Hur svetsar man en HEA 200 stålbalk vinkelrätt till en HEB 220? Som amatör skulle jag vilja sticka in HEA 200 mellan flänsarna på HEB 220, men HEA 200 är för hög för att detta skall gå.
 
  • svetsning av balkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[
Eftersom att din 220 balk har ett öppningsmått på 188 och 200 balken har en höjd på 190, och du får en diff på 2 mm, så blir det att ta fram rondellen och ta bort lite.

Nu beror det ju lite på vad du ska använda din konstruktion till. Den var VÄL tilltagen. Sedan är ju frågan hur mycket har du svetsat?
För en normalgod svetasare skulle kanske ha kapat bort underdelen av balken, vänt på balken, lagt några strängar svets för att komma upp en bit. Sedan fixerat balken i sitt rätta läge, och svetsat fast den.

men återigen, allt beror ju på VAD du ska använda den till. Och lite pga detta så kommer det till vilket a-mått du bör hålla dig till.
 
OBS: Det är den mindre balken du ska ta av lite mtrl ifrån.
 
anaitis skrev:
OBS: Det är den mindre balken du ska ta av lite mtrl ifrån.

HELT KORREKT!!! Ber om URSÄKT ifall jag var otydlig.
 
För att få den jämn med varandra kapar du av så du får ett uppner vänt T samma längd som djupet på den andra där av V svetsar du balken och glappet under mellan 220 å 200 lägger du ett plattjärn om det behövs kontruktion mässigt. Så proffsen gör det :)
 
Watchmen skrev:
För att få den jämn med varandra kapar du av så du får ett uppner vänt T samma längd som djupet på den andra där av V svetsar du balken och glappet under mellan 220 å 200 lägger du ett plattjärn om det behövs kontruktion mässigt. Så proffsen gör det :)
Låt se om jag förstår. Man kapar de övre flänsarna på HEA 200 så att det går att sticka in den mellan flänsarna på HEA 220.

Det här "glappet" hänger jag inte riktigt med på. Menar du det faktum att flänsarna i underkant på balkarna inte hamnar i samma höjd?
 
  • svetsning av balkar 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
naresjo skrev:
Nu beror det ju lite på vad du ska använda din konstruktion till. Den var VÄL tilltagen. Sedan är ju frågan hur mycket har du svetsat?
Jo, min konstruktör gillar balkar - ju större desto bättre tycks det! Men det skall stå en "indragen" fasad (i lättbetong) på den långa balken och kortväggen till ett "burkspråk" på den korta. Utöver detta skall ett gjutet betongbjälklag läggas upp på balken, så jag antar att det behövs rejäla grejer!?
 
Ja du ser glappet på bilden som blir när balkarna blir jämna i överkant. Blir inte så stort behövs nog inget plattjärn heller :>
 
  • svetsning%20av%20balkar%202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den "stora balken" och den "lilla balken" vara i våg, i överkant?

Sedan så undrar jag bara för min nyfikenhet, vad säger din "konstruktör" om hur du ska lösa problemet?
Det är ju hans förslag med balk, då borde ha även ha en lösning på problemet.
 
kom på en sak till, kan du inte BARA använda 220 balk?
Om du ska slå på stort, så varför inte göra det hela vägen... hehehe
 
naresjo skrev:
Ska den "stora balken" och den "lilla balken" vara i våg, i överkant?
Tanken är att det skall ligga en samverkansplåt (Peva 45 eller Plannja Combideck) på de undre flänsarna, så egentligen borde väl överkanterna på de undre flänsarna ligga i våg, det vill säga man får en jämn upplagsyta.
Sedan så undrar jag bara för min nyfikenhet, vad säger din "konstruktör" om hur du ska lösa problemet? Det är ju hans förslag med balk, då borde ha även ha en lösning på problemet.
Hehe, han sa att "det är bara att svetsa ihop dom", men jag har inte pressat honom på den punkten. Han förutsatte väl att ett svetsproffs direkt skulle veta vad som behöver göras och min fråga här är mest till för att stilla min egen nyfikenhet :)
 
naresjo skrev:
kom på en sak till, kan du inte BARA använda 220 balk?
Om du ska slå på stort, så varför inte göra det hela vägen... hehehe
Tja, varför inte. Blir det enklare att svetsa ihop då eller?
 
Jag skissade på ett litet förslag.

Tror att det framgår av bilderna hur jag menar.
Men min tanke var att skära bort lite på ena balken (se den högra),
för in den urskurna blaken i den andra och sedan lägga ett rejält svetsförband runt dom två anläggningsytorna. Skulle nog att föredra ett du åtminstone gör en V-fog.

nu provar vi med att få med bilderna, får se om det lyckas...
 
  • balk ej monterad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balk komplett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefin bild - nu förstår jag hur mycket enklare det blir ifall balkarna är av samma typ! :)

Skulle man ändå välja en mindre balk antar jag att man vill gå ned så mycket i dimension så att den får plats "inuti" den större balken utan massa kapande, etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.