Hur svårt är det att byta panel på ett hus själv? Att spika själva panelen känns inte så komplicerat. Men reglar, duk, nåt skydd för möss nere och sånt känns mer komplicerat när man inte har erfarenhet. Hur allt ska sättas osv
Ska bytas från stående till liggande.
Funderade på att göra en sida i taget men fick höra att det inte är bra för duken ska dras runt hörnen.
Så för en med noll erfarenhet hur komplicerat är det?
 
N Nallis skrev:
Hur svårt är det att byta panel på ett hus själv? Att spika själva panelen känns inte så komplicerat. Men reglar, duk, nåt skydd för möss nere och sånt känns mer komplicerat när man inte har erfarenhet. Hur allt ska sättas osv
Ska bytas från stående till liggande.
Funderade på att göra en sida i taget men fick höra att det inte är bra för duken ska dras runt hörnen.
Så för en med noll erfarenhet hur komplicerat är det?
Det är inte så väldigt komplicerat. Allt är ju knepigt när man gör det för allra första gången, men man måste ju göra allt en första gång.

Du kan ju fråga om alla tekniska detaljer här. Det är en fördel.
 
  • Gilla
Nallis och 1 till
  • Laddar…
Ett tips, eller nästan en befallning!
Om det är ett äldre hus utan luftspalt mellan vägg och panel så passa på att göra en luftspalt. Om det redan finns luftspalt så se till att det finns en luftspalt mellan vägg och panel även när du är klar.

Det kostar inte många kronor extra men hela huset mår dubbelt så bra.


 
Redigerat:
  • Gilla
Nallis och 1 till
  • Laddar…
Och nog kan du göra en sida i taget och trots det svepa duken tät runt hörnen. Lämna helt enkelt nån meter extra duk i hörnen men rulla ihop överskottet och skydda det bakom en tillfällig knutbräda över skarven mellan gammal och ny vägg. När det är dags för nästa vägg så riv den panelen och fortsätt med den ihoprullade duken, liksom.
 
M multix skrev:
Ett tips, eller nästan en befallning!
Om det är ett äldre hus utan luftspalt mellan vägg och panel så passa på att göra en luftspalt. Om det redan finns luftspalt så se till att det finns en luftspalt mellan vägg och panel även när du är klar.

Det kostar inte många kronor extra men hela huset mår dubbelt så bra.

[media]
[media]
Ja det är från 1909 och sen en del i betong från 59 som ska få panel så hela ser likadant ut. Jag minns inte om det är luftspalt. Vi satte in dörr ist för fönster och det var nån skiva och liggande brädor. Kändes rejält och tjockt.
 
J JPW skrev:
Och nog kan du göra en sida i taget och trots det svepa duken tät runt hörnen. Lämna helt enkelt nån meter extra duk i hörnen men rulla ihop överskottet och skydda det bakom en tillfällig knutbräda över skarven mellan gammal och ny vägg. När det är dags för nästa vägg så riv den panelen och fortsätt med den ihoprullade duken, liksom.
Så inte klippa/dela duken utan den ska vara i ett stycke fast man gör en sida i taget. Förstod jag rätt?
 
N Nallis skrev:
Så inte klippa/dela duken utan den ska vara i ett stycke fast man gör en sida i taget. Förstod jag rätt?
Du kan skarva duken. Gör ett överlapp bara, och häfta ihop.

Du måste inte använda just duk. Asfaboard är egentligen bättre. Bara som exempel.
 
A andersmc skrev:
Du kan skarva duken. Gör ett överlapp bara, och häfta ihop.

Du måste inte använda just duk. Asfaboard är egentligen bättre. Bara som exempel.
Ok. Är det mycket dyrare?
Är det inte det som folk säger kan lukta?
 
N Nallis skrev:
Ok. Är det mycket dyrare?
Är det inte det som folk säger kan lukta?
Jag har ingen koll på priser. De har ändrat sig mycket sedan jag byggde. Men du kan enkelt kolla själv via byggmaterialsäljarnas hemsidor.

Luktproblem har jag inte hört något om. I så fall finns det säkert medlemmar som kan ge bättre besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.