Hejsan.

Vi har köpt ett hus som i dagsläget har Olja som uppvärmning. Vi har beställt en "besiktning" utav den lokala värmeinstallatören för en eventuell installation av pelletsbrännare i den befintliga pannan.

Det skulle gå på cirka 30.000:-

Nu till min fråga..

Fick idag reda på att om 2-3 år så skall det grävas in fjärrvärme i området.
Hur skall vi göra ?
Är det en bra ide att köpa pellets nu och konvertera till fjärr om 2-3 år ?

Hur sparar vi mest pengar ?

MvH
Tobias
 
Som sagt, jag skulle byggt om för pellets istället. Dels kan du se hur mycket billigare (hoppas jag ;P) det blir jämfört med olja, och sedan kan du jämföra det med priset som du får på fjärrvärmen framöver.

Har du någon aning alls om vad fjärrvärmen kommer att kosta? Har själv väldigt dålig koll på det, men i våran kommun är det tydligen svindyrt, och helt "ohållbart" rent ekonomiskt. Men då bor jag i en glesbygdskommun oxo :)

Bara ett förslag/tankesätt på hur du kan göra, eller hur JAG skulle gjort.
 
att bygga mom en befintlig panna till peletspanna är inte lika e3fektivt som att sätta in en ren pelletspanna, så det är en bra lösning om man vill ha en tilfälig pelets panna
 
Tycker du ska försöka hitta en begagnad pelletsbrännare till din nuvarande panna..

Hur mycket du tjänar på att köra pellets jämfört el/olja beror på vad det är för pelletspris där du bor, Kolla upp det före du bestämer vad du ska värma med..

1 ton pellets innehåller 4800 kWh energi o med din nuvarande panna kanske du har ca 65-75% årsverkningsgrad vilket gör att du får ut ca 3100-3600 kWh/ton pellets, Kostar då pelletsen 2500:-/ton så blir kWh kostnaden 70-80 öre/kWh vilket gör att det blir nästan lika billigt att köra på el men utan arbetsinsats..

Skellefteåkraft tar nu 81.6 öre/kWh på 3 årsavtal nu..

En modern pelletspanna har en årsverkningsgrad på 85% vilket gör en kWh kostnad på ca 61 öre..
 
Jag satt i samma sits men körde med elpanna istället för olja.
Dock hade jag en fullt fungerande skorsten, som jag funderade att sätta in en pelletspanna i. Det blev så att jag väntade tills fjärrvärmen kom och ångrar mig inte. Den skäter sig själv till en vettig peng (51 öre/kwh).
 
Xiter skrev:
Jag satt i samma sits men körde med elpanna istället för olja.
Dock hade jag en fullt fungerande skorsten, som jag funderade att sätta in en pelletspanna i. Det blev så att jag väntade tills fjärrvärmen kom och ångrar mig inte. Den skäter sig själv till en vettig peng (51 öre/kwh).
Vad det kostar varierrar kraftigt, här ligger det på 72 öre kW
 
Vårt hus har tillgång till fjärrvärme, ledningar finns på tre av tomtens fyra sidor, helt omringade mao, men vi valde pellets istället. Främsta skälet var att slippa hamna i händerna på en leverantör som kan ta ut i princip vad som helst i pris. Fjärrvärme här kostar 5625:-/år plus 58 öre/kWh. Vi förbrukar runt 6 ton pellets/år för värme och varmvatten.
 
Du är väl inte i händerna på en leverantör bara för att du kör fjärrvärme. Eftersom systemet är vattenburet så är det ju "bara" att byta till annat ifall priserna går upp till en oskälig nivå. Och det lär dröja ett tag eftersom det byggs ut mer och mer. Och så länge det byggs ut kommer priserna troligtvis att vara relativt konkurrenskraftiga, annars skulle inte någon vilja koppla på sig. Sedan är det ju fritt fram för höjningar, men då är det nog dags att byta ut värmeväxlaren ändå.
 
är inte pellets en bristvara?
bristvara = presar upp priserna?
 
När man har kastat ut pannan och stoppat in en växlare då är det inte "bara" att byta längre. Jag tycker att Fortums villapriser redan är på en oskälig nivå, men det är ju förvisso enkelheten man betalar för.
Att pellets skulle vara en bristvara har åtminstone jag inte märkt.
 
JesperS skrev:
När man har kastat ut pannan och stoppat in en växlare då är det inte "bara" att byta längre. Jag tycker att Fortums villapriser redan är på en oskälig nivå, men det är ju förvisso enkelheten man betalar för.
Att pellets skulle vara en bristvara har åtminstone jag inte märkt.
det är det vist det. lika dant om du stoppat in ved panna, då är det inte hellar bara byta, samma sag gäller pelletspanna, elpanna bergvärme .. allt...

fjärvärmen är ju enkel att byta bort, den enheten är liten o inte så tung
 
Varför kasta ut pelletspannan?

Låt den stå kvar och T:a in värmeväxlaren till fjärrvärmen så är det bara att byta tillbaka om priserna höjs...

Fjärrvärmeskåpet är inte stort.
 
Fjärrvärmeväxlaren måste vara den absolut enklaste värmekällan att kasta ut/byta mot annat.

Jag fick hålla på en hel dag att skära upp och konka ut min gamla vedpanna när den var slut. Fjärrvärmeväxlaren kan jag skruva ner från väggen och bära ut själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.