Hej

Köpte ett hus för ett par år sen med en mindre tillbyggnad som är bygglovspliktig men tidigare ägaren struntade i det, vilket vi accepterade vid köp. Min plan var att riva och bygga om men jag har insett att det kan bli först om 3-4år när barnen är lite större.

Nu har vi ett par träd som lagt sig i stormen precis bredvid vår tomt i skogen på kommunens mark med stora rotvältor där barnen brukar leka. Jag skulle precis gå in och felanmäla men kom då att tänka på vårt avsaknade bygglov.

Någon som råkat ut för att kommunen upptäckt och agerat på saknade bygglov i likande fall?
 
Ingen erfarenhet med det är väl vattentäta skott mellan olika avdelningar på kommunen :)
 
  • Gilla
Boulder Dash
  • Laddar…
Kommunen brukar väl generellt inte gå runt och leta efter felaktiga bygglov. Det måste komma en anmälan till kommunen av granne eller annan person.
 
  • Gilla
Boulder Dash
  • Laddar…
Ingen erfarenhet heller, men för att de som åker ut för att åtgärda träden ska upptäcka svartbygget så måste de ju först kolla vilka bygglov ni har, vilket känns högst tveksamt att de skulle göra.
 
  • Gilla
Boulder Dash
  • Laddar…
U
Bygglovsavdelningen på kommunen kommer inte komma ut och plocka bort träden. Parkskötare som åker ut och plockar bort träden kommer inte reflektera över att en byggnad saknar bygglov.
Såvida inte svartbygget skriker svartbygge, tex att det är utstickande stort eller ligger precis vid tomtgräns.
 
  • Gilla
Boulder Dash
  • Laddar…
Tack för alla snabba svar Jag får kanske chansa på det helt enkelt. Tror inte grannarna ens förstår att det är en tillbyggnad och framförallt stör de sig knappast på det. Skulle vara om de stör sig på mig som person och vill jävlas ;)

Att ha alla papper i sin ordning hade helt klart varit skönare i alla fall men nu är det som det är.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det är nog mer sannolikhet att barnen flyttat hemifrån innan någon från kommunen behagar ta reda på vindfällen...

/ATW
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Sedan är det inte ens säkert att det är personal från kommunen som kommer ut. Kan vara personal från någon firma som kommunen tecknat avtal med.
 
  • Gilla
Boulder Dash och 1 till
  • Laddar…
Se till att de tippar över rotvältan efter att de kapat... annars har du en farligare situation
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Är rotvältorna ett problem? Sitter det inte sten i dem som kan lossa är de knappast en risk.
 
Svårt för mig att avgöra med det ser inte vidare barnvänligt ut med både stenar och gropar. Proffsen får avgöra när/om de kommer.
 
Menar du att barnen ska slät mark utan stenar? Stackars barn.
 
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är rotvältorna ett problem? Sitter det inte sten i dem som kan lossa är de knappast en risk.
Det är ingen risk så länge träden sitter kvar...

Men kapar man bort träden blir stående rotvältor dödsfällor... (ibland).

/ATW
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att barnen ska slät mark utan stenar? Stackars barn.
Det blev lite off-topic nu. Jag är ingen expert på rotvältor konstaterar bara att jag läst och hört tidigare att man brukar ta hand om dem i tätbebyggda områden. Som sagt överlåter till de riktiga proffsen att avgöra om de behöver ta sig an dem eller ej.


https://www.landskogsbruk.se/skog/rotvaltor-kan-bli-till-dodsfallor-for-barn/

https://www.expressen.se/kvallsposten/kolla-monsterfyndet-som-kan-bli-dodsfalla/
 
Risken finns när man tar bort trädet som stabiliserar vältan. Inte sällan blåser träden omkull innan det är käle i backen, men det fryser till innan msn tar hand om trädet. Då tenderar rotvältan att stå kvar, men faller i allmänhet framåt våren. Det är risken, eller att komma i kläm när man tar hand om trädet. Ett omkullfallet träd ställer sig inte upp spontant, det händer bara inte. Även om folk tycks tro det. Däremot kan det följa med ganska stora stenar upp i rotvältan, som sedan kan släppa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.