Hej, vår gamla bergvärmepump från IVT som nu är 20 år sjunger på sista versen och vi har därmed tänkt byta ut den till sommaren. Eftersom jag kan absolut noll och inget om det här saken så hoppas jag ni kan hjälpa mig i valet av nytt värmesystem.

Huset har vattenelement och är på 146 kvm fördelat på två våningar plus källare i Stockholm. Övervåningen består av ett större allrum med öppet till nock plus ett sovrum och två kattvindar. Sovrummet har två element men i det större allrummet som används som kontor, finns endast ett litet element som dessvärre inte klarar av att värma upp utrymmet vintertid. Vi har där installerat en liten vedkamin + en Daikon Caldo II XRH LLV. Luft/luft värmepumpen installerades för att ha AC på sommaren då vi har plåttak och det blir oerhört varmt och används endast någon enstaka gång vintertid.

Undervåningen har tillräckligt med element och badrummet har vattenslingor. Sovrummet på nedervåningen är dock en senare tillbyggnad och står på plint vilket gör att det altid är bra mycket kallare där vintertid.

Hur mycket vi än justerar kurvorna på BVP så får vi inte riktigt upp värmen i huset när temperaturen ligger mellan 0 - +10°C. Då brukar vi ha mellan 17-19 grader på nedervåningen. Det jag har förstått är att nuvarande BVP inte riktigt räcker till när det är kallt och elpatronerna kickar igång ofta. Förra januari gjorde vi av med över 3900kvm i el och då är vi endast två personer och inte där hela tiden. Nu vet jag inte om det beror på att BVPn är så gammal, att det borrade hålet endast är 125m eller en kombination av båda.

Hur skulle ni ha gjort i vårt ställe?
 
Redigerat:
Var i landet står huset? Total elförbrukning? Kan det vara så att det fanns en oljepanna i huset tidigare och att värmesystemet är dimensionerat som högtemperatursystem och inte ger tillräckligt med värme tillsammans med värmepump? 40 m borrhål? Kan det verkligen stämma?
 
J Josth skrev:
Var i landet står huset? Total elförbrukning? Kan det vara så att det fanns en oljepanna i huset tidigare och att värmesystemet är dimensionerat som högtemperatursystem och inte ger tillräckligt med värme tillsammans med värmepump? 40 m borrhål? Kan det verkligen stämma?
Hej, det ligger i Ekerö kommun i Stockholmslän. Den beräknade årsförbrukningen är 21859 kvh. Såg att i Januari i år gjorde vi av med 2647, så lägre än förra året, men i år har det inte heller varit lika kallt som förra året. Angående 40m så fick jag dubbelkolla och var helt ute. Det är på 125m. Ingen aning om det funnit en oljepanna där tidigare, men så kan det mycket väl ha varit. Huset är äldre.
 
Redigerat:
Hej! Man kan titta om borrhålet finns med i SGU register. Bara att zooma in i kartan:https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Stockholmsområdet har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -16°. Vad har ni för framledningstemperatur från värmepumpen när det är t.ex. 0° och -10° ute?

Hur mycket ved eldar ni med per år för uppvärmningen?

Vad är det för BVP ni har idag? Kapacitet kW?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Hej! Man kan titta om borrhålet finns med i SGU register. Bara att zooma in i kartan:[länk]

Stockholmsområdet har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -16°. Vad har ni för framledningstemperatur från värmepumpen när det är t.ex. 0° och -10° ute?
Du ställer relevanta frågor som jag har svårt att svara på. Vi brukar ha det inställd på 6 plus en kurvförskutning på +3 ungefär. Det blir i alla fall varmare inomhus desto kallare det är utomhus. Ledsen att jag är så okunnig inom det här (Vet inte om du ser att jag redigerade mitt svar till dig ovan. det är på 125m)
 
Ok. 125 m låter betydligt mer rimligt. Vad är det för BVP ni har idag? Fabrikat/Modell? Kapacitet kW?
 
J Josth skrev:
Hur mycket ved eldar ni med per år för uppvärmningen?
Här har vi ju en annan rolig sak. Kaminen på övervåningen satt ursprungligen på nedervåningen. Liten Morsö .. eldar bara då och då när det är riktigt kallt. På undervåningen i vardagsrummet så installerade vi istället en Jötul C400 Harmony som vi tycker gör skvatt inget. Höjer inte temperaturen mer än 1 grad trots att vi eldar i två timmar. Använder den därför mer för mysfaktorn än värmekälla. Synd, trodde aldrig den skulle ge så uselt med värme som den gör.
Liten svart Morsö-kamin med synliga lågor genom glasluckan, används sällan för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hörnkamin med eld i ett vardagsrum, avsedd mer för estetik än värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är typiskt trist när man gör en rejäl investering som borde ge mycket värme och det knappt ens fungerar. Kan det vara så att huset bara är byggt som sommarhus från början? Då kan isoleringen vara ytterst sparsam och man behöver fundera på tilläggsisolering. Er höga elförbrukning med bergvärme plus att ni dessutom stödeldar gör att något är konstigt. Kan också vara bergvärmepumpen som går mycket på el-patronen pga höga framledningstemperaturer(?)
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är typiskt trist när man gör en rejäl investering som borde ge mycket värme och det knappt ens fungerar. Kan det vara så att huset bara är byggt som sommarhus från början? Då kan isoleringen vara ytterst sparsam och man behöver fundera på tilläggsisolering. Er höga elförbrukning med bergvärme plus att ni dessutom stödeldar gör att något är konstigt. Kan också vara bergvärmepumpen som går mycket på el-patronen pga höga framledningstemperaturer(?)
Svårt att säga om det varit ett sommarhus från början. Äldre bilder jag sett gör att det ser ut som ett 40-tals hus, det har även både källare och betongtrappa utomhus, men det är registrerat som 1909 och det var första huset i området. Därefter har tomten styckats av vid flera tillfällen och hus byggts upp var eftersom. Vårt hus är i alla fall tillbyggt vid minst två tillfällen men kommunen har bara info om tillbyggnaden av sovrummet på 60-talet. Förra ägaren totalrenoverade huset, rev väggar osv. Därav har vi öppet till nock på övervåningen och plåttak. Det ska inte förnekas att vi har en del kallras från fönstren, speciellt eftersom det blåser så förbaskat på mälaröarna. Det är något jag ska åtgärda till sommaren. Angående BVP så kan jag bara säga att det är en IVT Greenline. Minns inte om det är B, C eller D. https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_CDE_sv_6_1.pdf
 
Redigerat:
Lite OT, men vet ni om huset har haft andra fastighetsbeteckningar tidigare eftersom tomten är styckad? Det kan i så fall vara värt att söka på tidigare fastighetsbeteckningar när ni letar efter gamla bygglovshandlingar.

Om det blir tillräckligt varmt vid kallare väder kan ju värmesystemet bevisligen värma tillräckligt. Då borde det gå att sänka lutningen på kurvan och öka förskjutningen för att få det varmare i mildare väder. Kolla även att termostaterna på radiatorerna står på max, åtminstone i de kallaste rummen. Det kan även vara värt att byta radiatorer om de som finns är gamla och avsedda för högre framledningstemperatur.
 
Om det är registrerat som 1909 är det nog inget särskilt sommarhus utan helt enkelt ett mycket gammalt timmerhus. Förmodligen 1800-tal. Husen var enkelt isolerade och man hade det svalt inomhus förutom köket där det eldades mycket av tiden. Skulle be en byggnadsingenjör titta på huset och ge ett utlåtande om bland annat isoleringen. Tack för manualen till värmepumpen. Ser att det står "Om returtemperaturen når högre än 48ºC går ett larm och kompressorn slår ifrån. Värmepumpen startar automatiskt när returtemperaturen har sjunkit." Det är alltså lätt hänt att det blir mycket elpatron om framledningstemperaturen är hög. Nya bergvärmepumpar klarar normalt 60° eller 65° framledningstemperatur med kompressorn. Några radiatorer(element) kan som sagt behöva bytas ut.
 
Redigerat:
Har försökt räkna lite på värmesystemet och med en hyfsad isolering och okej dimensionerat värmesystem borde er totala el-förbrukning komma ner till runt 13000 kWh/år med en 8 kW bergvärmepump.
 
  • Gilla
Oxymoron och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har försökt räkna lite på värmesystemet och med en hyfsad isolering och okej dimensionerat värmesystem borde er totala el-förbrukning komma ner till runt 13000 kWh/år med en 8 kW bergvärmepump.
Hur räknar man på sånt? Vi behöver antagligen också byta inom något år eller så.
 
Har en lite äldre version av NIBE's dimensioneringsprogram som underlättar. Man kan också använda sajten energiberakning.se. Sedan får man göra en del antaganden också om olika hus som man lär sig med tiden.
 
  • Gilla
Oxymoron och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är registrerat som 1909 är det nog inget särskilt sommarhus utan helt enkelt ett mycket gammalt timmerhus. Förmodligen 1800-tal. Husen var enkelt isolerade och man hade det svalt inomhus förutom köket där det eldades mycket av tiden. Skulle be en byggnadsingenjör titta på huset och ge ett utlåtande om bland annat isoleringen. Tack för manualen till värmepumpen. Ser att det står "Om returtemperaturen når högre än 48ºC går ett larm och kompressorn slår ifrån. Värmepumpen startar automatiskt när returtemperaturen har sjunkit." Det är alltså lätt hänt att det blir mycket elpatron om framledningstemperaturen är hög. Nya bergvärmepumpar klarar normalt 60° eller 65° framledningstemperatur med kompressorn. Några radiatorer(element) kan som sagt behöva bytas ut.
Tack, så det vettiga är ändå att byta ut till en nyare variant av BVP. Hur vet man om några element behöver bytas ut? I dagsläget så är det en blandning av sektionselement och panelradiatorer i huset. Ett sektionselement i sovrummet har rostat sönder, så nu tog vi ner båda där och ska byta ut dem mot nya. Eftersom de varit bakom elementskydd tyckte rörfirman att det räcker med att köpa panelelement som är billigare. Effekten är väl densamma så det är ju bara det estetiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.