E
Hej

På norrgaveln av vår suturängcarport (uterum uppepå) så vill vi bygga ett kallförråd.

Då vi behöver gräva ur och ändra marken med mer än 0,5 meter krävs bygglov medans tillbyggnaden beroende på hur man regelrätt man ska vara hamnar 4,5meter från tomtgränsen och inte behöver bygglov utan bara en bygganmälan.

Hur gör man? Söker bygglov för att ändra marken? Marklov verkar ha jättehöga avgifter och vi ska svara gräva ur ca 2*3m.
Gör man en bygganmälan på tillbyggnaden och får markändringen "på köpet" ca 1500:- tror jag att jag läste.
 
E Em_A skrev:
Hej

På norrgaveln av vår suturängcarport (uterum uppepå) så vill vi bygga ett kallförråd.

Då vi behöver gräva ur och ändra marken med mer än 0,5 meter krävs bygglov medans tillbyggnaden beroende på hur man regelrätt man ska vara hamnar 4,5meter från tomtgränsen och inte behöver bygglov utan bara en bygganmälan.

Hur gör man? Söker bygglov för att ändra marken? Marklov verkar ha jättehöga avgifter och vi ska svara gräva ur ca 2*3m.
Gör man en bygganmälan på tillbyggnaden och får markändringen "på köpet" ca 1500:- tror jag att jag läste.
vad kostar det ? Och varför behöver du inte bygglov ?
 
E
Jag har haft svårt att hitta avgifter för små förändringar man allt från 3-4000:- upptill 20.000:-
Men att det beror på om man behöver tekniskt samråd eller inte.

Bygglov för själva byggnaden ska inte behövas då den ligger mer än 4,5 meter från tomtgräns och är bygglovsfri.
 
E Em_A skrev:
Jag har haft svårt att hitta avgifter för små förändringar man allt från 3-4000:- upptill 20.000:-
Men att det beror på om man behöver tekniskt samråd eller inte.

Bygglov för själva byggnaden ska inte behövas då den ligger mer än 4,5 meter från tomtgräns och är bygglovsfri.
Jag har försökt hitta priser men det vekar inte vara så stora summor.
Är det attefall ? eller varför skulle den vara bygglovsfri ?
 
E
Ja bygget skulle gå under attefall, vi hade ett kort teamsmöte med kommunen, det enda vettiga de sa va att det räcker med en anmälan för byggnaden men inget om markförändringen.
 
Är det marken runt omkring byggnaden som behöver förändras? Eller menar du att marken direkt under byggnaden måste schaktas ut?
 
E
Vi behöver chakta ur lite för själva byggnaden. Det är suturäng så en del av byggnaden hamnar på befintlig asfalt sen är det en 50 cm hög mur och slänt upp mot ca 2 meter höjd i bakkant.
 
Då är det inga bekymmer. Marken direkt under byggnaden räknas inte in i markförändring. Det blir en del av bygganmälan ni lämnar in. Endast marken utanför grunden kommer granskas om ett marklov krävs.

I handlingarna ni lämnar kommer kommunen vilja ha en fasadskiss där befintlig marknivå och ny marknivå finns markerad i förhållande till fasaden och grunden. Är det inte mer än 500 mm i handlingarna, inklusive höjden på stödmuren kommer kommunen troligtvis inte säga något om det.
 
E
Aha är det så det funkar.
Tack för svar, det är inte lätt att läsa sig till allt även om man försöker.

Får sätt mannen på att rita så man kan skicka in det till kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.