Vi funderar på att köpa huset Stora Mariannelund från Smålandsvillan. Huset säljs med oinredd övervåning. Vad är det egentligen som behöver göras för att inreda en övervåning? Och vad kan det kosta på ett ungefär?
 
Det beror ju på hur det ser ut när man börjar. Ligger isoleringen i mellanbjälklaget eller är det redan isolerat i tak t ex? Ingår något material till övervåningen i hussatsen? Vi har inrett själva men köpte med material i hussatsen. Vi har gjort alla snickerier själva, men lejt ut el, VVS och kakelsättning till hantverkare. Det har gått på ca 110 000 SEK plus en massa eget arbete. I den siffran ingår inte materialsatsen men väl kakel, klinker och radiatorer.

Jag kan inte svara just nu på vad materialsatsen för övervåningen kostade. Men i den ingick egentligen allt utom radiatorer och kakel, klinker till badrummet. Vi har tre sovrum, allrum och badrum ca 65 kvadrat boyta. Vi har vattenburen radiatorvärme vilket gjorde VVS-en dyr på övervåningen. Om man kör med elradiatorer kommer man betydligt billigare undan.
 
Vår övervåning är på 80 kvm. (Tre sovrum, bastu och badrum) Det var isolerat samt glesat.
Då vi har luftvärme så var vetilationen redan dragen så det var ingen kostnad förrutom golvärme i våtutrymmen.

El, takpanel, reglar, råspont, massiv parkett, gips, färg, lister,fönsterfoder och div (till tre sovrum) 35 000. Då har vi gjort allt själva utom el.
Badrummen och bastu har vi inte påbörjat men budgeterar ungefär lika mycket pengar.

Denna beräkningen är på relativt hög standard, dock med vita klinkers på väggar och begagnad parkett.

Kanske kan ge en fingervisning om vad det kostar?
 
Avslutade inredning av 100kvm övervåning i ett Sidensjöhus i våras. 4 sovrum, allrum, klädkammare och ett badrum.
När vi köpte huset fanns golvspån, vattenrör, avlopp, värmerör på plats. Radiatorerna fanns.

Gjorde ALLT själv (utom vatten och hrmm..en del el..hrmm). Lade ner mycket tid på att hitta lägsta priser eftersom vi har minst fem byggmarknader inom 15 min.

Med breda penseldrag har det kostat ungefär:
Isolering: 40 000 (väggar och tak)
Tak: 8000 (träpanel 1000m)
Innerväggar: 15000 (spån, träreglar, lister)
Dörrar: 9000 (Swedoor anette)
Elmaterial: 10000 (Clas Ohlson, Eletrikerns tips)
Takfönster: 7000 (stort till badrum)
Golv: 20000 (Furugolv 180 kvm)
Garderober: 15000 (12st IKEA som byggdes in)
Badrum: 50000 (8kvm med duschhörna. Helkaklat med grön sjösten på golvet från Kakelhörnan, billigt)
Tapeter och färg: 10000 (några dyra rullar)
Övrigt: 10000 (beslag, ventilation, allt annat man har glömt..)

Förmodligen i underkant eftersom vi inte räknat igenom alla kvitton. Du vet de där när man ska handla några småsaker och handlar för 1500:-
För att inte tala om alla verktyg man måste ha ;D

Totalt strax under 200 000:- alltså.
Har allt hopräknat i ett Excelark som behöver kompletteras med det sista.

35000 för ByggherreNR1 låter fantastiskt billigt.

Bygger jag hus igen ska det vara innerväggar monterade. Till det statdiet tar det tid om man gör det själv. Måla och tapetsera kan jag göra själv.

/Fredrik




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.