Har säkert inget alls med nedlä'ggningen av Ringhals 1 och 2 att göra i kombination med nedläggningen av kärnkraften i Tyskland + gasberoendet där ? :/
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A
lite tråkig analys..
Finns ju inget med om hur MYCKET det egentligen kostar att föra energi mellan områdena..
Och varför priserna har ökat.
först nämner artikeln att det är först 2021.men sedan ändras bilden... 2020..
för att sist hamna att från ca 2019 till 2021 så har priset ökat.... :thinking:
alla avgifter och skatt utelämnas helt..
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Det behövs byggas ut mer elförsörjning helt enkelt.
Sen kanske dom som värmer villor med direkt el fundera på ändra uppvärmningsmetod.
 
M
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
"Prisskillnaden mellan område 1 och 4 var 123 öre per kilowattimme i december 2021, detta för husägare med elvärme. "

Det är väl samma skillnad oavsett värmekälla?
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Arghhhh, att man aldrig lär sig att kolla vart länkar leder innan man klickar...
 
  • Gilla
Stormbringer78 och 4 till
  • Laddar…
Frågan är varför Hansa Power Bridge byggs ö.h.t, ännu mer el kommer försvinna från Skåne till Tyskland när den snart står klar. Den har tydligen mycket högre prio än sydvästlänken.
 
  • Gilla
  • Arg
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
M
Fario Fario skrev:
Arghhhh, att man aldrig lär sig att kolla vart länkar leder innan man klickar...
Vad har du för problem?
Läs/lyssna på inslaget hos SR istället, om det är mer politiskt korrekt!
https://sverigesradio.se/artikel/lagre-elpriser-med-mer-elproduktion-i-sodra-sverige

En vettig forumprogramvara hade hanterat det automatiskt med en snygg preview, liknande denna, så fort man klistrat in en länk, så hade du inte behövt oroa dig för att få upp något annat än medströmsmedia.
Förhandsvisning av en nyhetsartikel från SVT Nyheter med rubriken och tre små bilder som relaterar till ämnet.
 
Redigerat:
Artikeln är väldigt förvirrande. Vad menas egentligen med

Prisskillnaden mellan område 1 och 4 var 123 öre per kilowattimme i december 2021, detta för husägare med elvärme. För rörliga elavtal i lägenhet var skillnaden 122 öre per kilowattimme.


Husägare vs lägenhet. Den såg jag aldrig komma.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
74 öre som snitt på rörligt pris och det höjdes. Då sitter jag ju rätt bra med 71 öre fast pris 3 år framåt och 69 öre hade jag de föregående 3 åren i elområde 4. Och vad min elleverantör sagt till mig om att rörligt kontra fast pris över tid är hugget som stucket i normala fall stämmer ju. Men när det blir som det blev på hösten 2021 och är i viss mån nu så är ju fast pris helt klart det bästa.
 
Bo00 Bo00 skrev:
74 öre som snitt på rörligt pris och det höjdes. Då sitter jag ju rätt bra med 71 öre fast pris 3 år framåt och 69 öre hade jag de föregående 3 åren i elområde 4. Och vad min elleverantör sagt till mig om att rörligt kontra fast pris över tid är hugget som stucket i normala fall stämmer ju. Men när det blir som det blev på hösten 2021 och är i viss mån nu så är ju fast pris helt klart det bästa.
Återstår att se. Systempriserna på futures för 2023,2024 o 2025 ligger alla under 40öre. Vattenfall har säkrat huvuddelen av sin produktIon i 2022 och 50% av prod 2023 till cirka 30öre.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det var marginella skillnader mellan Sveriges fyra elområden fram till 2021 då allt förändrades.

Du kan läsa artikeln här: SCB: Så stor är prisskillnaden mellan elområdena
Men det framgå ju inte varför elpriserna blev så höga i södra sverige hösten 2021 ??
Mina elräkningar för ett fritidshus i Skåne blev dubbelt så dyra fom oktober.
Är det nerläggningen av Ringhals 1 & 2 som är största orsaken?
 
L Lazzehultan skrev:
Men det framgå ju inte varför elpriserna blev så höga i södra sverige hösten 2021 ??
Mina elräkningar för ett fritidshus i Skåne blev dubbelt så dyra fom oktober.
Är det nerläggningen av Ringhals 1 & 2 som är största orsaken?
Kraftigt högre elpriser i resten av Europa ”smittade” södra Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.