Beror väl på vad kabeln skall anslutas till.
 
Ska ensluta till enfas. Säkringen är 16 A.
 
Fairlane
Fast anslutning eller till ett uttag och isåfall vilket uttag är nog frågan.
 
OK, förstod inte riktigt frågan först. Det är en fast anslutning till 230 V.
Jag skapade en annan tråd innan här om man vill se alla delatljer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-hitta-induktionsspis.443069/#post-4616629

Men nu är det alltså för denna spis (som i denna trådstart) som jag söker kabel till:
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki540000w/
Skärmbild av specifikationer för en elektrisk spis inklusive mått, energiklass, produktnummer och information om saknad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Konto1 skrev:
Ska ensluta till enfas. Säkringen är 16 A.
K Konto1 skrev:
OK, förstod inte riktigt frågan först. Det är en fast anslutning till 230 V.
Jag skapade en annan tråd innan här om man vill se alla delatljer:
[länk]

Men nu är det alltså för denna spis (som i denna trådstart) som jag söker kabel till:
[länk]
[bild]
Står ju dock trefasanslutning vilket är rimligt med den effektförbrukningen.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
K Kane skrev:
Står ju dock trefasanslutning vilket är rimligt med den effektförbrukningen.
Ja, fast jag söker bara efter en anslutningskabel. När jag kollade säkringens passkontakt så verkar jag kunna ha 20 A om jag vill. Jag är medveten om att jag inte kommer att kunna använda hela spisens kapacitet samtidigt.
Spisen levereras utan kabel.
 
Har du sett spisens kopplingsetikett?
1-fas kräver en rejäl kabel så undrar hur många A avsäkringen skall vara på.

Illustration av korrekt och inkorrekt sätt att ansluta en spis med kablar och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
K Konto1 skrev:
Ja, fast jag söker bara efter en anslutningskabel. När jag kollade säkringens passkontakt så verkar jag kunna ha 20 A om jag vill. Jag är medveten om att jag inte kommer att kunna använda hela spisens kapacitet samtidigt.
Spisen levereras utan kabel.
normalt sett levereras spisen med rätt kabel om man inte köper den från Felgiganten.


Spisen skall kopplas 3x16A dvs trefas
vill du inte koppla den på tefas måste du bygga om anslutningsplinten och ansluta en gummikabel 3x10 mm2 samt fast anslutning i väggen med dragavlastning.
spisen lär inte märka om den är felkopplad utan den vill gärna ta 45A vid full drift på 230V dvs med en 20A säkring så kan du tex inte ha ugnen igång samtidigt med två plattor under uppvärmning
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag behöver visst en 3x10 mm2 kabel. Kan någon kanske länka till en produktsida?
Jag skall få spisen installerad, så jag vill ju ha allt på plats till dess.
 
K Konto1 skrev:
Tack för alla svar, jag behöver visst en 3x10 mm2 kabel. Kan någon kanske länka till en produktsida?
Jag skall få spisen installerad, så jag vill ju ha allt på plats till dess.
Du behöver bara 3x10 mm2 om du har avsäkring för det. 3x4 mm2 gummikabel (alt. 3x2.5 mm2?) räcker väl för dig med max 20A.
 
Länka gärna till en produktsida på internet.
 
K Kane skrev:
Exempel, [länk]
Tusen tack, men får man fråga vilken av de? Den billiagste kostar 40 kr/m, den dyraste kostar 1 245 kr.
 
2,5 mm2 kostar 40 kr, 4 mm2 70 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.