tommib tommib skrev:
Oavsett vad så är det föreningens fiber och du ska absolut inte dra sönder den. Jag skulle klassa det som lika illa som att kapa grannens el.

Om du nu har så bråttom, hör med föreningen vilken firma de använder för installation och betala sedan så mycket som behövs för att få dem att komma imorgon. Eller så väntar du snällt tills de löser det till ett mer normalt pris. Oavsett vad lär det bli du som betalar. Varför skulle någon annan betala för din renovering?
Har skickat frågan till föreningen.

Märkligt att du antar att jag trodde att någon annan skulle stå för det. Självklart så bekostar jag min egen renovering. Frågan var ifall det blir dyrare ifall jag skulle riva av kabeln kontra att vänta in föreningen.
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
E
Klipps fibern av av "misstag" så är sannolikheten rätt stor att den kommer lagas eller åtgärdas på samma ställe som skadan är. Det som händer då är att plånboken blir förvånansvärt mycket lättare och du står kvar med fiberkabeln på samma ställe som innan, men med en lagning på sig
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte bara koppla ur hos grannen, dra ur den ur hålet, o borra ett nytt hål?
 
  • Gilla
maela
  • Laddar…
tommib
F ealm1 skrev:
Har skickat frågan till föreningen.

Märkligt att du antar att jag trodde att någon annan skulle stå för det. Självklart så bekostar jag min egen renovering. Frågan var ifall det blir dyrare ifall jag skulle riva av kabeln kontra att vänta in föreningen.
Tycker du att det är konstigt att jag drar slutsatser baserat på att du överväger att riva sönder grannens fiber för att det eventuellt passar dig bättre tidsmässig?

Ja, det får stå för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har föreningen godkänt att ni river innerväggen? I så fall borde de informerat om att det går fiberkabel där. Eller åtminstone någon generell skrivning om hur ni hanterar ledningar i väggar ni river.

Jag antar att fibern är eftermonterad på senare år eller är det ett relativt nybyggt hus där det fanns fiber från början?
Inget nämndes när jag skickade in ritningen på planlösningen..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tycker du att det är konstigt att jag drar slutsatser baserat på att du överväger att riva sönder grannens fiber för att det eventuellt passar dig bättre tidsmässig?

Ja, det får stå för dig.
Ja, alltså det ena har ju inte något att göra med det andra.
 
F ealm1 skrev:
Ja alltså det ena har ju inte något att göra med det andra.
Du är definitivt ingen jag hade velat ha till granne
Är glad att jag bor i hus och inte i en bostadsrätt
Hade du klippt min fiber hade jag jagat dig med blåslampa och skulle krävt att det blivit fixat medetsamma oavsett tid på dygnet
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib
F ealm1 skrev:
Ja, alltså det ena har ju inte något att göra med det andra.
Så kan man ju se det. Man kan också fundera på vad du skrev i ditt ursprungsinlägg.

F ealm1 skrev:
Tjena!

Det är så att vi håller på att renovera vårat kök och ändra till en öppen planlösning. Vi upptäckte under rivningen att grannens fiberkabel gick igenom en av väggarna som vi tog ned.

Nu så hänger kabeln ganska fritt i köket och efter att ha hört oss runt med bekanta som bor i samma förening, som också råkade göra samma misstag, så har vi fått höra att det kommer att ta ca två månader att leda om kabeln.

En bekant föreslog att man skulle dra sönder kabeln så att tele2 skulle komma förbi snabbare men det känns som att det eventuellt skulle bli en kostsam affär som eventuellt skulle ställa till med trubbel för grannen.

Så vad gör man?
I det ställer du till synes frågan om det vore rimligt att dra sönder grannens fiber men det verkar som att du tvekar för att det kan bli kostsamt. Slutet, att det eventuellt skulle ställa till trubbel för grannen är inget som lindrar något. Självklart orsakar du problem för grannen, speciellt om hen jobbar hemifrån vilket många gör i dessa tider.

Varför ställer du ens en sådan här fråga? Svaret på vad du gör är att du kontaktar föreningen, frågar vilken firma som gör installationer i fastigheten och hittar sedan en sweet spot mellan hur mycket pengar du vill ge till den firman kontra hur fort du vill få problemet löst.

Man kan argumentera att föreningen borde vetat att fibern gick där men med tanke på att det normalt sitter lekmän i styrelsen så kan det vara ursäktligt (om de inte verkligen var klantiga och hade orimligt dålig koll).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så kan man ju se det. Man kan också fundera på vad du skrev i ditt ursprungsinlägg.



I det ställer du till synes frågan om det vore rimligt att dra sönder grannens fiber men det verkar som att du tvekar för att det kan bli kostsamt. Slutet, att det eventuellt skulle ställa till trubbel för grannen är inget som lindrar något. Självklart orsakar du problem för grannen, speciellt om hen jobbar hemifrån vilket många gör i dessa tider.

Varför ställer du ens en sådan här fråga? Svaret på vad du gör är att du kontaktar föreningen, frågar vilken firma som gör installationer i fastigheten och hittar sedan en sweet spot mellan hur mycket pengar du vill ge till den firman kontra hur fort du vill få problemet löst.

Man kan argumentera att föreningen borde vetat att fibern gick där men med tanke på att det normalt sitter lekmän i styrelsen så kan det vara ursäktligt (om de inte verkligen var klantiga och hade orimligt dålig koll).
Tack för tipset. Har kontaktat styrelsen och inväntar svar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Du är definitivt ingen jag hade velat ha till granne
Är glad att jag bor i hus och inte i en bostadsrätt
Hade du klippt min fiber hade jag jagat dig med blåslampa och skulle krävt att det blivit fixat medetsamma oavsett tid på dygnet
Glad att du är nöjd med din boendesituation. Hade nog inte velat ha dig som granne heller.
 
  • Gilla
  • Haha
maela och 9 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Klipps fibern av av "misstag" så är sannolikheten rätt stor att den kommer lagas eller åtgärdas på samma ställe som skadan är. Det som händer då är att plånboken blir förvånansvärt mycket lättare och du står kvar med fiberkabeln på samma ställe som innan, men med en lagning på sig
Då är det inte ett alternativ. Tack för hjälpen.
 
Hur ser kabeln och väggen ut, är det en lång patchkabel som dom dragit i en ventilationskanal eller liknande?
 
Föreningens styrelse har inte koll på att det går en fiber där helt enkelt.

Om TS tar några bilder på omständigheterna så kan man ge lite bättre råd, men man kan nog anta att det faktiskt är föreningens fiber, då kan man anlita vem som helst som är kapabel att svetsa om fibern och då tar det inga 2 månader. Men om det faktiskt är Tele2 som är nätägare ja då är det ju dom som man skall kontakta för att få kabeln flyttad.

Typiskt obra att låta annans ledningar passera grannar men så byggde man ju förr och när det gäller fiberdragning så kanske detta var ett smidigt schakt att dra fibern genom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Klipps fibern av av "misstag" så är sannolikheten rätt stor att den kommer lagas eller åtgärdas på samma ställe som skadan är. Det som händer då är att plånboken blir förvånansvärt mycket lättare och du står kvar med fiberkabeln på samma ställe som innan, men med en lagning på sig
Jag skulle säga att sannolikheten att man lagar en fiberkabel ”på samma ställe där skadan är” är väldigt liten. Om man har någon som helst koll på vad man pysslar med alltså.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F ealm1 skrev:
Glad att du är nöjd med din boendesituation. Hade nog inte velat ha dig som granne heller.
Bra att vi är överens, då slipper vi framtida problem ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.