Hade tänkt koppla in en pellets brännare Janfire flex a till min panna. Är en Egor v-25

Har en anslutning metallplatta som jag ska sätta fast där själv ved inkast luckan suttit om jag fattar rätt.
Men ska den ligga utvändigt på själv pannans plåt. Isåfall blir det ett mellanrum innanför..
Eller sk jag kapa till plattan så den passar in i hålet mot själva metllramen,,
Oj vad rörig fråga Metallplatta hålls upp framför öppningen av en panna där ved inkast luckan varit, med synliga verktyg och aska inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med öppet vedinkast och anslutningsplatta för installation av en Janfire Flex-A pelletsbrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar med nån bild för underlätta

Tacksam för hjälp :)
 
Eller så köper du en stenullsskiva och skär till där det glipar.
Tänk även på att där ska vara en lågriktare till brännarkoppen så du inte bränner sönder direktspjället
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Eller så köper du en stenullsskiva och skär till där det glipar.
Tänk även på att där ska vara en lågriktare till brännarkoppen så du inte bränner sönder direktspjället
Tack. Ska fixa en sn skiva att täta med.
Hur ska lågriktaren vara då.

Tänkte på en annan lika novis sak :)
Behöver man installera nån termostat av något slag. Eller är det inbyggt i denna brännare. Janfire flex a. Tacksam för svar
 
Lågriktaren ska rikta lågan framåt
Har du ingen termostat på pannan så får det införskaffas.
Finns anslutning på pannan till termostat
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Lågriktaren ska rikta lågan framåt
Har du ingen termostat på pannan så får det införskaffas.
Finns anslutning på pannan till termostat
Har kanske tatt på mej för mkt :)
Förstår inte var jag ska koppla in termostat. Är ju ström till brännaren. Sen till matar skruven.
 
  • Hand håller en elkabel med kontakter framför en panna i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECC0QAQ&usg=AOvVaw3V-ohisM-Uanrma-m0GPUE

Jag tolkar det som att du i din panna ska ha huvudbrytare, säkerhetstermostat, drifttermostat. Och att 4-polkontakten och resten ingår i Jan fire flex a.

Har du eldat med olja tidigare i pannan, borde du ju ha en brytare, på pannan och drift ich säkerhetstermostat.

Har du eldat ved tidigare borde det ju finnas nån styrning av laddomaten kan man ju tycka, som man kanske kan nyttja som drifttermostat. Saknas något får man ju komplettera med en ny drift eller säkerhetstermostat. Det är ju bara att ta till valfri panna i princip, antar att det finns lite dykfickor på din panna för termostater?


Schematisk diagram av Janfire Flex brännarens elektriska anslutningar med komponenter och ledningsfärger.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[länk]

Jag tolkar det som att du i din panna ska ha huvudbrytare, säkerhetstermostat, drifttermostat. Och att 4-polkontakten och resten ingår i Jan fire flex a.

Har du eldat med olja tidigare i pannan, borde du ju ha en brytare, på pannan och drift ich säkerhetstermostat.

Har du eldat ved tidigare borde det ju finnas nån styrning av laddomaten kan man ju tycka, som man kanske kan nyttja som drifttermostat. Saknas något får man ju komplettera med en ny drift eller säkerhetstermostat. Det är ju bara att ta till valfri panna i princip, antar att det finns lite dykfickor på din panna för termostater?


[bild]
Jag eldar med ved i nu läget.
Men denna termostat finns. Är nog sen dem kört olja?
Den är kanske inte så bra skick på. Men går kanske byta. Är dem mycket olika panna till panna? Gammal sliten termostat på en svart panna, möjligen från en oljedriven uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal panna med termostat och manometer, tecken på tidigare användning med olja, i ett vedeldat system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Den duger säkert till drifttermostat. Om du slår ifrån strömmen, och kopplar bort den tillfälligt, mäter motståndet genom den vid låg temp inställd och hög temp (högre än pannan är för tillfället) så borde du se om den är brytande eller slutande. Sannolikt bryter den strömmen om tempen är över gränsvärdet.

Brukar klicka i dem när de passerar sin gräns.

Har det varit olja så måste det finnas en säkertähetstermostat. Den ska ju sitta i serie med den andra.

Det brukar vara en liten knapp på dem, ifall de aktiveras. Dvs de är normalt slutna, men om pannan är över ca 100C (eller vad man ställt in den på) så ska den bryta, och stänga av pelletsbrännare tills nån manuellt återställer dem.

Kan se ut så här
http://ekontroll.com/sakerhetstermostat

Det är rätt universal med termostater. De har en liten bulb som känner av tempen. Denna placeras i en dykficka (eller i värsta fall fasttejpat mot ett rör med isolering utanför).

Exempel på drifttermostat (om din är trasig)

https://www.climaco.se/draneringstrag/reservdelar/styrningar/termostat-med-extern-givare/
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Den duger säkert till drifttermostat. Om du slår ifrån strömmen, och kopplar bort den tillfälligt, mäter motståndet genom den vid låg temp inställd och hög temp (högre än pannan är för tillfället) så borde du se om den är brytande eller slutande. Sannolikt bryter den strömmen om tempen är över gränsvärdet.

Brukar klicka i dem när de passerar sin gräns.

Har det varit olja så måste det finnas en säkertähetstermostat. Den ska ju sitta i serie med den andra.

Det brukar vara en liten knapp på dem, ifall de aktiveras. Dvs de är normalt slutna, men om pannan är över ca 100C (eller vad man ställt in den på) så ska den bryta, och stänga av pelletsbrännare tills nån manuellt återställer dem.

Kan se ut så här
[länk]

Det är rätt universal med termostater. De har en liten bulb som känner av tempen. Denna placeras i en dykficka (eller i värsta fall fasttejpat mot ett rör med isolering utanför).

Exempel på drifttermostat (om din är trasig)

[länk]

Är det kanske en "dubbeltermostat" jag har?
När jag lossar locket, ärdet 2st olika vred eller vad man säger där under. Kan ta en bild senare.
 
Den termostaten är säkerligen för oljan och innehåller en drifttermostat och ett överhettningsskydd ställbart och har inget med ved eller annat att göra om dom inte har kopplat in laddpumpen på den. Inte normalt men kan förekomma.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den termostaten är säkerligen för oljan och innehåller en drifttermostat och ett överhettningsskydd ställbart och har inget med ved eller annat att göra om dom inte har kopplat in laddpumpen på den. Inte normalt men kan förekomma.

Men kan jag använda mej av denna när jag ska koppla in pelletsbrännaren?
 
Jepp det kan du om det finns ingångar på pelletsens kort, då ska inkommande el till brännaren ligga i serie med överhettingsskydet först och driftermosten efter , så om det händer att det blir för varmt i pannan ca 98 C så blir den allt så brännaren stannar. Cirkpumpen däremot ska alltid gå och får inte stanna om det bryter på ÖHSK och leverera värme till huset. Såg inget på bilderna , det ska även vara en shuntgrupp som reglerar värmen mot uttempen för att få ekonomi i det hela. Allt köra en pellets direkt mot husets element fungera inget bra.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det kan du om det finns ingångar på pelletsens kort, då ska inkommande el till brännaren ligga i serie med överhettingsskydet först och driftermosten efter , så om det händer att det blir för varmt i pannan ca 98 C så blir den allt så brännaren stannar. Cirkpumpen däremot ska alltid gå och får inte stanna om det bryter på ÖHSK och leverera värme till huset. Såg inget på bilderna , det ska även vara en shuntgrupp som reglerar värmen mot uttempen för att få ekonomi i det hela. Allt köra en pellets direkt mot husets element fungera inget bra.

Denna är det jag har på pannan. Räcker det med denna? Gammal regleringsutrustning med justeringsknappar och temperaturskalor på en panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En äldre Honeywell , säkert i en plåtlåda. Den högra har en ratt utanför locket och är drifttermostat, den vänstra som gömmer sig under locket är med all säkerhet ett överhetningskydd ( ställs på ca 95 C ) och ligger i serie med den högra. En normalt del på oljeeldning och kan med fördel även sköta om en pellets. Den har två st smala rör som slutar i en bulb och instuckna i ett rör rakt in i pannan.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.