av aluminium. Själv använder jag bar Vatette kopplingar och där är det samma som till pex, vet inte hur det är med presskopplingar.

För synlig dragning köps de i raka längder istället för att räta ut från rulle:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...pal-universalror-a-raka-langder_77746900.aspx

Vet inte riktigt hur utseendet är, om de är mer ”krispigt” vita än vanliga pex (aluskiktet gör ju att de inte är lite transparent som vanliga är). Kan hända att de är stämplade men det kan man kanske leva med om det vänds mot vägg.
 
Hängde inte riktigt med på ditt sista inlägg. Det jag talar om är synlig utanpåliggande dragning. Menar du då att det ska vara raka rör? Länken du länkade till är alltså inte alu-pex - är det då kopplingar i hörn?

Men bilden du tidigare klistrade in visade väl alu-pex synligt/utanpåliggande?
 
Kanske snurrigt med begreppen men jag menar samma rör hela tiden. Plaströr med mellanskikt av aluminium. Brukar kallas ”alupex” men LKs produktnamn är PAL. Begreppen blandas även hos ex. Dahl:

Skärmdump från Dahl med sökresultat för 'Alupex LK rör', visar olika typer av PAL universalslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kan köpas på rulle som vanlig pex men även i raka längder. De kan bockas snyggt med bockningsverktyg eller sättas med kopplingar i hörn.
 
Strålande, då är jag helt med! Tack för alla tips och bra svar.

Då ska jag kolla upp hur tight man kan bocka till innerhörn med ett bockningsverktyg.
 
Vanliga bockverktyg kanske inte bra , kan bli veck i kurvan , en bockfjäder som träs i gör att det inte blir veck. Är det långt in så sätter man ett starkt snöre/rep i öglan så den kan dras ut. Blir samma som att bocka elrör , bockar lite över 90 grader och knäcker tillbaka lite så lossnar den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.