Håller på att dra nytt avlopp och började fundera på vad jag ska ha...
Vägghängd stol med behållaren utanför, vägghängd skål med inbyggd behållare eller vanlig golvstol...

Tror jag kan bygga in behållaren i väggen utan låda utanför men frågan är om man ska... Finns väl nån där behållaren är i nån typ av påse så man slipper tätskikta runt om.

Hängande stol har vi hemma och den funkar bra, lite mer lättstädat än vanlig.

Vanlig golvstol är väl absolut billigast och enklast.

Vad tycker ni?
 
Vägghängd med burken i väggen skulle jag aldrig göra, klart har du fritt rum på baksidan väggen går det bra, tänk själv när något strular och allt med vatten är i väggen. En vägghängd och lådan utanför är inte fel , mer lättstädat blir det. Men i övrigt är det en liten del av modegrej med vägghängt
 
Låda utanför väggen blir det inte, det stjäl för mycket plats då det är en lägenhetsavskilljande vägg så den är nog så tjock redan.

Lutar åt vägghängd med behållaren utanför om ingen har några andra idéer
 
Visst var det du som renoverade lägenheter som du hyr ut? I så fall skulle jag garanterat köra på en traditionell toastol - så mycket lättare att hantera den dagen nåt strular, och är strulet olösligt är det enkelt att byta hela stolen.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Och limma stolen med silikon och med ca 3 mm trästickor under kanten som limmas in. Då går det att få in en kniv eller såg mellan golv och stol för demontering, om stolen står dikt , blir det till att krossa den för att få bort.
 
Sök på Geberit Duofix Tek
Den satte jag in för 1 år sen.
Godkänd att bygga in i väggen, rörmokarn rekomenderade den, blev snyggast utan en låda.
Jag monterade det själv, det var lätt och ingen fara med vatten som kan läka i väggen.

[video=[MEDIA=youtube]4g43rCEQdgw[/MEDIA]]
 
  • Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sök på Geberit Duofix Tek
Den satte jag in för 1 år sen.
Godkänd att bygga in i väggen, rörmokarn rekomenderade den, blev snyggast utan en låda.
Jag monterade det själv, det var lätt och ingen fara med vatten som kan läka i väggen.

[video=[MEDIA=youtube]4g43rCEQdgw[/MEDIA]]
Ja det var den jag tänkte på
 
D Dublin skrev:
Visst var det du som renoverade lägenheter som du hyr ut? I så fall skulle jag garanterat köra på en traditionell toastol - så mycket lättare att hantera den dagen nåt strular, och är strulet olösligt är det enkelt att byta hela stolen.
Jo det stämmer.
Problemet är ju att jag bygger så som jag skulle vilja ha det hemma, blir inte alltid att man gör praktiskt bästa lösningen...
Vi har byggt 3 lgh och alla tycker dom är fina, en tyckte den ena var finast i hela byn :D

Den här kommer få glasparti från golv till tak i vardagsrummet med stor trall utanför, carport/garage med dörr rakt in i lägenheten så praktiskt går inte i första hand...

Har även en tanke att sälja mitt hus och flytta hit
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och limma stolen med silikon och med ca 3 mm trästickor under kanten som limmas in. Då går det att få in en kniv eller såg mellan golv och stol för demontering, om stolen står dikt , blir det till att krossa den för att få bort.
Nejdå det får fint med en brytbladskniv, man får skära några gånger men lös kommer den
 
J
När vi renoverade vårt badrum frågade jag rörmokaren vad han själv hade i sitt eget hus.
Golvtoalett var svaret. Detta pga att det än så länge varit mer strul med vägghängda toaletter och tydligen krångligare att reparera, samt att hela badrummet hade längre livslängd än en modern wc-stol. Därför skulle den heller inte limmas, utan skruvas, så man snabbt och enkelt kunde byta ut den när reparationen blev dyrare än en ny stol.

När jag var 20år flyttade jag till en nybyggd lägenhet med vägghängd toalett. Det var väldigt nytt då och inget jag sett tidigare. Hyresvärden sa att det var för det skulle bli mer lättstädat.
Fan vad najs, tänkte jag. Var ju bara att ta duschslangen och spola av allt (handfat, wc-stol, golv vägg m.m.), sen med en gummiskrapa skrapa ner det värsta i golvbrunnen.
Så är det som någon tidigare sa till en lägenhet så utgå från att hyresgästen är lika dum i huvudet/okunnig som de flesta 20åringar och välj det som är hållbarast.
 
J
nino nino skrev:
Har även en tanke att sälja mitt hus och flytta hit
Aha, då kan du ju bortse från mitt tidigare inlägg. Kör på som du tycker är snyggast. (y)
 
Man har inte skruvat stolar på många år så jag hoppas att det var längesen du renoverade ditt badrum...
Mitt hus är byggt -79 och har vägghängd med utanpåliggande behållare.

Varför skulle det vara fel att spola av med slang och raka ner i brunnen?
 
J
nino nino skrev:
Man har inte skruvat stolar på många år så jag hoppas att det var längesen du renoverade ditt badrum...
Mitt hus är byggt -79 och har vägghängd med utanpåliggande behållare.

Varför skulle det vara fel att spola av med slang och raka ner i brunnen?
Ha, där ser man. Hade aldrig sett en vägghängd toa tidigare.
Vi renoverade badrummet för två år sen, och jag skruvade fast stolen efter rörmokarens direktiv

Tänker mig att det finns en anledning till varför man har olika zoner i ett badrum. Att det inte är meningen man ska spola väggarna med vatten en dag i veckan i resten av badrummet?
 
T TheGame skrev:
Sök på Geberit Duofix Tek
Den satte jag in för 1 år sen.
Godkänd att bygga in i väggen, rörmokarn rekomenderade den, blev snyggast utan en låda.
Jag monterade det själv, det var lätt och ingen fara med vatten som kan läka i väggen.

[video=[MEDIA=youtube]4g43rCEQdgw[/MEDIA]]
Men där blir det en extra fog i plattorna va?
 
nino nino skrev:
Men där blir det en extra fog i plattorna va?
Ja för att kunna byta tanken så måste det vara så, men egentligen känns det som icke nödvändigt men ska man göra enligt instruktion så.
Själv har jag matta på väggen så det syns inte ens, mattläggaren satte en liten markering i ett nedre hörn så man vet var man ska sätta kniven om det skulle behöva bytas vattentank. Men det lär det väll i 99.99% av fallen aldrig hända. Man kommer åt "vanlig service" via spolknappen som vanligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.