Hej,

Vår ventilationsfirma Ventus (Ventulus är moderbolaget) har gått i konkurs och vi har cirka 10% kvar av en omfattande FTX ventilationsinstallation i vårt hus. Vi har betalat ett paketpris i förskott och står således inför att driva en fodran mot konkursboet. Är det någon som har hamnat i liknande sits och har några kloka råd att ge? Instinkten är att bita ihop och ta in ny firma för att färdigställa då jag bedömer utsikterna för kompensation som svaga.
 
Ta kontakt med den som vara huvudansvarig revisor
Marcus Bo Ingemar Petersson 073-374 53 12 och fråga vem som är konkursförvaltare
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Förtydligande: Jag har kontakt med konkursförvaltaren som uppvisar svalt intresse för att hjälpa till vilket kanske är i linje med förväntningarna då anställda och underleverantörer säkert är prio. Mina funderingar är egentligen:

– Har någon erfarenhet av liknande konkurs mitt i ett förbetalt byggprojekt? Hur långt ner i prio kommer en privatkund som fordringsägare i ett sånt här fall?

– Har någon tips på en FTX installatör som kan avsluta jobbet med installation och kalibrering av systemet?
 
Spelar ingen roll. Vill du ha nån chans att få ut nå pengar måste du ställa ett krav via fogden. Sen delas ju medel ut enligt gällande regler men poängen är nog att ju snabbare man är ju större chans har man.
Men är det småpengar så får man ju väga mer utgifter mot det man kan få..........
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ErikLeo ErikLeo skrev:
Hej,

Vår ventilationsfirma Ventus (Ventulus är moderbolaget) har gått i konkurs och vi har cirka 10% kvar av en omfattande FTX ventilationsinstallation i vårt hus. Vi har betalat ett paketpris i förskott och står således inför att driva en fodran mot konkursboet. Är det någon som har hamnat i liknande sits och har några kloka råd att ge? Instinkten är att bita ihop och ta in ny firma för att färdigställa då jag bedömer utsikterna för kompensation som svaga.
Jag har svårt att tro att konkursboet skulle slutföra någon installation då verksamheten ju har upphört.
Du får driva en fodran, och hoppas att det finns pengar kvar när det är din tur (tyvärr hamnar du ju långt ned på listan efter tex staten och banker)

Annars är det bara att bita i det sura äpplet och ta in någon som kan färdigställa. Du kan ju kolla om din försäkring kah hjälpa något, eller om firman hade någon försäkring som kan gå in på något sätt ?
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Tack, försäkringsspåret är bra tips att följa upp! Jag har inga illusioner om att de ska färdigställa utan det är som sagt bara att driva en fordran. Delar er pessimism kring chansen att få ut något av det dock, det är 40 anställdas löner som ska före och säkert en hel del underleverantörer.
 
Så här skriver man på Lawline:

Är det så att du redan har betalt för hela tjänsten, som inte har hunnit bli färdigt på grund av konkursen, har du en fordran på bolaget. Du har alltså rätt att kräva tillbaka pengarna. När bolaget går i konkurs har du då en så kallad konkursfordran mot konkursboet (5 kap 1 § KonkL). Det är alltså konkursboet som ansvarar för att betala ut det byggföretaget är skyldig dig att betala. Du får dock endast en så kallad oprioriterad fordran i konkursen (18 § FRL). Det innebär att borgenärer som har säkerheter av olika slag kommer att få betalt först i konkursen. De har alltså företräde för sin så kallade prioriterade fordran (11 kap 1 § KonkL och 1 § FRL). Mycket sällan finns alltså tyvärr någonting kvar för de som har oprioriterade fordringsanspråk. Det är därmed inte troligt att du skulle få tillbaka några pengar alls.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
ErikLeo ErikLeo skrev:
Så här skriver man på Lawline
Så är det, det är nog bara att lära sig av läxan och aldrig betala några större summor i förskott tyvärr.
Hur har du betalat? Om det finns en kreditgivare med i leken kan du bli räddad den vägen.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det, det är nog bara att lära sig av läxan och aldrig betala några större summor i förskott tyvärr.
Hur har du betalat? Om det finns en kreditgivare med i leken kan du bli räddad den vägen.
Det var pga ROT vi löste det med förskott, men som sagt nu har vi lärt oss risken :)
Bra tips men tyvärr ingen kreditgivare emellan här. Är ändå väldigt tacksam för att de gick i konkurs när så lite av projektet var kvar. Hade de gått i konkurs i början av projektet hade det ju varit en riktig katastrof ekonomiskt.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan ju kolla om din försäkring kah hjälpa något, eller om firman hade någon försäkring som kan gå in på något sätt ?
Tyvärr dead end. De hänvisar till deras rättshjälp med stöd för att driva fordran men känns inte motiverat här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ErikLeo ErikLeo skrev:
– Har någon tips på en FTX installatör som kan avsluta jobbet med installation och kalibrering av systemet?
Ventkraft kan jag rekommendera,

https://ventkraft.com/
 
Något konstigt med den här konkursen. Inte speciellt mycket skulder registrerade. Står att tre parter överklagat konkursen. Ventus hade problem med finanserna för några år sedan också. Genomgick en rekonstruktion.
 
@ErikLeo Det står inte vilka del av landet du befinner dig i, men jag har goda erfarenheter av Hemkomfort, bra pris och flexibla, de borde kunna hjälpa dig. https://hemkomfort.se/
 
Orientexpressen
Du kanske kan prata med konsumentverket eller se om även du kan överklaga konkursbeslutet.
 
Om det om är kvar är något som påbörjats, så kanske det kan vara en idé att ta kontakt med de personer som jobbat där hitills, om de vill komma tilblaka och färdigställa, mot ersättning?
 
  • Gilla
trafe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.