Får man bygga en pergola där ena sidan är fäst mot fasaden utan bygglov (byggarean är maxad)?

Vit pergola fäst mot husfasad över uteplats med sittmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att bygga en pergola fäst i fasaden kräver normalt inte bygglov, men kan säkert av vissa kommuner uppfattas som en avsevärd förändring av byggnadens utseende och på grund av det kräva bygglov. Enklast är att kolla med just din kommun hur de tolkar lagen och hoppas att de är välvilliga, annars får du nog lite uppförsbacke.
 
  • Gilla
Johanbeng och 1 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Att bygga en pergola fäst i fasaden kräver normalt inte bygglov, men kan säkert av vissa kommuner uppfattas som en avsevärd förändring av byggnadens utseende och på grund av det kräva bygglov. Enklast är att kolla med just din kommun hur de tolkar lagen och hoppas att de är välvilliga, annars får du nog lite uppförsbacke.
Tycker det är konstigt att det är olika regler i olika kommuner. Olika scenarier:

Kommunen säger nej:
- Vet att man får bygga en pergola som inte är förankrad i fasaden utan står på fyra ben. Är det då ok att bygga typ 10 cm från husväggen?

Kommunen säger ja:
- Skulle ni ta upp det att denna pergolas paneler kan vinklas så det blir ett tätt tak?
 
H HelenSv skrev:
Tycker det är konstigt att det är olika regler i olika kommuner. Olika scenarier:

Kommunen säger nej:
- Vet att man får bygga en pergola som inte är förankrad i fasaden utan står på fyra ben. Är det då ok att bygga typ 10 cm från husväggen?

Kommunen säger ja:
- Skulle ni ta upp det att denna pergolas paneler kan vinklas så det blir ett tätt tak?
Det är samma byggregler i alla kommuner, sedan kan det finnas bestämmelser i detaljplaner som ställer vissa delar på ända. Problemet är att bygglovshandläggarna tolkar byggreglerna olika, så det som tillåts i en kommun kan nekas i en annan. Ofta accepterar nog sökanden detta, men i många fall hade man nog haft framgång med ett överklagande till högre instans.
 
  • Gilla
HelenSv
  • Laddar…
H HelenSv skrev:
Får man bygga en pergola där ena sidan är fäst mot fasaden utan bygglov (byggarean är maxad)?
Det beror ju mycket på storleken.
Jag har för mig att man kan bygga ett uterumstak eller liknande på max 12 kvm utan bygglov.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det beror ju mycket på storleken.
Jag har för mig att man kan bygga ett uterumstak eller liknande på max 12 kvm utan bygglov.
Det är 15 kvm skärmtak du får bygga utan bygglov. Så här säger Boverket;

Informativ skärmdump som beskriver regler för bygge av skärmtak utan bygglov på upp till 15 kvm från Boverkets hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där med pergola som viss tid har tak och viss tid inte, är en knepig fråga som handläggare inte riktigt vet hur de ska bedömma.
 
  • Gilla
HelenSv
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är 15 kvm skärmtak du får bygga utan bygglov. Så här säger Boverket;

[bild]
Det där med pergola som viss tid har tak och viss tid inte, är en knepig fråga som handläggare inte riktigt vet hur de ska bedömma.
OK, så jag hade fel på tre kvadratmeter :cry:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, så jag hade fel på tre kvadratmeter :cry:
Tre kvm fel är inte så pjåkigt, om man tar i beaktande att många inte har en aning om att regeln finns. :)
 
  • Gilla
HelenSv
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Tre kvm fel är inte så pjåkigt, om man tar i beaktande att många inte har en aning om att regeln finns. :)
Tack!
Och vi byggde en farstukvist utan några bygglov etc:
Nybyggd farstukvist på hus med vita pelare och trästaket, grön markering utan bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd farstukvist med tak, vita räcken och en trappa framför ett hus med tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.