Vårt nuvarande 1-rörssystem är utanpåliggande och jag behöver lite expertisråd när vi nu ska byta ut till 2-rörssystem.

En tanke vi har är att dra 2 x 16 mm PEX RiR (värme + retur). Att ha PEX RiR synligt utanpåliggande är ju inte alternativ, så en tanke är att dölja rören i rörsockel enligt bilden nedan. Eftersom det ändå ska vara dolt så tänker jag att det borde vara bättre än att dra koppar eller förzinkade rör.

Någon som gjort något liknande? I bilden nedan symboliserar de gröna ramarna kattvindarna på huset. Jag tänker att det bästa är väl att inte dra rören på kattvinden (för då måste man isolera + att man riskerar frysskador).

Någon som har lite tips/svar/idéer?
1) Gjort vad jag funderar på (PEX RiR i kanallist)? Någon bild?
2) Som tycker att det låter som en bra/dålig idé? Bättre att köra med metallrör?
3) Några risker/problem med min lösning?
4) Har något bättre förslag?

Tacksam för förslag!

Schematisk ritning av ett 1-rörssystem med planer på uppgradering till 2-rörssystem, inklusive rörsockel med dolda PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för problem att dra koppar?
Det blir snyggt och prydligt!
Jag personligen är en pex-förespråkare, men inte där det eventuellt kan synas.
Jag har hellre synlig koppar än en plastkanal som är 30x70mm för att slangarna ska få plats.
Om du har möjlighet att komma ut på kattvindarna så kan du ju annars dra pex där med rörutlopp i rummen bara? Så har jag gjort med tappvattnet som går kors och tvärs i mitt hus
 
Hur fungerar hörnen med pex i en kantlist? Blir det inte en ganska stor radie där? Och ska du ändå skarva så tycker jag nog att naken koppar är finare och enklare att installera.
 
Problem och problem :) Med koppar så blir det fler kopplingar, medan PEX RiR så kan jag ju dra längre sträckor utan kopplingar. Men det är just det med hur snyggt det blir med plastkanal. Idag har vi ju det inbyggt i träsocklar och de är ju ganska skrymmande så man har vant sig.

Koppar synligt blir inte supersnyggt heller (tycker jag), så alternativet skulle nog vara utanpåliggande synligt kromade rör.

Det där med att dra rören på kattvinden. Vår kattvind är rejält rymlig, men hur mycket behöver man isolera PEX RiR för att minimera risken för att det fryser? Vårt tappvatten frös nämligen tidigare i vintras trots isolering (men jag upptäckte läckaget tidigt). Är det ens "by the book" att dra rör på en kattvind? Vill att det ska vara rätt gjort så att det inte blir några problem med ev. försäkringsärenden i framtiden för att det inte blir riktigt gjort.
 
Redigerat:
Finns cromade upp till 22 mm ,men då får man ta skottkärran med pengar i för att betala och ha kopplingar i varje hörn och på raksträckor , normalt med 2,5 meters ,går att få i 6 meters med.
 
A Anders243 skrev:
Hur fungerar hörnen med pex i en kantlist? Blir det inte en ganska stor radie där? Och ska du ändå skarva så tycker jag nog att naken koppar är finare och enklare att installera.
Just hörnen är en fundering jag har där kommer man sannolikt behöva pressa/skarva med 90-graders vinklar, men i övrigt så blir det inga andra skarvar. Med kopparrör så blir det ju ändå skarvar var x meter pga rörlängden?

Vad är det som blir enklare att installera? (jag ska inte göra jobbet själv, men undrar ändå) Jobbmässigt, är det någon skillnad att jobba med koppar eller förzinkade rör ("kromade rör")?
 
Ingen skillnad, bara priset, Cromade ska du nog inte tänka på
 
J jonaserik skrev:
Finns cromade upp till 22 mm ,men då får man ta skottkärran med pengar i för att betala och ha kopplingar i varje hörn och på raksträckor , normalt med 2,5 meters ,går att få i 6 meters med.
Så om man inte vill gödsla med pengar så är alternativen i princip naken koppar synligt eller min tänkta pex-lösning om man står ut med kanalplasten?
 
OK, alltid skönt om ett alternativ kan läggas åt sidan. Fast jag tänkte nog egentligen på elförzinkade rör (de bör ju inte vara alls lika dyra som kromade rör)

Får helt enkelt fundera över vad jag tycker om rena kopparrör synligt (de är förvisso ganska tunna) eller den biffigare kanallisten.

Det hade ju varit trevligt om PEX RiR hade kunnat gå på kattvinden, men då vill man veta att det är ok och hur mycket isolering som behövs...
 
Redigerat:
G goldfish1977 skrev:
Så om man inte vill gödsla med pengar så är alternativen i princip naken koppar synligt eller min tänkta pex-lösning om man står ut med kanalplasten?
Kanske det, men förzinkade används numera på värme än koppar, mycket billigare
 
Jepp det börjar bli vanligare nu , men inte slagit igenom riktigt, klart dom tjänar mera på kopparrören. Men det är värmevatten som dom mest används till och inte färskvatten med mycket syre i som gör att rören rostar.
 
Förstår. Detta är ju värme till radiatorerna och retur, så allt borde räknas som värmevatten.

En del i min installation (från fördelarskåpet till intillliggande rum) kommer vara dolt i vägg. Visst går det att ansluta ex. kopparrör/elzinkrör till pex-slang? Tänker så att jag kan ha Pex utan ev. skarvar från fördelarskåpet till intilliggande rum och sen koppla på rören om jag väljer det spåret.
 
Redigerat:
Det går bra ,men ev skarvar bör kunna inspekteras, värmerör får skarvas i bjälklag och väggar, men man ska försöka undvika det. Däremot tappvatten så får det inte skarvas dolt.
 
Jag tror inte detta är någon toppenidé faktiskt. Pex är ändå ganska styva och bångliga, det är inte precis som att jobba med en kabel. Tror du för sätta kopplingar i alla ytter- och innerhörn. Även där rören ska upp till raddarna. Då blir det i slutänden lika mycket skarvar som med koppar. Och skyddsröret blir det inte nån nytta av med alla skarvar. Alupex är mer formbar men har i övrigt inga fördelar i sammanhanget.

Är också skeptisk till socklar av plast oavsett vad man stoppar i dem. Tenderar att bli gula och tråkiga. Hörn blir sällan snygga, antingen är det glipigt eller så sätts det med något klumpigt hörn/ändstycke för ändamålet.

Ledsen att bara ha negativt att komma med men bättre att ta det medan du är i idé- och planeringsstadiet :)

Det är inga problem att skarva Pex och koppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.