Hejsan!

Vi funderar på att köpa ett hus som är från 1960 och är på runt 250 kvadrat. Vet inte vilken förbrukning av olja det är på idag. Men att huset är så gammalt och har förmodligen dålig isolering är ju ingen fördel.

Va bör man tänka på? kan man få bergvärme för denna storlek? och åldern? bör man test trycka rören? hjälp mig ! är så ny på denna värld.. :)

Tacksam för svar!
 
Jockes skrev:
Hejsan!

Vi funderar på att köpa ett hus som är från 1960 och är på runt 250 kvadrat. Vet inte vilken förbrukning av olja det är på idag. Men att huset är så gammalt och har förmodligen dålig isolering är ju ingen fördel.

Va bör man tänka på? kan man få bergvärme för denna storlek? och åldern? bör man test trycka rören? hjälp mig ! är så ny på denna värld.. :)

Tacksam för svar!
Du bör kolla så att dina radiatorer avger tillräckligt med värme, med låg framledningstemperatur.
 
hur gör man detta?
 
Jockes skrev:
hur gör man detta?
Vet du fabrikat, modell, typ och storlek på radiatorerna?
 
Nej jag har vart i huset 1 gång. så jag vet inte mycket. Själva grejen är så att man inte vill att man ska köpa ett hus å sedan fundera på vad man kan varma huset med. Man är mest orolig över om rören och systemet är helt och klarar sig utan att man behöver gå in och bryta upp väggar osv för att få varme i huset.

Bör ledningar bytas om huset är från 1955-60?

Man känner sig väldigt bort tappad när det gäller detta. Förstår att man inte kan skriva "vad ska jag ha" finns så mycket som spelar in. Hur hade ni gjort?
 
För att kolla om det klarar lågtempererat system så shuntar man ut 37 grader på radiatorerna vid 0 grader ute.
Vid -15 grader så shuntar du ut 52 grader på radiatorn osv.

Lycka till!
(Det går också att komplettera gammalt system med fläktkonvektor, men då ser huset kanske lite roligt ut med ett så modernt element?)
 
haddirajan skrev:
För att kolla om det klarar lågtempererat system så shuntar man ut 37 grader på radiatorerna vid 0 grader ute.
Vid -15 grader så shuntar du ut 52 grader på radiatorn osv.

Lycka till!
(Det går också att komplettera gammalt system med fläktkonvektor, men då ser huset kanske lite roligt ut med ett så modernt element?)
sänka framlednings tempraturen gör man genom att sätta in större radiatore. man kan altså välja lika dana som redan sitter.

men en snabb o enkel lösning är ju att sätta in en eller 2 stora fläckt konvektorer som du skrev.
 
haddirajan skrev:
För att kolla om det klarar lågtempererat system så shuntar man ut 37 grader på radiatorerna vid 0 grader ute.
Vid -15 grader så shuntar du ut 52 grader på radiatorn osv.

Lycka till!
(Det går också att komplettera gammalt system med fläktkonvektor, men då ser huset kanske lite roligt ut med ett så modernt element?)

Jocke ska väl köpa huset nu, så då är det inte så lätt att följa ditt råd.

Kurva 7 på Nibe ger ca: 37°C vid ±0°C, som i sin tur ger 52°C vid -25°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.