Claes Sörmland
M Malimy skrev:
Ja, nu blev det ju dags att ompröva planen då någon ville bygga ut. Så skedde för oss. De tittade på den gamla, insåg att den var orealistisk till dagens krav och ändrade i den för att den skulle möta dagens boende. Smarta tjänstemän
Ja att anta nya detaljplaner för gamla områden är ibland nödvändigt. Klassikern är ju sommarstugeområden som de facto har blivit permanentboenden och där byggrätter och andra regleringar ställer till det. Då kan ju kommunen anta en ny plan eller ändra på planbestämmelser i de gamla planen.

Men den gamla planen gäller tills detta är gjort. Läs här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...dre-planer1/aldre-planer-och-deras-giltighet/
 
  • Gilla
Goboobog och 3 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Som du redan är inne på så strider förslaget mot flera regler i detaljplanen. Dels maximal byggnadsarea och dels byggnadshöjden. Troligtvis så chansar de på att kommunen kommer släppa igenom förslaget ändå. Vi får aldrig igenom förslag (åt kunder) som strider så tydligt mot detaljplanen. Så extremt otydliga och amatörmässiga ritningar som ovan har vi aldrig skickat in heller.

Det där med minst 6 m från ert garage med hänsyn till brandskyddsregler kan du glömma. Det är tillåtet så länge man har rätt brandskydd i konstruktionen.

Vad vill ni uppnå? Vill ni förhindra deras bygge? Eller hoppas ni att det går igenom så ni kan bygga ut lika mycket senare, i enlighet med likabehandlingsprincipen?
Likabehandlingsprincipen gäller inte vid bygglov. Det har många, inklusive jag själv fått erfara.
 
  • Gilla
Goboobog och 1 till
  • Laddar…
Jag får hoppas att det som du sa stoppas av byggnämnden! Men är det inte märkligt att man lägger pengar på ett bygglov som har ytterst liten chans att gå igenom?[/QUOTE]

Det är faktiskt väldigt vanligt att man vill chansa för att få ett beslut som sedan kan överklagas. Och oavsett vilket utfall som kan förväntas har sökanden rätt till ett formellt beslut.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det här vara en generationsfråga? Generation "jätteproppen Orvar" beter sig på ett sätt och generation X&Y på ett helt annat. Orvars verkar vara utrotningshotade som tur är...
Tycker 40-talisterna har varit duktiga på att svartbygga. Inte en tomt har de lämnat utan svartbyggen och utdömda enskilda avlopp. Inte en uteveranda har de missat att isolera och inreda som boyta. Sen kommer gen X och Y och köper dessa fastigheter och startar förtvivlade trådar här på BH om att de har blivit lurade och 40-talist-säljarna inte har följt lagen. Kriminella rackare.

(Särskilt gen Y är ju rätt auktoritära i sina värderingar. Gen X hade ju i alla fall Frihetsfronten och svartklubb när det begav sig.)
 
  • Gilla
  • Haha
K Håkan och 5 till
  • Laddar…
Vår detaljplan har satt många käppar i hjulet för våra drömmar. (Även om det var offtopic var jag bara tvungen att säga det)
Men om min granne fick bygga sitt hus större dvs han gör en rejäl investering i sin fastighet, så skulle det med största sannolikhet spilla över på fastigheterna intill på något vis. Jag är väldigt säker på att mitt hus oxå skulle stiga i värde utan att jag behöver göra något. Så TS, har du inte en win-win-situation framför dig bara du spelar dina kort rätt?
Hoppas det blir bra för alla inblandade.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Men det vet väl inte du? Jag misstänker att grannen i fråga har haft en sittning med handläggare på byggnadskontoret som tror att 113kvm går igenom pga. tomtens storlek i förhållande till andra samt nuvarande bebyggelse. Du kan alltid överklaga och skriva sakligt varför du anser han inte skall få bygglov, tänk på att det troligen påverkar

grannrelationen i framtiden oavsett om de får rätt i frågan eller ej.
Överklaga. Ingen risk att lovet går igenom. Nämnden brukar, om särskilda skäl finns, kunna godta enstaka m2 överyta, kanske 5-10 m2.
(Jag kan inte öppna bilagorna. Får fram klädannonser bara.)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
G Gixxerturbo1000 skrev:
En fråga! Vad är det för problem att grannen vill bygga ut?. Stör det din utsikt eller vad?. Så länge det inte stör någon så varför "gnälla, klaga" på grannen?.

Fattar inte varför folk ska gnälla på skit saker hela tiden.

Ta i fundering, den dag om du "Vill" bygga ut ditt, hus och du gnällt på din granne tror du att han kommer vara dig till mötesgående?.

Så länge det följer reglerna så tycker jag du ska lägga ner.

Finns så jävla massa "surkartar" som gnäller om allt.

Bemöt din granne väl så kommer du inte ha nå problem den dag du önskar bygga ut.
Inte svar på problemet. En detaljplan MÅSTE följas. Det är därför den finns av någon anledning.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Rimligt är att strunta i vad grannen ska bygga, det är inte ditt problem.
Får grannen inte bygga 120kvm enplan, så bygger han 60kvm i 2 våningar istället.

Gilla läget och var glada och heja på grannen så kanske de glömmer att ni var sura från början.
Vilket dumt svar. Finns det en plan så är tanken att man ska hålla sig INOM den planen. Jag skulle nog också klaga om jag fick ett, gentemot planen, nästan dubbelt så stort hus väldigt nära mitt hus
 
  • Gilla
  • Arg
remrag och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag skulle nog också klaga om jag fick ett, gentemot planen, nästan dubbelt så stort hus väldigt nära mitt hus
Om du sitter i ett så stort hus själv som inte följer DP?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Vilket dumt svar. Finns det en plan så är tanken att man ska hålla sig INOM den planen. Jag skulle nog också klaga om jag fick ett, gentemot planen, nästan dubbelt så stort hus väldigt nära mitt hus
Detaljplanen ifråga är länkad och i den står det uttryckligen att bygglovsnämnden kan göra avsteg från tillåten byggyta om det finns särskilda skäl. Och om de gett tillstånd till andra för det så har kommunen medvetet tyckt att 60m2 byggyta för huvudbyggnaden är för snålt tilltaget. Så jo, grannen håller sig faktiskt inom planen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Att lugna sommarstugeområden sakta men säkert förvandlas till året-runt-boende är i alla fall på västkusten nästan regel än undantag kill-gissar jag. En polare flyttade till ett sådant för typ 20 år sedan på onsalahalvön. Nu finns inte en enda sommarstuga kvar i området, allt är ombyggt, tillbyggt, nybyggt långt över 60 kvm. Området ligger några ynka kilometer från ts. Gissar att Kungsbacka kommun är flexibla med detaljplaner.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
[QUOTE="Goboobog, post: 4613411, member:
När vi köpte vårt hus kollade vi detaljplanen noga och antog att man inte skulle kunna bygga ett stort bostadshus på tomten bredvid efter den nya PBL antogs.[/QUOTE]

En mindre/liten avvikelse från detaljplan kan accepteras vid en bygglovsprövning.
Om en avvikelse ska betraktas som liten beror på förhållandena i det enskilda fallet. Avvikelsens art och storlek måste relateras till skalan och karaktären i området. (Boverket)
 
  • Gilla
SågaBygga och 3 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
.Sedan GDPR gäller hur företag och andra organisationer som verkar inom Europeiska unionen och övriga EES behandlar och lagrar personuppgifter. Vet dock inte hur det ser ut för ansvariga för forumet i förhållande till GDPR.
GDPR gäller (något förenklat) för all personuppgiftsbehandling med koppling till EU, oavsett vem som utför den (d.v.s. även för privatpersoner). "Behandling" är alla aktiviteter man utför med personuppgifterna: samla in, lagra, flytta, visa, sprida på något sätt och radera. Exakt hur ansvarsförhållandet mellan användarna och Byggahus ser ut vid publicering av personuppgifter i forumen låter jag vara osagt, men jag skulle gissa att varje användare har ett visst ansvar i juridisk mening.

Därutöver har man som medmänniska ett moraliskt ansvar att bete sig väl, oavsett lagstiftning. Doxxning, som i det här fallet att publicera adress och bilder på husen till två hushåll (där det ena hushållets medlemmar förmodligen inte har den blekaste aning om att tråden (eller "konflikten") ens existerar), är ett relativt otrevligt fenomen. Och även om man eventuellt tycker att TS är en rövhatt, så bör man fundera över vad för information man publicerar. Publiceringen av adresserna och bilderna lär inte kännas mindre hotfull för TS med tanke på den avsky som riktats mot denne.
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
"§ 4.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas."

Utdrag från reglerna i Byggahus

Dessutom är det inte bara TS hus som berörs utan även grannens hus, som inte medverkar i forumet. Oavsett vad man tycker om TS inlägg - tycker jag inte att det är OK att i detta forum publicera bilder på personers privata bostäder utan deras samtycke. En tolkning av om det faller inom GDPR äverlåter jag åt moderatorn att bedöma.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Detaljplanen ifråga är länkad och i den står det uttryckligen att bygglovsnämnden kan göra avsteg från tillåten byggyta om det finns särskilda skäl. Och om de gett tillstånd till andra för det så har kommunen medvetet tyckt att 60m2 byggyta för huvudbyggnaden är för snålt tilltaget. Så jo, grannen håller sig faktiskt inom planen.
Skum plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.