Hej !! Hur lägger man ett laminatgolv rakt när alla väggar är sneda ? Man kan ju inte följa väggen, skall man lita på ögonmåttet ?

// G.M
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Förstår inte riktigt hur du menar. Du väljer en vägg som du lägger golvet parallellt mot. Om väggen är svängd får man slå en rak linje med snörslå och följa den.
 
Det kan ju vara idé att kontursåga första skivan efter väggens buktning...om du var buktiga väggar du menade.
Om väggarna inte är parallella gäller det att räkna först och lägga sen. Ett tips är att försöka kapa bort lika mycket på första och sista raden. Kapa inte bort mer än hälften av en rad. Lägg då istället i en rad till. Det blir snyggast så.
 
J jon_h skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar. Du väljer en vägg som du lägger golvet parallellt mot. Om väggen är svängd får man slå en rak linje med snörslå och följa den.
Kanske dum fråga, men: Hur säkerställer man att snörslån blir rak när man inte har något rakt i rummet att utgå ifrån?
 
  • Gilla
Lina Alm
  • Laddar…
Man sträcker snöret så blir det rakt.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man sträcker snöret så blir det rakt.
Alltså det blir ju en rak linje, men hur blir linjen rak i fröhållande till rummet, när det inte finns raka väggar i anslutning? (Så att golvet ligger rakt)
Man kan ju göra en rak linje i 45 grader eller 3 grader, detta kommer ju bidra till att golvet blir snett.
 
Du får välja ut en vägg som referens och lägga golvet utifrån den. Om rummet inte är kvadratiskt så kommer du att behöva snedkapa någonstans hur du än gör.
 
useless useless skrev:
Du får välja ut en vägg som referens och lägga golvet utifrån den. Om rummet inte är kvadratiskt så kommer du att behöva snedkapa någonstans hur du än gör.
Tack för svar!
Om det inte finns någon rak vägg för referens då? Ögonmått eller? Jag vill ju att golvet ska se rakt ut och om jag inte kan börja rakt utan följer en sned vägg då kommer hela golvet se skevt ut?
 
useless useless skrev:
Du får välja ut en vägg som referens och lägga golvet utifrån den. Om rummet inte är kvadratiskt så kommer du att behöva snedkapa någonstans hur du än gör.
Handritad skiss av ett golv med parallella brädor och ett markerat fönster, symboliserar golvläggningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tänka att killen som skrev tidigare menar att man inte kan lägga klickgolvet mot någon vägg för att det finns inget som är rakt. Om jag hade följt en vägg i detta rum så hade detta inte blivit bra. Vad gör jag? Hur får jag mina brädor att ligga rakt? Första gången jag är in i detta forum, så helt ny här.
 
  • Gilla
Mickepickepö
  • Laddar…
J JosefinSjökvist skrev:
[bild]Jag kan tänka att killen som skrev tidigare menar att man inte kan lägga klickgolvet mot någon vägg för att det finns inget som är rakt. Om jag hade följt en vägg i detta rum så hade detta inte blivit bra. Vad gör jag? Hur får jag mina brädor att ligga rakt? Första gången jag är in i detta forum, så helt ny här.
Är nedre vänstra eller övre högra hörnet vinkelrätt? Vill du ha golvet som du ritat eller vill du ha brädorna parallellt med fönstren (vilket jag kanske hade valt)?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det gäller att hålla reda på begreppen för att det inte ska bli missförstånd. ”Rak” betyder bara att det är en rät linje, inga krökningar, men linjen kan peka i vilken riktning som helst. ”Sned” betyder en avvikande riktning i förhållande till någon referens som kan vara vad som helst. Ordmärkeri men säger man till en golvläggare att golvet ska läggas rakt så riskerar man att få något annat resultat än man hoppats på då i princip alla golv är raka.

Problemet i detta fall är väl snarare att rummet inte har alla hörn räta (även om alla sidor kanske är raka).

Man får välja en valfri linje som golvets läggningsriktning och utgå från den. Mest praktiskt är om man väljer en linje parallell med någon av väggarna, då behöver man inte kilsåga i båda ändar. Men det kan också vara lämpligt att välja exempel en linje mellan två dörrar i ett gångstråk. Eller om man har ett lagt golv i angränsande rum så kan man välja samma linje i nästa rum för att det inte ska bli en synlig vinkeländring mellan rummen.
 
  • Gilla
bpconstruction och 1 till
  • Laddar…
Om det är krokigt åt alla möjliga håll som det oftast är i gamla hus så får man ta ögonmåttet och utgå från det man lägger ögonen på först för det är alltid i huvudet man se tokigheter. Nåt är inte i linje med vägg, säng, tavla eller fönster eller vad som. I mitt hus från 1900 så lutar allt. Vardagsrumsgolvet och då teven står skapligt snett. Att sätta upp en hylla i våg ovanför teven var ingen större ide. Såg värre ut än att sätta den snett.
 
  • Gilla
Mickepickepö
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det gäller att hålla reda på begreppen för att det inte ska bli missförstånd. ”Rak” betyder bara att det är en rät linje, inga krökningar, men linjen kan peka i vilken riktning som helst. ”Sned” betyder en avvikande riktning i förhållande till någon referens som kan vara vad som helst. Ordmärkeri men säger man till en golvläggare att golvet ska läggas rakt så riskerar man att få något annat resultat än man hoppats på då i princip alla golv är raka.

Problemet i detta fall är väl snarare att rummet inte har alla hörn räta (även om alla sidor kanske är raka).

Man får välja en valfri linje som golvets läggningsriktning och utgå från den. Mest praktiskt är om man väljer en linje parallell med någon av väggarna, då behöver man inte kilsåga i båda ändar. Men det kan också vara lämpligt att välja exempel en linje mellan två dörrar i ett gångstråk. Eller om man har ett lagt golv i angränsande rum så kan man välja samma linje i nästa rum för att det inte ska bli en synlig vinkeländring mellan rummen.
Hej, tack för svar, de bra att du märker ord. Jag måste ju lära mig så jag skriver rätt . Jag ska lägga i den riktning jag ritat. Rummet möter upp en stor hall så det blir bäst så. Tusen tack för svar och hjälp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.