gravedigger skrev:
Det finns nog andra nackdelar också. Se bifogad länk:

[länk]
Jag tror nog inte att det är så generellt som påstås i artikeln att allt ska bli fiber, men i ett tätbebyggt område så är det ju rätt lösning idag rent tekniskt. Sedan att det innebär begränsad valfrihet är ju mindre bra, men samtidigt kan jag förstå ett Telia vill ha möjlighet att göra samma sak som ex. Bredbandsbolaget. Det är ju precis lika galet när det gäller Kabel-tv på de flesta håll.
 
GSM data är väl 9600kbps om jag inte minns fel. Sedan finns GPRS och snart EDGE. Även 3 G är ett alternativ. PTS nämner som lägstakrav 20kbps i överföringshastighet.
 
Jag kan i stunder av missmod tycka att det mesta är galet i telekomvärlden i dag. Helt klart har ökad konkurrens i vissa fall medfört fördelar när det gäller produkt- och prisutveckling men det vette sjutton om inte nackdelarna ibland överväger. Det kan tyckas att jag är en bakåtsträvare här, men tendensen att nyttja ny teknik för att flytta över kostnader till användaren samtidigt som tillhandahållaren ökar sin egen marginal är inte optimal sett ur ett konsumentperspektiv. Detta verkar i alla fall vara trenden för stunden.
 
30.000:-? Låter som om det är en lantmäteriförrättning inblandad. Jag fick en offert på 45.000:- på detta när jag skulle dra elmatning och tele 85 meter. Lantmäteriet måste tydligen göra en förrättning inna någon får gräva i marken. Alternativet var luftledning för både el och tele.
 
GoForIt skrev:
[quote author=AndersS link=1143142589/0#7 date=1143183615]Kollade lite på detta för några veckor sedan. Det börjar förändra sig i branschen när det gäller fastnät, t.ex. kommer man inte längre att bygga med koppar utan fiber (normalfallet)  vilket innebär att man får betala etableringskostnad, dvs framdragning till tomtgränsen av fiber. Från tomtgränsen har man sedan hela ansvaret men kan även få det arbetet utför och även i fastigheten.
Om man inte önskar fiber till permanentboende har man rätt till telefonianslutning till rimlig kostnad, men det behöver inte vara trådbundet utan t.ex. någon form av vanlig telefon som sedan kopplas upp via mobilnätet (blackbox på väggen).
Lite nyfiken..
Var har du läst det?
Jag menar fiber är ju kanon, men på landsbygden blir det ju svindyrt..

Mobila länkar är ju inget nytt, men har ju blivit så pass billiga att det ibland är den billigaste lösningen även för enskilda anslutningar. Det finns ju t.o.m. små telefonstationer på landsbygden som endast har radiolänkanslutning.[/quote]

Du hittar nog inte allt på Telias hemsida utan får ringa Telia Kundservice. Den stora skillnaden och det som man måste separera är att följa regelverket för tillhandahållande av telefoni till permanentbostad respektive någon form av anslutning till Internet. Mera info lär nog dyka upp då jag tror att de nya reglerna endast gällt i 2-3 veckor och att det kommer leda till en viss debatt i media.
 
Peter Låssmed skrev:
Ja, tänkte bo där i många år framöver.. Kan bara inte fatta riktigt, 30.000:- är dyrt för det lilla avståndet. 80-100 meter.. Allt är ju redan grävt och klart samt att kabelkostnaden är ca 5:- metern...
Kostnaden kan bero på om dom måste gräva ner nya stolpar mm. Kan vara så om man bygger en bit ifrån civilisationen. ;D Nä skämt och sido :p visst e det dyrt men kolla med telia igen. Om det är så att dom måste gräva ner nya telestolpar för då kan det börja kosta. Vet att det kostar allt från 7000kr och sen finns det ingen gräns. :(

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för dig. ;)
 
AndersS skrev:
Du hittar nog inte allt på Telias hemsida utan får ringa Telia Kundservice. Den stora skillnaden och det som man måste separera är att följa regelverket för tillhandahållande av telefoni till permanentbostad respektive någon form av anslutning till Internet. Mera info lär nog dyka upp då jag tror att de nya reglerna endast gällt i 2-3 veckor och att det kommer leda till en viss debatt i media.
Visserligen brukade uppdateringarna på hemsidan ibland släpa efter något, men inte veckovis. Jag kunde inte notera några som helst förändringar på varken pris eller villkor när jag tittade tidigare idag...
 
Om jag säger så här så stämmer innehållet i den tidigare länken mycket väl med det svar som Kundservice lämnar om du kontaktar dem ;)
 
Är inte riktigt med på vilka förändrade regler du syftar på AndersS, kan du förtydliga?
 
Var någonstans i sverige finns Peter Låssmed förresten?
 
Det är inte PTS som kräver 20Kbit till alla utan detta är ett av Regering och riksdag fastslagen lag, nämligen lagen om elektronsik kommunikation SFS 2003:389. Där strå bland annat:

2 § Den som enligt 1 § skall tillhandahålla en tjänst får åläggas skyldighet att inom viss tid nå särskilda prestandamål. Denna tid får inte understiga tre månader.
  En anslutning enligt 1 § första stycket 1 skall vara utformad så att slutanvändare kan utföra och ta emot lokala, nationella och internationella samtal, telefax och datakommunikation med en viss angiven lägsta datahastighet som medger funktionell tillgång till Internet.
  Regeringen får meddela föreskrifter om datahastighet enligt andra stycket.

Regeringen har också meddelat föreskrift om datahastighet i SFS 2003:396

Ett knep för att få ned priset är att du skriver dig på addressen och sen bara ringer kundtjänst och beställer en flytt av ditt abb till den nya addressen
29 a § En anslutning enligt 5 kap. 1 § första stycket 1 lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation skall vara utformad så att en slutanvändare som begär det kan sända och ta emot data med en hastighet om lägst 20 kbit/s. Om detta inom rimlig tid kan tillgodoses genom andra anslutningsformer, får hastigheten i anslutningen vara lägre. Förordning (2004:192).

Jag hadde lite problem med Telia själv tills jag påpekade deras skyldigheter enligt ovan och att jag övervägde att koppla in en jurist om de inte satte lite vilja bakom och löste problemen med mitt teleabb som då hadde varat i över ett år.

Det visade sig vara en god motivator för Telia som sen fixade alltihopa på 6 arbetsdagar
 
Rätt och riktigt Mats_o. Uttryckte jag mig så slarvigt det uppfattades som att PTS krävt 20kbps till alla? Då får jag be om ursäkt för detta! Det jag avsåg i mitt inlägg var att PTS har begärt av TeliaSonera att leverera lägst 20kbps.
 
Det finns/funnits ett antal processer mellan PTS och Telia. Det som nämns ovan är bl.a. vad som till rimlig kostnad/pris ska levereras, t.ex. telefoni till permanentboende.
Det som beskriv i länken ovan i tråden är finansiering vid nyanläggning, dvs rätten att ta ut faktisk kostnad om man önskar ytterligare funktionalitet utöver telefoni. Min tolkning är att det är PTS som ansvarar för att olika operatörer följer reglerande lagar och det blir då PTS som driver detta rättsligt, rätta mig här om jag har fel.
Det nya är att inte längre kommer att bygga vidare på kopparanslutningar utan fiber som inte regleras på samma sätt som kopparnätet. Det är det som förändrar och även kan påverka vad som är reglerat enligt lag.
 
Tackar återigen för alla svar!!! Detta med priset av tele har retat mig hela helgen. Man kan säga så här, elleverantören tar 20.000:- för sitt jobb. Då gräver han ner kabel, tillhandahåller denna och kopplar in i sin "ända". Telia samarbetar med elleverantören och lägger ner sin kabel i samma ränna, alltså behöver inte Telia gräva någonting. Beträffande prisskillnad mellan jordkabel (el) och telekabel så vet jag inte exakt..men jordkabel är dyrare. Visst är jag medveten om att saker kostar, men 30 tusen för framdragning av telefon är fan i mej att ta i!! Ska ringa Telia i morgon och FÖRSÖKA finna någon insatt i ärendet. Löser sig ej detta så blir det mobiltelefon. Bygger 5 km utanför Jönköpingsstadskärna.











 
Peter Låssmed skrev:
Tackar återigen för alla svar!!!  Detta med priset av tele har retat mig hela helgen. Man kan säga så här, elleverantören tar 20.000:- för sitt jobb. Då gräver han ner kabel, tillhandahåller denna och kopplar in i sin "ända". Telia samarbetar med elleverantören och lägger ner sin kabel i samma ränna, alltså behöver inte Telia gräva någonting. Beträffande prisskillnad mellan jordkabel (el) och telekabel så vet jag inte exakt..men jordkabel är dyrare. Visst är jag medveten om att saker kostar, men 30 tusen för framdragning av telefon är fan i mej att ta i!! Ska ringa Telia i morgon och FÖRSÖKA finna någon insatt i ärendet. Löser sig ej detta så blir det mobiltelefon. Bygger 5 km utanför Jönköpingsstadskärna.
Som sagt: det låter som om Lantmäteriet vill ha sin del av kakan.
Kollade precis på de gamla offerterna. GBG Energi (inkl. Telia) ville ha 6.200:- för luftledning inkl. nya stolpar och 45.000:- + 4.500:- för jordkabel. 45.000:- var en ren lantmäteriavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.