Hej! Jag fick nyss ett meddelande från Kundkraft som gratulerar mig till mitt nya elavtal med Tibber. Det står angivet att jag får betala ett påslag om 6,86öre/kWh inkl. moms och ingen årsavgift.

Då jag förra året köpte ca. 15000kWh innebär det att jag skulle betala 0,0686*15000=1029kr/12mån=85,75kr i snitt per månad. Dessutom förstår jag att jag blir bunden till Tibber under 12mån. likt alla andra Kundkraftavtal jag haft.

Skulle jag däremot tacka nej till detta avtal och själv söka upp ett avtal med Tibber, så kommer ett avtal att kosta mig 39kr/mån. och utan vare sig påslag eller uppsägningstid.

Jag får nog säga att jag tappat förtroendet för Kundkraft och förstår på inget vis hur de kan hävda att de fixat en bra deal för mig och mina Kundkraftskompisar.

Detta Tibberavtal är endast attraktivt (enligt min mening) för kunder som köper mindre än 39kr*12mån/0,0686kr påslag= ca 6822kWh/år.

Hur tänker ni? Är jag helt ute och cyklar?

Jag har dessutom en solcellsanläggning på ca 14,2kWp. Hur är era upplevelser av att sälja till Tibber?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag fick också detta för vår ena fastighet där vi kör kundkraft. Vad jag inte ritktigt förstår är om det fortfarande är klassiskt rörligt medelpris (som är det jag tog dem för) eller om man nu plötsligt fått timpris via tibber?
 
Tibber har väl inget annat än timpris? Det är ju vad hela deras affärsidé går ut på.
 
Det är ju många andra än Tibber som erbjuder timdebitering. Varför ska man välja just Tibber?

Jag har timdebitering med annat bolag, 0,8 öre påslag per kWh. Inga fasta avgifter.
 
G guggen skrev:
Jag fick också detta för vår ena fastighet där vi kör kundkraft. Vad jag inte ritktigt förstår är om det fortfarande är klassiskt rörligt medelpris (som är det jag tog dem för) eller om man nu plötsligt fått timpris via tibber?
Enligt mina sidor på Kundkraft anges Tibberavtalet som "Rörligt timmätt", till skillnad från mina tidigare avtal som angetts som "Rörligt schablonmätt".
 
S Stinsen_ skrev:
Hej! Jag fick nyss ett meddelande från Kundkraft som gratulerar mig till mitt nya elavtal med Tibber. Det står angivet att jag får betala ett påslag om 6,86öre/kWh inkl. moms och ingen årsavgift.

Då jag förra året köpte ca. 15000kWh innebär det att jag skulle betala 0,0686*15000=1029kr/12mån=85,75kr i snitt per månad. Dessutom förstår jag att jag blir bunden till Tibber under 12mån. likt alla andra Kundkraftavtal jag haft.

Skulle jag däremot tacka nej till detta avtal och själv söka upp ett avtal med Tibber, så kommer ett avtal att kosta mig 39kr/mån. och utan vare sig påslag eller uppsägningstid.

Jag får nog säga att jag tappat förtroendet för Kundkraft och förstår på inget vis hur de kan hävda att de fixat en bra deal för mig och mina Kundkraftskompisar.

Detta Tibberavtal är endast attraktivt (enligt min mening) för kunder som köper mindre än 39kr*12mån/0,0686kr påslag= ca 6822kWh/år.

Hur tänker ni? Är jag helt ute och cyklar?

Jag har dessutom en solcellsanläggning på ca 14,2kWp. Hur är era upplevelser av att sälja till Tibber?
Jag använder också kundkraft och blev nyfiken på detta erbjudande. Det verkar som Tibber har ett påslag på spotpriset för att täcka deras kostnader, enligt deras egen site. Kan det vara den kostnaden som är specad?Om ja så vore det onekligen intressant att förstå vad det påslaget är i normala fall.
Någon som har Tibber och kan förklara?
 
K
Tibber köpte kundkraft i höstas så det kanske inte blev någon bra deal när dom förhandlade med sig själva :p
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Kundkraft är väl scibstedt ägt. Vet inte om tibber är det med...

Kundkraft har tidigare rekryterat vd från skandalomsusade stockholmselbolag.

Har man valt kundkraft så har man ju valt en bekväm väg - inte en billig väg.

Kundkraft är vinstdrivande och hade kring 20% vinstmarginal i senaste bokslutet. Inte konstigt att det är dyrare att gå via mellanhand än att upphandla själv.

Dock är det ju en stor risk dom tar när dom flyttar kunder till timmät. Några av deras kunder lär ha en förbrukningsprofil som rimmar dåligt med timmätt. Läs alla tjänstebilar som skall laddar 16:45 när folket kommer hem från sina bekväma jobb...
 
Hej. Jag fick också Tibber avtal som erbjudande med ett påslag på 7 öre.
Ett snabbt mail till Göteborg Energi resulterade i ett negativt påslag på - 1,3 öre
I runda slängar spar jag 1200 kr på detta.
Schibstedt äger en del av Tibber medans man äger hela Kundkraft. Så Kundkraft trovärdighet är såklart helt borta.
 
Attitudeswe
Ja. Kundkrafts prismodell med påslag istället för månadsavgift lämpar sig extremt dåligt för storförbrukare.

1200kr/år antar jag?

Timmätt hos gbg energi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.