T twoody skrev:
Panelen ser grym ut, du har inte lite bättre bilder på panel runt fönster dörrar.
Tog en detaljbild på fasade så du kan se på närmare håll. Är en spårpanel med blandade bredder (slumpmässigt) men du ser bredderna på de tre brädorna på bredvid fönstret. Sedan är det foderlösa smygar.

Färgen är en grå lasyr från woodex.

Ser bättre ut i verkligheten än på bild anser jag själv.

Närbild av en fasad med varierande bredd på spårpaneler och foderlösa smygar vid fönstret, målad med grå lasyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här övervägde jag allt från Kebony, järnvitrol, tjärvitrol men landade i att det var ganska skönt att slippa saker som husleverantören såg som special och järnvitrol blir det även en garantrifråga på fasaden så nöjd med denna kompromiss som ser snyggt ut utan att vara särskilt dyr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Snygg fasad! Jag har i stort sett identisk fasad på mitt hus fast järnvitriol. Samma lösning runt fönster och dörrar, den snyggaste lösningen om du frågar mig.
 
  • Gilla
matsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Jättefint hus!

Men var är alla träd och buskar och olika utplatser!? Träd tar mpnga år på sig att växa till. Ni har ju en stor fin trädgård, så dags att göra den lite mer välkomnande. Ett tips är att ta hjälp av en trädgårdsdesigner. Kostar några tusenlappar men i förhållande till vad hela huset kostar är det ingenting. Lycka till!
 
matsson matsson skrev:
Tog en detaljbild på fasade så du kan se på närmare håll. Är en spårpanel med blandade bredder (slumpmässigt) men du ser bredderna på de tre brädorna på bredvid fönstret. Sedan är det foderlösa smygar.

Färgen är en grå lasyr från woodex.

Ser bättre ut i verkligheten än på bild anser jag själv.

[bild]

Här övervägde jag allt från Kebony, järnvitrol, tjärvitrol men landade i att det var ganska skönt att slippa saker som husleverantören såg som special och järnvitrol blir det även en garantrifråga på fasaden så nöjd med denna kompromiss som ser snyggt ut utan att vara särskilt dyr.
Underbar
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jättefint hus!

Men var är alla träd och buskar och olika utplatser!? Träd tar mpnga år på sig att växa till. Ni har ju en stor fin trädgård, så dags att göra den lite mer välkomnande. Ett tips är att ta hjälp av en trädgårdsdesigner. Kostar några tusenlappar men i förhållande till vad hela huset kostar är det ingenting. Lycka till!
Du är spot on, träd och buskar kommer i vår. Vet inte om jag håller med att de tar många år på sig är väl mest en kostnadsfråga går ju att köpa träd som är 4 år vid leverans. En trädgårdsdesigner vore trevligt men i slutändan skall man orka sköta om det också. Så med småbarn och jobb så kommer vi bara plantera fyra träd och sätta upp några pallkragar sen blir ju trädgården full med gungställningar, studsmattor och annat jag egentligen inte vill ställa dit men att vara en god far och man är ju att konstant kompromissa på hur man trodde sitt liv skulle bli =)
Får uppdatera i vår med lite bilder när trädleveranser är på ingång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
Du är spot on, träd och buskar kommer i vår. Vet inte om jag håller med att de tar många år på sig är väl mest en kostnadsfråga går ju att köpa träd som är 4 år vid leverans. En trädgårdsdesigner vore trevligt men i slutändan skall man orka sköta om det också. Så med småbarn och jobb så kommer vi bara plantera fyra träd och sätta upp några pallkragar sen blir ju trädgården full med gungställningar, studsmattor och annat jag egentligen inte vill ställa dit men att vara en god far och man är ju att konstant kompromissa på hur man trodde sitt liv skulle bli =)
Får uppdatera i vår med lite bilder när trädleveranser är på ingång.
Det låter väl ändå bra. Fruktträd? Planera också för var ni ska ha några vinbärsbuskar och hallonsnår, om ni börjar sukta efter sånt.

Det fina med gungor och studsmattor är att de inte är några permanenta installationer, så när barnen är stora är det bara att ta bort. (Vi monterar ner studsmattan helt varje höst.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det låter väl ändå bra. Fruktträd? Planera också för var ni ska ha några vinbärsbuskar och hallonsnår, om ni börjar sukta efter sånt.

Det fina med gungor och studsmattor är att de inte är några permanenta installationer, så när barnen är stora är det bara att ta bort. (Vi monterar ner studsmattan helt varje höst.)
Absolut, äpplen och körsbär är det tänkt, sedan någon prydlnadsträd också. Vinbär och hallon även krusbär är det tänkt i rabatter så småning om men får se hur det får plats när alla lekstationer är uppe.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har tagit hjälp av en trädgårdsdesigner vid tre tiifällen. Jag är väldigt trädgårdsintresserad, vill ha en lättskött trädgård med uteplatser, inte någon "show off" trädgård. Inte speciellt dyrt, några tusenlappar som i praktiken sparade oss många tusenlappar.

Första gången hade vi en uppvuxen, gammal, igenväxt trädgård på 900 kvm med ett 60-talshus. Med råd genomförde vi med enkla medel och röjde bort en massa gammal växtlighet, beskar träd och buskar, hittade buskar och plantor vi inte ens visste vi hade. Med trädgårdsdesignern la vi om befintliga plattor och gjorde en ny uteplats. De enda nya plantorna var en liten häck vid uteplatsen, några klängrosor och några plantor. Kostade mindre än 2k plus en ungefär lika stor slant till trädgårdsdesignern. Detta var i början av 2000-talet.

Den andra tomten var en stor, obearbetad natur/sjötomt på 13000 kvm. Samma trädgårdsdesigner. Inte så mycket att göra för henne. Vi ville behålla naturtomten. Men hon hjälpte till att planera vår infartsväg, 250 m, från stora vägen. Blev mjuka böjar som följde naturen istället för en rak väg. Planering av friggebod, en liten rabatt vid uteplatsen, och en rhododendrunlund på väg ner till sjön (som aldrig blev av) och placering av en köksträdgård. Tror aldrig trädgårdsdesignern skickade nån faktura.

Tredje gången var här i Portugal. Kontaktade en trädgårdsfirma som planerade träd, buskar, växter, i kruka för våra två terrasser. Den ena 50 kvm och den andra nästan 30 kvm. Han tog inget betalt, men installerade och utförde allt. Tre träd i jättekrukor som fick lyftas in med kran (citrontröd, olivträd och en palm) och en massa buskar och kryddplantor. Allt i krukor med automatisk, styrd bevattning. (Terrassen har klinker därav krukorna.) Detta var det dyraste projektet, uppvuxna träd och buskar i krukor är dyrt.

Mycket nöjd med alla tre gångerna jag anlitat hjälp. Det svåra är inte att planera en överdådig trädgård.

Det svåra är att planera en enkel, billig lättskött trädgård.

Och det är där det är guld värt att få hjälp med en plan med uteplatser, lekplatser, gångar. En plan man kan ha hjälp av under 5-10 år framåt när man utför trädgården.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
Absolut, äpplen och körsbär är det tänkt, sedan någon prydlnadsträd också. Vinbär och hallon även krusbär är det tänkt i rabatter så småning om men får se hur det får plats när alla lekstationer är uppe.
Inte för att jag vill lägga sordin på någonting, men med ditt hus skulle jag passa på att skaffa kraftiga klassiska träd och växtlighet. Förstår såklart att det är lockande med fruktträd och bärbuskar, men tänk om om inte mer arkitektoniska träd skulle passa bättre, ser många modernistiska gigantiska nybyggen med några små fruktträd på en plan gräsmatta (ofta ärvt från det tidigare numera rivna mycket mindre huset), tycker personligen inte att det ser bra ut.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Stockholm69 skrev:
Inte för att jag vill lägga sordin på någonting, men med ditt hus skulle jag passa på att skaffa kraftiga klassiska träd och växtlighet. Förstår såklart att det är lockande med fruktträd och bärbuskar, men tänk om om inte mer arkitektoniska träd skulle passa bättre, ser många modernistiska gigantiska nybyggen med några små fruktträd på en plan gräsmatta (ofta ärvt från det tidigare numera rivna mycket mindre huset), tycker personligen inte att det ser bra ut.
Du lägger inte sordin, jag håller helt med dig... men jag har en fru som också har något att säga till om =)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
Tog en detaljbild på fasade så du kan se på närmare håll. Är en spårpanel med blandade bredder (slumpmässigt) men du ser bredderna på de tre brädorna på bredvid fönstret. Sedan är det foderlösa smygar.

Färgen är en grå lasyr från woodex.

Ser bättre ut i verkligheten än på bild anser jag själv.

[bild]

Här övervägde jag allt från Kebony, järnvitrol, tjärvitrol men landade i att det var ganska skönt att slippa saker som husleverantören såg som special och järnvitrol blir det även en garantrifråga på fasaden så nöjd med denna kompromiss som ser snyggt ut utan att vara särskilt dyr.
Har du några fler bilder på fönstret? :) Undrar hur plåtarna sitter och hur det ser ut :)
 
G gimmok skrev:
Har du några fler bilder på fönstret? :) Undrar hur plåtarna sitter och hur det ser ut :)
Hej. Nu är ju inte jag TS men vi är i slutet av vårt husbygge och kan visa en bild på vårt fönster då vi bygger väldigt likt TS Närbild av ett nyinstallerat fönster mot en träväggbeklädnad under husbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W Wiesslan skrev:
Hej. Nu är ju inte jag TS men vi är i slutet av vårt husbygge och kan visa en bild på vårt fönster då vi bygger väldigt likt TS[bild]
Tack! :)
Ser ut som att ni har gjort det foderlöst på 2 olika sätt. Du har panelen framför salningen medans TS verkar ha gjort salningen som en omfattning. Men gissar att man drar plåten förbi salningen i TS fall.
 
G gimmok skrev:
Tack! :)
Ser ut som att ni har gjort det foderlöst på 2 olika sätt. Du har panelen framför salningen medans TS verkar ha gjort salningen som en omfattning. Men gissar att man drar plåten förbi salningen i TS fall.
Ursäkta mitt långsamma svar som sagt periodare här på forumet beroende på om jag har något projekt jag läser in mig på för stunden.

Men du har helt rätt salningen går ut framför panelen (finns ett litet spår i salningen) och plåten dras ut utanför.

Se bifogade bilder.
 
  • Trävägg nära grått fönsterbleck med vattendroppar, utomhus, dämpade färger, detaljnära perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med grått fönsterkarm och suddig produkt synlig inomhus genom frostigt glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en fönsterkarm och regnränna med trätextur och en vattendroppe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maffigt och fint hus. :ok:
 
  • Gilla
matsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.