Blev lite förvånad när installatören monterade min växelriktare. Han använde spikklammer utan plugg direkt i betongen. Kabeln är EXQ 5G2,5. Vad säger panelen? Är detta OK?
Växelriktare monterad på vägg med kabel fastsatt med spikklammer i betong utan plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I centralen har jag 3 JFB varav en fördröjd som matar värmepump och dess panna. Han kopplade in växelriktaren på denna JFB och inte på inkommande. Lite udda kan jag tycka. Denna JFB är en 30mA typ HI. Jag kan mycket men just här är jag inte bekant med vad praxis är. Åsikter?
 
Spikklammer i tjock puts eller betonghålsten sitter bra och inget fel, inga stora hål , med plugg kan det fräsas upp stora hål, då borren går in. Växelriktare , har du solfångare då , finns nog instruktioner på hur det ska kopplas.
 
Det är en bedrift att använda spikklammer i betong, om det inte finns klammer med stålspik. Men bara det sitter kvar.

Inkopplingen av växelriktaren låter fel, eller åtminstone olämplig. Om dess ledning behöver skyddas av en JFB så ska det vara en egen JFB av typ B, som ansluter växelriktaren mot matningssidan av övriga säkringar och JFBer i centralen. I∆n = 30 mA kan dessutom vara för lågt för att det ska fungera att mata hela din anläggning.

Finns det något överströmsskydd i AC-kretsen från växelriktaren? Var sitter frånskiljaren?
 
Spikklammer direkt i betong/puts är en mycket dålig (men snabb) lösning. I betong/puts ska man för att få ett bra resultat använda plugg. Endera spikplugg eller skruvplugg beroende på grovleken på spiken.
 
E elmont skrev:
Spikklammer direkt i betong/puts är en mycket dålig
Varför det , dom sitter som berg och inget dåligt med det och i betong går det inte, men i betonghålsten går det bra.
 
Dom bruka INTE sitta "som berg" utan lossnar så fort man rör på kabeln eller klammret. Någon enstaka gång sitter dom rätt bra men det är just undantag där puts/betong/sten av en slump råkar ha just rätt hårdhet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en bedrift att använda spikklammer i betong, om det inte finns klammer med stålspik. Men bara det sitter kvar.

Inkopplingen av växelriktaren låter fel, eller åtminstone olämplig. Om dess ledning behöver skyddas av en JFB så ska det vara en egen JFB av typ B, som ansluter växelriktaren mot matningssidan av övriga säkringar och JFBer i centralen. I∆n = 30 mA kan dessutom vara för lågt för att det ska fungera att mata hela din anläggning.

Finns det något överströmsskydd i AC-kretsen från växelriktaren? Var sitter frånskiljaren?
Betonghålsten upplever jag som något mjukare än platsgjuten betong men jag är ändå inte riktigt bekväm med installationen. Jag kommer nog att byta klammrarna. Det sitter spikklammer på andra ställen och de sitter inte särskilt bra.

AC-frånskiljaren syns nederst i bilden. DC-frånskiljaren sitter inne i växelriktaren. Fronius anser att en JFB typ A räcker om det finns någon och hänvisar till lokala bestämmelser. En HI är i grunden en A men skyddad mot korta felströmspikar (Hager kallar det nuisance tripping). Om en auktoriserad här anser att det är felkopplat vill jag veta det snabbt då mitt jobb var det sista han gjorde innan pension.

Ett aber är att han inte fick tag i en Hager QC C16 utan satte dit en Schneider och sågade av fasskenan för att den inte passar och drog RK6 från bredvidliggande dvärg. Hager finns i lager hos elbutik.se...
 
Ett aber att såga av, inget generalfel i det , bara estetiskt när man lyfter på locket.
 
JFBns syfte är vad jag förstår att ge skydd mot fel på DC-sidan som kan orsaka en DC-ström på AC-sidan. Om Fronius säger att typ A räcker så har deras växelriktare minst enkel isolering internt och kräver därmed ingen JFB alls. Säger Fronius något om att de kräver eller förordar en JFB, eller bara att JFB typ A funkar ifall man vill ha en JFB av andra skäl?

I vilket fall, man kopplar inte in en växelriktare på lastsidan av en JFB + dvärg, som alltså redan belastas av något annat. Det är näst intill ett krav i reglerna. Jag ser det som ett grovt fel. Den dvärg som sitter där ska ju vara anpassad för växelriktaren.

Visst kan man slira lite när man står på plats och råkar sakna rätt materiel, men nån måtta får det vara.
 
Nu undrar jag om det missuppfattats men växelriktaren har alltså en egen dvärg som sitter på den JFB som skyddar värmesystemet. Det sitter alltså nu 3 dvärgar på den, pannan, värmepumpen och sist växelriktaren.
Elskåp med märkning för solpaneler och jordfelsbrytare inklusive automatiska säkringar och huvudbrytare.
 
Nja missuppfattas...det är ny information du kommer med här. Men det förändrar ingenting vad jag sagt.
 
Logad Logad skrev:
Ett aber är att han inte fick tag i en Hager QC C16 utan satte dit en Schneider och sågade av fasskenan för att den inte passar och drog RK6 från bredvidliggande dvärg. Hager finns i lager hos elbutik.se...
Att "såga" av en fasskena är ett generalfel.
Skenorna ska tas ur och kapas med avbitare eller påtsax, plasthöljet klipps med kabelkanalsax eller sekatör
Sen ska det sättas dit ett ändskydd
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Nu undrar jag om det missuppfattats men växelriktaren har alltså en egen dvärg som sitter på den JFB som skyddar värmesystemet. Det sitter alltså nu 3 dvärgar på den, pannan, värmepumpen och sist växelriktaren.
[bild]
Och den är inkopplad på "nersidan" av jordfelsbrytaren, den behöver ju inte sitta efter bara för att den sitter i samma rad...?
 
U Uffe A skrev:
Att "såga" av en fasskena är ett generalfel.
Skenorna ska tas ur och kapas med avbitare eller påtsax, plasthöljet klipps med kabelkanalsax eller sekatör
Sen ska det sättas dit ett ändskydd
Jepp uttrycket mig lite fel och snabb, att såga är som at be om trubbel, blir spånor i plasten med överslag som följd. Det var bara ett svar på det med kapa skenor.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.