F ealm1 skrev:
Tjena! Det är så att vi håller på att renovera vårat kök och ändra till en öppen planlösning. Vi upptäckte under rivningen att grannens fiberkabel gick igenom en av väggarna som vi tog ned.

Nu så hänger kabeln ganska fritt i köket och efter att ha hört oss runt med bekanta som bor i samma förening, som också råkade göra samma misstag, så har vi fått höra att det kommer att ta ca två månader att leda om kabeln.

En bekant föreslog att man skulle dra sönder kabeln så att tele2 skulle komma förbi snabbare men det känns som att det eventuellt skulle bli en kostsam affär som eventuellt skulle ställa till med trubbel för grannen.

Så vad gör man?
Hej!

Kanske en dum fråga men är du helt säker på att det är fiber du har hängandes i köket? Om du har möjlighet lägg gärna upp en bild på kabeln samt en bild på uttaget där ni har er egen router inkopplad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Antar att du själv är ansluten till samma nät? Hur ser ditt eget uttag ut? Är det bara en kontakt i väggen för tpkabel eller sitter det en liten dosa med flera uttag och ev lysdioder över?
Det är sällan man drar fiberkabel till varje lägenhet men visst det förekommer!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggarav skrev:
Har du tur så använder inte grannen fiberkabeln och du kan fortsätta med din renovering.
Om nuvarande bostadsrättshavare (grannen) (för närvarande) använder eller inte använder fibern påverkar absolut ingenting avseende TS möjligheter!
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om nuvarande bostadsrättshavare (grannen) (för närvarande) använder eller inte använder fibern påverkar absolut ingenting avseende TS möjligheter!
Om det tar tre månader att få kabeln omlagd så påverkar det såklart. Om grannen inte använder fibern så kan ju TS, med grannens medgivande, kapa kabeln i dag och gå vidare med arbetet.
 
useless useless skrev:
så kan ju TS, med grannens medgivande, kapa kabeln i dag och gå vidare med arbetet.
I praktiken ja, men med all säkerhet har bostadsrättsföreningen underhållsansvar för fibern och grannen kan aldrig ge TS rätt att göra åverkan på den.
 
F ealm1 skrev:
Tjena!

Det är så att vi håller på att renovera vårat kök och ändra till en öppen planlösning. Vi upptäckte under rivningen att grannens fiberkabel gick igenom en av väggarna som vi tog ned.

Nu så hänger kabeln ganska fritt i köket och efter att ha hört oss runt med bekanta som bor i samma förening, som också råkade göra samma misstag, så har vi fått höra att det kommer att ta ca två månader att leda om kabeln.

En bekant föreslog att man skulle dra sönder kabeln så att tele2 skulle komma förbi snabbare men det känns som att det eventuellt skulle bli en kostsam affär som eventuellt skulle ställa till med trubbel för grannen.

Så vad gör man?
Är kabeln inritad och ligger där den ska och är det föreningens kabel el någon utomstående. Det måste väl vara de viktigaste frågorna. Frågan måste hänföras till föreningens styrelse det är de som äger frågan då det berör flera medlemmar.
 
K kortis skrev:
Är kabeln inritad och ligger där den ska och är det föreningens kabel el någon utomstående. Det måste väl vara de viktigaste frågorna. Frågan måste hänföras till föreningens styrelse det är de som äger frågan då det berör flera medlemmar.
Jag har byggt fastighetsnät i hundratals hus och inte en enda gång blev kablarna inritade i någon form av riktig ritning. Man gjorde eventuellt en schematisk ritning, men i den framgår inte i vilka väggar kablarna går.
 
Redigerat:
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Hoppas TS återkommer med bilder.
 
B Bonzo2000 skrev:
Jag har byggt fastighetsnät i hundratals hus och inte en enda gång blev kablarna inritade i någon form av riktig ritning. Man gjorde eventuellt en schematisk ritning, men i den framgår inte i vilka väggar kablarna går.
Det må så vara men då är de oxå ett fritt byte. Jag tycker det är under all kritik för att inte säga rent dåligt
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hoppas TS återkommer med bilder.
TS har nog inget internet längre...
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TS kanske har smartphone med mobilabonnemang.
 
K kortis skrev:
Det må så vara men då är de oxå ett fritt byte. Jag tycker det är under all kritik för att inte säga rent dåligt
Det är fritt fram att tycka precis vad du vill, men under alla de åren jag byggde nät var det inte ens något som kom på tal varken från fastighetsägare eller nätägare.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Det är fritt fram att tycka precis vad du vill, men under alla de åren jag byggde nät var det inte ens något som kom på tal varken från fastighetsägare eller nätägare.
Om man skall vara ärlig så fungerade det är aldrig bra ens på gamla televerkstiden då det var "dödsstraff" på att inte upprätta riktiga kartor/ritningar. Det var ofta som de saknades eller inte hade någon som helst koppling till verkligheten.

Och vad gäller konstiga dragningar så hade jag exv. grannens telefonkabel genom min källare (två separata villor med ganska gott om plats emellan) eftersom man tyckte det var smidigast då stolpledningen sattes en gång i tiden. Så att man använder en mellanvägg i ett äldre befintligt flerbostadshus skulle inte ens räcka till ett höjt ögonbryn hos "de gamle".
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om man skall vara ärlig så fungerade det är aldrig bra ens på gamla televerkstiden då det var "dödsstraff" på att inte upprätta riktiga kartor/ritningar. Det var ofta som de saknades eller inte hade någon som helst koppling till verkligheten.

Och vad gäller konstiga dragningar så hade jag exv. grannens telefonkabel genom min källare (två separata villor med ganska gott om plats emellan) eftersom man tyckte det var smidigast då stolpledningen sattes en gång i tiden. Så att man använder en mellanvägg i ett äldre befintligt flerbostadshus skulle inte ens räcka till ett höjt ögonbryn hos "de gamle".
Jag skulle tro att allt hänger ihop. När vi byggde nät använde vi oftast befintliga kanaler och eftersom ingen riktigt kunde säga hur de var dragna blir det svårt att kravställa att vi skulle rita in de nya kablarna i någon ritning. Vi hade säkert kunnat göra det om vi blivit ombedda, men då hade ju prislappen varit en helt annan då det skulle kräva en hel del utredningsarbete.

När vi byggde så gjordes det dessutom på uppdrag av någon operatör/tjänsteleverantör (Bredbandsbolaget, Tele2 etc.) och oftast hade de tecknat s.k. nollavtal med fastighetsägaren, vilket alltså innebär att FÄ inte betalar någonting för nätet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Överskälig bild av en gammal, utom bruk fiberkabel kopplad till en vägguttagsram på ett stökigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapad gul kabel som hänger från ett öppet tak med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena gott folk,

Otroligt vilket intresse min sketna kabel fick.
Problemet blev ett icke-problem efter lite undersökande. Sedan min bekanta upplevde samma problem så har föreningen bytt fiberleverantör och kabeln är inte längre operativ.

Avtalet med den nya leverantören gäller i fem år och efter lite tjat på föreningen så har jag fått tummen upp på att kapa jäveln.

Har varit iväg på affärsresa därav det sena svaret.

Tack för alla åsikter, förslag och det enstaka hotet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.