U
A Aunty skrev:
det har ingen sagt heller?

dock ska man inte fylla med dränerade material ovan plasten som du säger och man ska absolut inte fylla med leca.

dränerade material ska vara under plasten och det ska inte vara leca kulor
https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/krypgrunder

isodrän verkar inte hålla med dig, de föredrar plasten underst
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
[länk]

isodrän verkar inte hålla med dig, de föredrar plasten underst
isodrän har fel på flera punkter och det vem som helst som kan fukt.

leca ska man aldrig använda som dränerade material i såna här konstruktioner, leca kulor suger alltid lite vatten.
varför ska plasten ligga under ett dränerade material då kommer ju vattnet som dräneras i det materialet ingenstans stannar ju på plasten?

isodrän visar då att man ska göra hål i plasten vilket är helt hål i huvudet, tar ju bort hela funktionen med plasten att det ska vara så tätt det bara går att går det.
plasten ska överlappas och tejpas och absolut inga inga hål.

hur kan man ens garantera att vattnet letar sig till hålen och inte blir stående på plasten?
 
A Aunty skrev:
detta stämmer inte
Vad är det som inte stämmer? Du får gärna utveckla ditt svar.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det som inte stämmer? Du får gärna utveckla ditt svar.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det som inte stämmer? Du får gärna utveckla ditt svar.

han skriver om man inte plastat marken så har jorden RF100% det har den även om du inte plastat.

rekommendation om minst 250 mm isolering har inget med ökad fukthalt i krypgrund att göra och det framgår tydligt av Boverkets råd.

Minskar du isolering så minskar ju fuktproblemen snarare i grunden än ökar det är ju ganska självklart.
problem men omvänd fuktvandring gäller ju platta på mark
 
T
A Aunty skrev:
det dränerade lagret ska självklart läggas under plasten och det ska inte vara leca-kulor som suger lite vatten utan snarare tvättad makadam i större dimensioner eller liknande.
sedan ska plastan överlappas och vikas upp på grundmuren.
sedan ska man gärna komplettera med en isolering ovan plasten.
Du har så rätt i det du skriver men Lecakulor eller skumglas i grunden handlar inte om att dränera som jag fattat det utan att isolera. Det är kapillärbrytande så det kan inte transportera fukt uppåt, samt hygroskopiskt så de tar åt sig fukt, och avger fukt, vilket jämnar ut fuktbelastningen i grunden, till att hålla sig på OK nivåer. Så jag tror du skrev lite om fel sida av plasten så att säga. Sen råder det delade meningar om man bör täcka marken med plast eller ej före man fyller upp grunden med leca/skumglas. Plastar man upp på grundmuren, riskerar man att leda fukt upp i träkonstruktionen i bottendelen av väggen. Vad jag läst mig till då men jag tycker det verkar sunt att isolera en gammal torpargrund av huggen sten tex så.
 
Hur gick det? Hur gjorde du? Är du nöjd med resultatet?
 
E Einh skrev:
Hur gick det? Hur gjorde du? Är du nöjd med resultatet?
Jag la på färdig spårade spånskivor på befintligt golv. Nu har jag golvvärme i hela huset och än så länge fungerar det bra. Ingen skillnad på fukthalten i torpargrunden. :)
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet du får med en varmare krypgrund om du inte plastat marken är att jorden alltid har RF100% och ju varmare den blir ju mer fukt kommer den innehålla. På det sättet kommer fuktigheten i krypgrunden att öka och kan komma att bli skadligt för huset.
Därför är rekommendationen att ha minst 250mm isolering. Det bästa är såklart att plasta marken oavsett samt att du isolera den.
fast detta stämmer ju verkligen inte?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A
R Robin Norman skrev:
Jag la på färdig spårade spånskivor på befintligt golv. Nu har jag golvvärme i hela huset och än så länge fungerar det bra. Ingen skillnad på fukthalten i torpargrunden. :)
om något kommer du snarare få en lägre fukthalt i krypgrunden
 
T
A Aunty skrev:
om något kommer du snarare få en lägre fukthalt i krypgrunden
Tvärtom
 
A
T Träkåk skrev:
Tvärtom
förklara mer än gärna varför fuktproblemen skulle öka?
 
A Aunty skrev:
fast detta stämmer ju verkligen inte?
Är du tillbaka och svamlar nu igen? Hoppas ingen lyssnar på dina råd
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
[länk]

Byggnadsvårdarna verkar hålla med Aunty, varmare grund minskar risken för fukt. Helst varmare än omgivningen för att uttorkning ska ske.
att tro något annat är bara helt galet, självklart är det så.
Många gissar bara här och tror sig veta något
 
U
Dom är lite restriktiva till golvvärme eftersom systemen (slangen) har en begränsad livslängd och de sysslar med hållbarhet i gamla byggnader. Men säger ”Rätt utfört tillför golvvärme huset mer värmestrålning ner mot torpargrunden som då kan bli varmare och därmed inte utsättas för risken med fukt.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.