S
Hej!

I fredags regnade det 10mm och det började läcka in vatten ovanför ett fönster i nybyggda stugan.

Snickaren tror att problemet är en otätad ventil runt 1m över fönstret lett in vatten som droppat ner längs asfaboarden och vidare till fönstret.

Droppblecket har snickaren byggt i trä, enligt skissen nedan. Den leder alltså bara bort vatten som rinner på den stående ytterpanelen (lockläkt), men inte vatten som tar sig in bakom den. Enligt AMA Hus ska droppblecket gå ända in till asfaboarden och tätas där (bild nedan), vilket gör att eventuellt vatten bakom panelen inte läcker in i fönstret.

Frågan är nu om vi ska göra om droppblecket, eller nöja oss med att bara täta ventilen. Hur torrt kan man räkna med att det håller sig bakom en träpanel över tid?

Skiss av väggsektion med felaktigt monterat droppbleck i trä över ett fönster, orsak till inläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skiss av felaktigt droppbleck i trä utan korrekt tätning bakom ytterpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Största problemet är att fönstret sitter utanför stommen. Sitter det längs med stommen så rinner vatten som kommer in i luftspalten inte in I fönstret.

Sen så rinner inte vatten in i fönstret för att överblecket av trä sitter som det gör. Det rinner bakom fodret.
Är det bra gjort så ska det inte komma vatten bakom, en silikonsträng mellan fasad och dropblecket av trä bör det va.

Låter som ventilen är orsaken till att det kommit en så mycket vatten bakom fasaden.
 
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
S
När jag ser skissen idag igen så inser jag att den inte riktigt kan stämma, då skulle ju drevet synas utifrån!
Här är en uppdaterad bild som jag tror är bättre, jag vet dock inte helt säkert hur det är gjort eftersom jag inte sett det innan det var färdigt, med foder osv monterat. Jag lägger till lite riktiga bilder också.

Enda tveksamheten jag har med att ventilen skulle vara boven är att den sitter skyddad under takutsprånget, och att dreven vid hörnen av fönstret skulle bli blött från den, dryga metern i sidled från ventilen. Då ska ganska mycket vatten rinna ganska långt i sidled...

Lösningen vi kommer köra på nu är att täta ventilen och hålla koll på om det håller sig torrt nästa gång det regnar, men om ni har några idéer så är jag idel öra.





Skiss över detaljer vid ett fönster med märkningar för väggregel, drev, fönster, täckbit, foder, droppbleck i trä och ytpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålad husvägg with takutsprånget och ventilen under, nattbild som visar fönster och fukt på fönsterkarmens hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk bild av fasaden på ett rött trähus med stort fönster, ventilen under takutsprånget syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbeläget fönster med ventilspringa synlig under takutsprånget i skyddat läge, omgiven av röda foderelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
S Skral skrev:
När jag ser skissen idag igen så inser jag att den inte riktigt kan stämma, då skulle ju drevet synas utifrån!
Här är en uppdaterad bild som jag tror är bättre, jag vet dock inte helt säkert hur det är gjort eftersom jag inte sett det innan det var färdigt, med foder osv monterat. Jag lägger till lite riktiga bilder också.

Enda tveksamheten jag har med att ventilen skulle vara boven är att den sitter skyddad under takutsprånget, och att dreven vid hörnen av fönstret skulle bli blött från den, dryga metern i sidled från ventilen. Då ska ganska mycket vatten rinna ganska långt i sidled...

Lösningen vi kommer köra på nu är att täta ventilen och hålla koll på om det håller sig torrt nästa gång det regnar, men om ni har några idéer så är jag idel öra.





[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
Det kan komma in bakom lockläkten också, lockläktpanel är inte så tät som spontad panel. Sen kan vatten röra sig längre än vad man tror.

Överblecket av trä bör ha en silikonsträng mellan bleck och fasad.

Men problemet hade inte funnits om fönstret suttit i liv med stommen då hade inte vattnet kommit till fönstret.
 
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
S
surris surris skrev:
Men problemet hade inte funnits om fönstret suttit i liv med stommen då hade inte vattnet kommit till fönstret.
Det har du nog rätt i, men beställaren (som inte var jag) tyckte det var snyggast med fönster i liv med panelen ;-)

Men detsamma gäller väl med droppblecket, drar man in det till asfaboarden och tätar där, så kan inte heller vatten rinna ner på fönstret?
 
Fönster har suttit i liv med fasaden i hundratals år.
Mina Fönster gör det, byggs 2018.

Det läcker ingenstans.
Något är galet om vatten tar sig in, det är otätt!
 
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
surris
S Skral skrev:
Det har du nog rätt i, men beställaren (som inte var jag) tyckte det var snyggast med fönster i liv med panelen ;-)

Men detsamma gäller väl med droppblecket, drar man in det till asfaboarden och tätar där, så kan inte heller vatten rinna ner på fönstret?
Ja det stämmer, är blecket ovanför fönstret så ska den risken elimineras om det är rätt gjort. Vatten/kondens kommer komma in bakom panelen och till luftspalten. Här sitter fönster längs med stomme och en silikonsträng mellan bleck och fasad.
Vitfönster med silikon mellan bleck och fasad på en röd träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade det varit hyfsat enkalt att flytta in fönstret så hade jag gjort det annars. Annars flytta in blecket eller på nåt annat sätt få det tätt ovanför fönsterkarmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
surris
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fönster har suttit i liv med fasaden i hundratals år.
Mina Fönster gör det, byggs 2018.

Det läcker ingenstans.
Något är galet om vatten tar sig in, det är otätt!
Då hade man oftast inte luftspalt så det problemet finns inte riktigt för då satt inte fönstren i luftspalten. Klart att man kan få det tätt, har man ett bleck som ansluts mot fasaden och är över fönstret så ska det ju inte komma in.

Finns andra aspekter för att man inte borde sätta det i luftspalten, en kraftigt ökad köldbrygga då kall luft träffar sidan av fönstret, kondens, livslängd då karmens sidor exponeras mot uteluft, infästningensmöjligheterna mot karmen då ytan mot karmen blir mindre.

Enkla svaret är om man vill ha fönstret i liv med fasaden får man skippa luftspalen och köra diffussionsöppen färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skral
  • Laddar…
S
Idag testade jag att hälla några deciliter vatten på droppblecket. Det rann rakt in! :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.