C
@Andy78 Bra tips, har även för mig att ett urladdat litium förstörs med tiden och brand då kan uppstå vid laddning. Just laddningsfix nämndes i tråden och jag såg någon lösa problemet på Youtube genom att ladda upp batteriet med ett annat batteri tills det funkade i laddaren. En annan öppnade upp batteriet och ersatta med nya celler men då kanske man vill ha punktsvets. Även här gick batteriet inte att ladda men det löstes enkelt genom att använda batteriet i maskinen ett tag för att jämna ut nivåerna och därefter gick det att ladda.
 
Har kört rc och ibland hade man problem med sina lipo-batterier.
För låg volt, gick inte att ladda längre.
Då sätter man laddaren på nimh-läge och laddar 30-60 sekunder.
Då har man skrämt upp det lite och kan ladda i lipo-läge igen.
Ja så gör man i rc-världen.
Men det förutsätter att man har en kompatibel laddare också.
 
MultiMan
Makitas nyare batterier har särskild batteriövervakning som låser batteriet efter ett viss antal gånger med för låg spänning, av säkerhetsskäl. Tror eventuellt det finns någon kines som gjort ett hackat kretskort man kan köpa via Ebay, men det är ett stort jobb och tar tid.
Sköter man deras batterier håller de mycket länge (hade iaf tidigare Sanyos bästa celler inuti). Mina är minst 6-7 år och fungerar perfekt fortfarande.
 
Rickard.
MultiMan MultiMan skrev:
Sköter man deras batterier håller de mycket länge (hade iaf tidigare Sanyos bästa celler inuti). Mina är minst 6-7 år och fungerar perfekt fortfarande.
Detta håller jag med om. Köpte ut 4st batterier våren 2016 som använts dagligen sen dess (såklart i jobbet) och har inte slängt ett enda. Dom mest använda 4ah är uppskattningsvis nere på 60-70% kapacitet så jag brukar undvika dom till cirkeln och tigern men dom duger fint i skruvdragaren.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Makitas nyare batterier har särskild batteriövervakning som låser batteriet efter ett viss antal gånger med för låg spänning, av säkerhetsskäl. Tror eventuellt det finns någon kines som gjort ett hackat kretskort man kan köpa via Ebay, men det är ett stort jobb och tar tid.
Sköter man deras batterier håller de mycket länge (hade iaf tidigare Sanyos bästa celler inuti). Mina är minst 6-7 år och fungerar perfekt fortfarande.
Tror det är tre försök eller något.. Gäller att inte dunka ett batteri i laddaren om man råkat köra slut på det och det sedan stått kallt eller något. Risk att man flaggar batteriet i onödan, har bekanta som lyckats med det under vinterkörning.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tror det är tre försök eller något.. Gäller att inte dunka ett batteri i laddaren om man råkat köra slut på det och det sedan stått kallt eller något. Risk att man flaggar batteriet i onödan, har bekanta som lyckats med det under vinterkörning.

Det låter som en rätt värdelös funktion att ha.
 
C
Vill bara uppdatera en lösning som postades i en annan tråd för att använda en maskin med annat batteri om man råkar ha tillgång till 3d-printer. Adapter till Lidl-batteri.
https://www.thingiverse.com/thing:3110392
 
Frågan är hur man ska paralellkoppla ett batteri.
Stiftet i laddaren, som är + på batteriet, är inte ens inkopplad.
Det inkopplade går till stiftet TH på batteriet.
Närbild av batteriladdarkontakter med lödda trådar och osäkra anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteriladdare med TH-stift markerat, otydlig anslutning för paralellkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan även nämna att mitt batteri ger 10,1 volt. Maskinen fungerar med det, men de tar inte laddning.
 
Det var likadant med mitt på jobbet det visade 12 volt och man kunde varva maskinen några varv på varje laddning men det gick aldrig att få igång laddningen på laddaren.
Jag frågade en vän som arbetar med batterier och han rekommenderade mig att inte laborera med extern ström på lion batterier.
 
C
Om du har ett till batteri kan du koppla det till batteriet som inte går att ladda men övervaka och kolla med multimeter. När du kommer upp en bit i volt kan du testa om laddaren godkänner batteriet. Du vill inte tömma det friska batteriet så lågt att den inte går att ladda.

Du kanske också vill öppna och kolla att någon av battericellerna inte är skadad.
@Isakare Spola fram till ca 24:30

 
Redigerat:
C
Uppdaterar:

Jag köpte en orginal Makitaladdare DC18RC och 1830B-batteri i ett paket. Skruvdragaren funkar och jösses vad tyst men stark och fint motorn går om jag jämför med billigare skruvdragare. Enda problemet jag kan tänka mig är att det kanske är svårt att skruva försiktigt med denna slagskruvdragare.

Det gamla 3Ah batteriet funkar. Den är från ca 2012 när grannens tak byttes och har inte använts sedan dess. Jag tog min nätadapter till monitorn som ger ut 20.5V och 2.5A och laddade batteriet till 18V därefter testade jag i makitaladdaren och inget fel inträffade. Fulladdad och 20.3V. Kanske inte som ett nytt men funkar prima i skruvdragaren och det duger för mig och till pergolan jag ska bygga.
 
Redigerat:
  • Gilla
K_arlstrom och 1 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Uppdaterar:

Jag köpte en orginal Makitaladdare DC18RC och 1830B-batteri i ett paket. Skruvdragaren funkar och jösses vad tyst men stark och fint motorn går om jag jämför med billigare skruvdragare. Enda problemet jag kan tänka mig är att det kanske är svårt att skruva försiktigt med denna slagskruvdragare.

Det gamla 3Ah batteriet funkar. Den är från ca 2012 när grannens tak byttes och har inte använts sedan dess. Jag tog min nätadapter till monitorn som ger ut 20.5V och 2.5A och laddade batteriet till 18V därefter testade jag i makitaladdaren och inget fel inträffade. Fulladdad och 20.3V. Kanske inte som ett nytt men funkar prima i skruvdragaren och det duger för mig och till pergolan jag ska bygga.

Ville det först inte ta laddning i laddaren till skruvdragaren?
 
C
A Andy78 skrev:
Ville det först inte ta laddning i laddaren till skruvdragaren?
Tror 12.5V är för lågt men jag vågade inte testa då jag läst flera gånger att laddaren kan låsa PCB:n (kortet) i batteriet efter 3 misslyckade försök. En kommentar på YT sade dock att det inte stämmer men jag tänkte att jag hade störst chans vid hyfsat laddat batteri och tydligen gör det inte så mycket om ett batteri laddas ur väldigt mycket någon enstaka gång. I mitt fall urladdat i flera år.

Så här använde jag monitorns AC-adapter. Brun kabel är plus som jag bara vek dubbelt och tryckte in. Blå kabel hölls fast med klädnypa. Jag kollade volten regelbundet med multimetern och kände även på batteriet men den blev aldrig varm.
AC-adapter ansluten till kablar med klädnypa och kontakter för batteriladdning, mätinstrument syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
C Chippe skrev:
Tror 12.5V är för lågt men jag vågade inte testa då jag läst flera gånger att laddaren kan låsa PCB:n (kortet) i batteriet efter 3 misslyckade försök. En kommentar på YT sade dock att det inte stämmer men jag tänkte att jag hade störst chans vid hyfsat laddat batteri och tydligen gör det inte så mycket om ett batteri laddas ur väldigt mycket någon enstaka gång. I mitt fall urladdat i flera år.

Så här använde jag monitorns AC-adapter. Brun kabel är plus som jag bara vek dubbelt och tryckte in. Blå kabel hölls fast med klädnypa. Jag kollade volten regelbundet med multimetern och kände även på batteriet men den blev aldrig varm.
[bild]
Du kopplade direkt på batteriterminalerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.