V vvs facit skrev:
Här är bilden på inomhus temperaturen som jag lovade .
Bara att gratulera till att du har ett så fantastiskt exakt inreglerat hus. Får man fråga vad styrsystemet heter?

Men jag har fortfarande inte fått svaret varken av dig eller Daniel på hur detta går till.
"Om man har en tung platta kan man flytta värmebelastning i tiden en hel del."
 
Hej Jons Erik
Tack för mycket snabbt svar. Rören som följer huskroppen är tyvärr gängade, det gjorde man nog i husfabriken. Rörgubben som kollade systemet ville såga av det lilla röret till elementet, ca 25 cm långt och svetsa dit det igen. Det är nog inte lätt för matarröret ligger tätt in mot ytterväggen på insidan. Flärpen - sitter den i T-stycket, matarröret eller i det mindre rör som går till elementet?
Vad skulle du gjort? Gått över till 2-rörssystem? Men det blir kostsamt.

Mvh/Kalleheinz
 
Nu vet ja inte vad för element du har och hur kopplet ser ut. Det med att svetsa ska du nog glömma. rören som är järn/stål måste bli röda/vita för att svetsa med gas ( el inte att tänka på ) tänk själv vilken brandrisk det är. Har sett ett liknande projekt där rören ligger i golvet utmed ytterväggarna. Nu så är rören säkert kanske ilagda i ett hack under golvet i bärlinorna. Det som gjordes då var att såga upp ett spår längs väggen och ett ca 10cm ut, så det blev som en lucka. Under där var röret och låg bara rakt ner, var lätt at byta rör då. Problemet är att få reda på var röret ligger exakt för att såga. Går det att komma under grunden är det lätt att öppna och se rören och mäta in. Sedan så gjordes det som en lucka av golvmateriel ( i detta fall var det ett parkett och det blev som en fris runt ) Det går att ha 1 - rörs med ,men bäst är 2 -rörs.. Så närma yttervägg går det att jacka ur för rör i bjälklaget utan att det försvagas, kan med fördel sättas en regel under jacken med då kan du välja 1 eller 2 rörs. Rören kan inte ligga för grund heller , do ska upp genom golvet med, Vid 2-rörs räcker det ,ed 15 rör. Finns mer att tänka på ,kan det vara av intresse så kom tillbaka
 
L lat skrev:
Bara att gratulera till att du har ett så fantastiskt exakt inreglerat hus. Får man fråga vad styrsystemet heter?

Men jag har fortfarande inte fått svaret varken av dig eller Daniel på hur detta går till.
"Om man har en tung platta kan man flytta värmebelastning i tiden en hel del."
Ja då jag jobbar med beräkning inreglering
Borde jag få till det .
Jag använder inget annat en vp egna styr .
En on -off vp som går mot tank . långa gångtider med en Max övertemperering på 3 g

Av 8595 timmar har den går i värme 2076 timmar. Trögheten i huset påverkar minimalt känns det som även vid -7 på natten och 7 plus på dagen .
 
Hej Jons Erik!
På bilden ser du 2 Lenhovda element och det lilla röret som går in i elementet. Flärpen - sitter den i T-stycket, matarröret eller i det mindre rör som går till elementet?
Kunde man inte såga sönder muffarna till höger och vänster så att man kan plocka ut T-stycket? Det skulle gå om man plockar bort elementet och bockar upp det gröna matarröret. På så vis slipper man svetsningen.
Vad tycker du?
Mvh/Kalleheinz Två vita Lenhovda element under ett fönster med ett synligt mindre rör och T-stycke vid det vänstra elementet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ledning och rostigt T-stycke vid element, potentiell renoveringsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha rören ligger i sockeln och det är stålrör, då går det att byta till koppar ganska lätt och fortsätta med 1 - rörs. men inte med den strypningen, det rör som går upp är delat på mitten med en metallbit och den sticker in i matarröret en liten bit och nog lite böjd mot flödesriktningen. Detta för att få ett tryck upp i elementet samtidigt så blir det ett sug ner. Det du det kan göra är att lossa socklarna runt , matarröret börjar och slutar på samma ställe. går runt hela vägen. Sen om det finns en dörr ut så dyker nog röret ner under golvet. Mät hur mycket plats det finns och hur många raddar det är på slingan.

Var lite snabb att skriva , tveksamt om det går att dra ut det gröna , dom är rätt stela och sitter ihop på nästa rad med, skulle inte ge mig på att försöka kapa och få dit någon annan bit , det måste skruvar ihop igen , vart tog gängorna vägen vid kapet.
 
Hej igen!
Tack för dina kloka tips. Jag är inte VVS-gubbe, vara en händig husreparatör. Jag måste fråga, för det med kopparrör begriper jag inte. Jag går från stål till koppar (vilken diameter). Hur kopplar jag mina radiatorer till kopparröret? Det lilla röret som är delat på mitten mellan matarröret och radiatorn - hur ska jag fästa det på kopparröret. Hur går det med flärparna som reglerar vattenflödet? Kommer dessa med vid ombyggnaden till kopparrör? Mina två dörrar - en på fram- och en på baksidan, har en hög tröskel som är urfräst. I detta spår ligger stålröret. Det innebär att stålröret är monterat runt hela huset i samma nivå.
Jag ser fram emot dina kloka råd.
Mvh/Kalleheinz
 
Det blir nog problem med att koppla något till en ny stam, det är det lilla röret upp som har en defekt och jag kan nog säga direkt att det inte finns som någon reservdel. Att koppla på mellan stål och koppar det finns grejer till. Du får nog tänka dig att byte stålet mot koppar och nya element med rätt koppel på för 1 -rörs. Tråkigt att inte få till det med att använda befintliga rör, men så är det. I bland får man gilla läget antingen man vill eller inte. Hur många element är det runt där.
 
Är det ett Moelven hus? Har för mig att de där rören bara är skarvade med ett istick som är tätat med en o-ring.
Gäller att ha koll på den o-ringen om man rör rören.
 
K kalleheinz skrev:
Hej Jons Erik!
På bilden ser du 2 Lenhovda element och det lilla röret som går in i elementet. Flärpen - sitter den i T-stycket, matarröret eller i det mindre rör som går till elementet?
Kunde man inte såga sönder muffarna till höger och vänster så att man kan plocka ut T-stycket? Det skulle gå om man plockar bort elementet och bockar upp det gröna matarröret. På så vis slipper man svetsningen.
Vad tycker du?
Mvh/Kalleheinz [bild] [bild]
Det där är nog en HP ventil med MMA renoverings sats i .
Till 99% sitter botten delen liiite fel .
Hamnar den inte exakt blir bara röret varmt
Men går inte upp i elementet .
Visst hade du haft en röris ute för att titta på den ?
 
Hej!
Rörgubben har varit hos mig p g a att radiatorerna blir bara delvis varma - bäst i mitten. Han har satt dit en MMA 21B utbytessats. Sedan tog han bort HP termostatvredet och satte dit ett MMA handvred. Nu blir det första elementet inte alls varmt, precis som Du har beskrivit. Bottendelen är det som kallas "sätet"??? = Plaststycket som sitter i ventilhuset. Han gjorde samma sak på element 2 och detta fungerar utmärkt, så ditt påpekande om exakt montage på kl 12.00 är säkert korrekt.
Mvh/Kalleheinz
 
Hej!
Tack för din mycket bra beskrivning. Jag har totalt 12 element, 9 st är enkelpanel och 3 st är låga "cykelställs-element", som fungerar bra. Ditt förslag med 1-rörs-kopparinstallation låter mycket bra. Då behöver jag bara 12 radiatorkopplingar + 12 st nya element. Vilken dimension ska kopparröret ha?
Är denna 1-rörslösning att rekommendera eller ska man hellre gå över till 2-rörssystem, vilket ju orsakar mera arbete och högre kostnader?
Vad hade du gjort?
Mvh/Kalleheinz
 
K kalleheinz skrev:
Hej!
Tack för din mycket bra beskrivning. Jag har totalt 12 element, 9 st är enkelpanel och 3 st är låga "cykelställs-element", som fungerar bra. Ditt förslag med 1-rörs-kopparinstallation låter mycket bra. Då behöver jag bara 12 radiatorkopplingar + 12 st nya element. Vilken dimension ska kopparröret ha?
Är denna 1-rörslösning att rekommendera eller ska man hellre gå över till 2-rörssystem, vilket ju orsakar mera arbete och högre kostnader?
Vad hade du gjort?
Mvh/Kalleheinz
För att kunna ge ett så exakt kostnads råd som möjligt behöver man se det på plats
Det är en hel del faktorer som räknas in

men till din fråga om 1 eller 2 rörsystem
Så blir resultaten dem samma.
Rätt utförda = lika bra
 
K kalleheinz skrev:
Hej!
Tack för din mycket bra beskrivning. Jag har totalt 12 element, 9 st är enkelpanel och 3 st är låga "cykelställs-element", som fungerar bra. Ditt förslag med 1-rörs-kopparinstallation låter mycket bra. Då behöver jag bara 12 radiatorkopplingar + 12 st nya element. Vilken dimension ska kopparröret ha?
Är denna 1-rörslösning att rekommendera eller ska man hellre gå över till 2-rörssystem, vilket ju orsakar mera arbete och högre kostnader?
Vad hade du gjort?
Mvh/Kalleheinz
Nu är jag inte säker på om det finns element 1-rörs med mittuttag , kan finnas. och då är det inte en koppling som hos dig nu. ett rör går in och ett rör går ut vis varje element och en strypning/förbikopplin sitter i det nedre kopplet . Nu rätt grovt rör och att gå ner förmycket i dim är nog inte bra. Kan inte säga om det är bra med 22 rör och gå ner i kopplet som är 15 mm , men 15 mm rör hela vägen är nog lite klent med så många element. 18 mm är bättre men lite udda. Det finns någon fördelare som kan sättas på in/ut men har inte använt någon sådan. Så det överlämnar jag till andra som kan veta.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man har en tung platta kan man flytta värmebelastning i tiden en hel del. Men jag har svårt att se fördelar med snabbreglering. Det är om det är tillfällig användning av lokalerna och man vill sänka värmen annars möjligen. Annars är det knappast att de som en fördel.
Det är bra att ha en balans i värmetröghet mellan husets klimatskal och det som avger värmen.

Det en del upplever med lätta trähus och tunga värmande betongplattor är att värmeproduktionen kan hamna i obalans vid varierande utomhus temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.