Hej,

Är det någon som har erfarenhet från någon av dessa fristående spisar:

- Falcon Nexus, 90 cm induktion
- Smeg Portofino CPF92IMX, 90 cm induktion
- Ilve Professional Plus PF09W, 90 cm induktion
- Bertazzoni Professional, 90 cm induktion
- Lofra Venezia, 90 cm induktion

Skiljer sig ju en hel del i pris från Lofra till Ilve och de andra spisarna däremellan. Är Ilve en rejäl kvalitetsugn eller är det mest design man betalar för? Hur står sig kvaliten på Lofra jämfört de andra?
Jag gillar Falcon spisen men där är det problem var man ska förvara plåtarna, verkar inte finnas något utrymme för det?
Det verkar även vara svårt att titta på spisarna innan man beställer, känns lite konstigt att beställa så dyra produkter och inte ha klämt på dem innan.
Är ute efter en spis som både känns och är gedigen. Inte låter så mycket och gör det den ska utan problem. Sen vet jag inte om vi behöver alla funktioner. Men är nog svår att få tag i en spis som har få funktioner med god kvalitet/känns gedigen om ni förstår hur jag menar, kanske har jag fel?
Tacksam om någon har erfarenhet från någon av ovanstående spisar och kan berätta hur den/de upplevs.
Eller kanske förslag på något annat märke som vi missat. Vill gärna ha 90 cm, rostfri, induktion och med minst två ugnar (mest för att en 90 cm ugn känns så stor).
 
Smeg har ju eget showroom på Ringvägen Stockholm.
Bertazzoni på Torsgatan även om man behöver boka tid för besök.
Ilve i Bromma
 
Ja jag får göra ett besök till Stockholm, dock finns inte alla modeller inne men man kanske kan göra sig en uppfattning i alla fall.
 
Vi beställde en Falcon spis från England (som där hette Rangemaster) med induktionshäll för kanske 5 år sedan. Den var visserligen 110 cm, men jag antar att det är samma usla kvalitet som i 90 cm spisen. Både ett vred (som var väldigt klent byggd i plast) och elektroniken gick sönder under det första året. Jag skulle hoppa över detta märke och välja någon av de andra. Jag kan tillägga att vår spis idag är utbytt.
 
N NJG skrev:
Vi beställde en Falcon spis från England (som där hette Rangemaster) med induktionshäll för kanske 5 år sedan. Den var visserligen 110 cm, men jag antar att det är samma usla kvalitet som i 90 cm spisen. Både ett vred (som var väldigt klent byggd i plast) och elektroniken gick sönder under det första året. Jag skulle hoppa över detta märke och välja någon av de andra. Jag kan tillägga att vår spis idag är utbytt.
Aj då, nä då är inte Falcon lika intressant längre, trist när det känns klent och plastigt. Tack för input!
 
  • Gilla
Elisabeth Knöppel
  • Laddar…
Vi köpte en 90cm proline Ilve induktion för något år sedan och vi är nöjda med kvalitén och funktionen. Dock var vi mindre nöjda med att den saknar förvaringslåda för plåtarna som vi utgick ifrån så du får nog kolla att den modell du tänker dig verkligen har det om du vill ha det.
 
B badtastex skrev:
Vi köpte en 90cm proline Ilve induktion för något år sedan och vi är nöjda med kvalitén och funktionen. Dock var vi mindre nöjda med att den saknar förvaringslåda för plåtarna som vi utgick ifrån så du får nog kolla att den modell du tänker dig verkligen har det om du vill ha det.
Ja eller hur man måste ju ha plåtarna någonstans! Ska kolla upp det, tänkte åka och titta på lite spisar nästa vecka. Tack för synpunkt.
 
D DFYD123 skrev:
Smeg har ju eget showroom på Ringvägen Stockholm.
Bertazzoni på Torsgatan även om man behöver boka tid för besök.
Ilve i Bromma
Den enda jag inte hittar som man kan titta på är Lofra. Falcon blir lite väl långt bort för oss. De andra finns men kanske inte precis i de utföranden som man tänkt.
 
Är det någon som har erfarenhet av Steel Enfasi eller Steel Genesi?
 
Följer tråden, ska själv köpa en 90 cm induktion med två ugnar och funderar i huvudsak mellan Lofra Venezia och Bertazzoni Professional. Verkar som Lofra har en större platta på 25/26 cm.

Är det någon som vet hur mkt kylfläkten låter på dessa, om det är något som stör?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hur har det gått?? Blev det något köp och vad blev det i så fall??
 
M masterjohn skrev:
Hur har det gått?? Blev det något köp och vad blev det i så fall??
Det blev till slut en Smeg Portofino med två ugnar. På slutet valde vi mellan Ilve och Smeg. Jag tyckte ugnen på Ilve kändes liten volymmässigt. Sedan kunde man inte ha plåtarna någonstans, fanns ingen lucka/låda för det (inte på den modellen vi tittade på). Sedan var det en ”konstig” upphöjd kant runt hällen som verkade osmidig vid rengöring. Men det kanske man vänjer sig vid. Dock tyckte jag Ilve hade snygga vred och finish. Det som avgjorde var väl att Smeg, i samma veva, hade 25% på hela sortimentet så då slog vi till. Det samt att det känns som att vilken spis man än väljer av dessa så är de inte superbra funktionsmässigt utan man betalar för designen. Tror en häll för samma pris hade varit mycket bättre rent funktionsmässigt. Jag vet ju inte men tycker inte att jag har läst jättebra recensioner av någon av dessa spisar. Med det sagt så är vi nöjda utseendemässigt på spisen och den är ändå bättre funktionsmässigt än vad jag trodde. Kanske jag hade extremt låga förväntningar :). Dock ville vi ha en spis som passar in i stilen på köket. Ugnen fortsätter att låta en del efter att man stängt av den. Hällen tycker jag är mycket bra, främst den stora zonen i mitten. Vår gamla ugn kunde gå högre upp i temperatur men jag har inte haft något behov av det än. Den lilla ugnen använder vi faktiskt mer än jag trodde.
 
Lofras produkter bör ni akta er för!


Lofras produkter har rakt igenom dålig kvalitet. Har köpt spis, kyl och diskmaskin. Samtliga produkter har krävt reperation/gått sönder inom 5 år.

Det finns säkert en anledning att dessa produkter har sämst garantier på marknaden (1 år…)
Kundbemötandet från återförsäljaren myrangecooker har efter att problemen uppstått varit under all kritik. Återkopplingen bristfällig.

Jag har även lyft frågan kring om de vill ta något ansvar för att jag ev. haft osedvanlig otur med 3 olika ”måndagsexemplar”. Men varken producent eller återförsäljare vill ta något ansvar eller för den delen hitta en hjälpande väg framåt med att dela på kostnaden. Utan hänvisar enkom till sin 1–åriga garanti.

Efter att jag varit på dem ett par veckor så kunde de tänka sig att erbjuda 5% rabatt om jag vilja köpa en NY kyl/frys av dem.

Köp ej dessa produkter
 
Hej! Intressant och tack för att du delar din erfarenhet. Har själv köpt en Lofra-spis så tråkigt att höra om dina erfarenheter. Vad var det som gick sönder på spisen? Nyfiken för att veta vad jag ska vara lite mer uppmärksam på
 
Värmeelementen lade av i stora ugnen efter 4 år. Det kan absolut ske och vara en slump. Myrangecookers besked var ”tråkigt, otur”. Även fläkten strulade och började låta allt högre och gick ojämt.

serviceteknikern kunde dock lösa allt på spisen. Men eftersom garantin inte sträcker sig mer än 1år så blev det några tråkiga tusenlappar extra på en redan dyr produkt. Man hade hoppats att livlängden kvalitetskänslan var bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.