Hej alla smarta killar ,som vet allt som vi tjejer inte kan.Har hus från 1975 ,där finns en bastu som knappt användes ,iallafall inte under senaste 30 år. Håller på ,att göra om badrum,där gamla elcentralen finns.
Den är från HUSQVARNA och helt fungerande (elcentralen se bild på vägen) Ska vi kassera den bort ,stänga alla kablar (kapsla de i vägen) eller köpa allt nytt (inklusive agregat osv) Lite synd att slänga allt. Vad skulle ni göra,gärna lite tips ?? Bygga om,köpa nytt,lämna som det är...Själva bastu finns bakom vägen,med fina bänkar och bastuaggregat med stenar. VÄLKOMNA MED TIPS.
 
  • Gammal Husqvarna elcentral monterad på en vägg med isolering och synliga rör och kablar, i ett renoveringsprojekt för ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Vill du ha kvar bastun som den är får du ha kvar kontrollpanelen. Ett alternativ är att byta aggregat till ett som har integrerad kontrollpanel om du vill bli av med den.

Panelen kan flyttas men det innebär eljobb.
 
Det är just kontrollpanelen som är lite skrämmande . Maken har skruvat hölje, och säger att den är helt oskyddad inuti ,mot vattenånga osv. ELLER ÄR MAKEN EXTRA SKRAJ .?
 
Hmm, hur bemöter man omvänd könsdiskriminering? Inte alls kanske :)

Det första som måste beslutas har inget med "sånt som killar kan men inte tjejer" att göra utan med vad ni kan göra för roligt med bastun om den inte ska vara bastu längre. Har ni behov av en rejäl klädgarderob eller en liten verkstad så kanske det är läge att riva allt som har med bastun att göra. Ligger villan i östra Tornedalen kanske det vore katastrof för det framtida värdet på huset att skippa bastun.

Är "elcentralen" som du kallar den (kanske lämpligare kunde kallas styrenhet) infälld så den behöver monteras i en fördjupning i väggen? I så fall kan ni överväga att inte montera den men förbereda för att ta upp motsvarande hål om ni skulle vilja i framtiden (förutsatt att bastun får vara kvar). Å andra sidan kanske ni då skulle installera en styrenhet från detta årtusende. Numera har man WiFi för att styra bastun tydligen och då behövs bara en lite mindre dosa.

Rörskarven uppe till vänster är jag lite nyfiken på. Den hänger inte ihop och är olaglig och direkt farlig att låta vara som den är. De andra skarvarna som är tejpade skulle kanske behöva ses över de också. Måste man tejpa VP-rörskarvar så är det något som inte stämmer. De brukar sitta som berget om man använt rätt material.

Lycka till!
 
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Det är just kontrollpanelen som är lite skrämmande . Maken har skruvat hölje, och säger att den är helt oskyddad inuti ,mot vattenånga osv. ELLER ÄR MAKEN EXTRA SKRAJ .?
Är det bara så att ni är rädda för den så kan ni bara ta ut de säkringar som går till den. Den är säkert typgodkänd för användning på den plats den sitter (mint 1,2 meter eller vad det måste vara från dusch mm). Eller var typgodkänd förra 1972...
 
Vilken är frågeställningen?
Den kan inte sitta i eller för nära duschen.
Den kan sitta i samma rum som dusch, tillräckligt långt bort. Hur långt "tillräckligt" långt är beror på hur den är kapslad. Blir det för nära hur man än bär sig åt finns det bastuaggregat som har alla kontroller på aggregatet.

Som bastubadare tycker jag sedan att ni ska behålla bastun, i de flesta fall vill jag nog påstå att den ökar husets attraktionskraft.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Vill du ha kvar bastun som den är får du ha kvar kontrollpanelen. Ett alternativ är att byta aggregat till ett som har integrerad kontrollpanel om du vill bli av med den.

Panelen kan flyttas men det innebär eljobb.
Inte bara el-jobb, termostaten sitter i den också. Det innebär att röret som går in till känselkroppen i bastun också måste dras om.

Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Det är just kontrollpanelen som är lite skrämmande . Maken har skruvat hölje, och säger att den är helt oskyddad inuti ,mot vattenånga osv. ELLER ÄR MAKEN EXTRA SKRAJ .?
Varför behöver den vara skyddad mot vattenånga om den inte sitter i bastun?

Så länge allt ser helt ut och fungerar som det ska tycker jag inte att ni behöver oroa er för att använda den.
 
tommib
R RoAd skrev:
Varför behöver den vara skyddad mot vattenånga om den inte sitter i bastun?
Det beror helt på hur man duschar och hur bra ventilationen är i badrummet. När jag duschar vill jag ha det varmt och innan vi fixade FTX-ventilation så var det rätt dimmigt i badrummet när jag var klar.
 
R
tommib tommib skrev:
Det beror helt på hur man duschar och hur bra ventilationen är i badrummet. När jag duschar vill jag ha det varmt och innan vi fixade FTX-ventilation så var det rätt dimmigt i badrummet när jag var klar.
Jag erkänner att jag måste läst första inlägget lite slarvigt och missat att den ska sitta i ett badrum :oops: Då får man förstås titta på förutsättningarna.

Men i ett nyrenoverat badrum ska det väl inte bli så fuktigt om man gjort rätt ;)
 
Beroende på budgeten för badrumsrenoveringen skulle jag nog kosta på bastun ett nytt aggregat med appstyrning och lite lullull för att det ska bli lättare att komma sig för att basta.

De gamla grejerna håller säkert, men det kanske resten av badrummet också gjorde, och ibland vill man bara ha något nytt. Kanske en kostnad på tio papp med en bättre modell, inklusive elektrikerjobb när ni ändå har en sån hemma.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Tack snälla ,alla som har svarat i ämne.
Tänkte att vi lämnar allt som det är,med gamla kontrollpanelen på vägen
Gamla skarvar och ledningar ska ses över, Vi bygger runt styrenheten och kaklar runt. Den befinner sig på motsatta vägen ,minst 2 m från duschen, som monteras bakom 2 m glasskiva(walk in closet) Det finns i taket
också en eldriven ventil ,som startade när man tände ljuset. Den blir kvar.
Själva bastu ska vila vidare i gamla skepnad ,fast badrum ska få make upp.
Tack snälla och ha det bra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.