Jag kommer snart att dra igång ett projekt med att bygga en lada kombinerad med verkstad. Projektet kommer att vara av enkel karaktär, nästan enbart byggt av trä och med mer traditionella och historiska principer än moderna sådana. Men det är på inget sätt ett "byggnadsvårdsprojekt" det handlar om, utan en pragmatisk kontemporär byggnad.

Allt är genomritat i nuläget, men byggstart är någon eller några månader borta. Input och kommentarer upsskattas, om någon tycker att jag gör något galet eller har bra förslag!

Så här ser planen ut:

Ritplan för en kombinerad lada och verkstad med angivna mått och utmärkta sektioner för förvaring och arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en byggnad som är 8.4 x 3.6 meter. En del är utan fönster eller golv och med springor i väggarna (skippar lockläkten här). Här kan man arbete med "utejobb" när det regnar, ställa upp torkställningar, lagra ved och kanske förvara gräsklipparen eller större verktyg. (Eller laga mat innan det "riktiga" huset är byggt...)

I den andra delen är det en lätt isolerad box inbyggd som ska vara tät och mussäker, med möjlighet att ställa in en fläkt vid vinterarbete. Här kommer verktyg förvaras, en arbetsbänk/miniverkstad och kanske en drejskiva.

Ytterörren är en skjutport hängd i skena.

Så här är det tänkt att det kommer att se ut:

3D-modell av en lada och verkstad byggd i trä med platt tak och skjutport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panel i obehandlad gran. Taket är ett faltak (antagligen inte gran).

Följer upp med hur de olika delarna i konstruktionen är tänkta i efterföljande inlägg!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sofia Hylin och 8 till
  • Laddar…
Stommen byggs på plintar: 24 stycken totalt. Marken är gammal åker/hage, realtivt kompakt sandblandad lättlera. Antingen borrar jag hål och gjuter direkt i dessa, eller så blir det slutagräv. Det går nog på en hel del, ca 20kkr minst räknar jag med, men det känns otroligt drygt att gjuta själv, så vi får se.

I plintarna fäster jag stående stolpar 100x100 grovsågade med plintjärn. På dessa kommer takåsar (som stöttas på mitten av mellanväggen).

3D-modell av en stomme för byggprojekt med utmätta dimensioner på plintar och takåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lite funderingar om hur detta ska resas, men jag tänker att pelare och åsar spikas ihop på marken fästa i ett hål per plintjärn. Sen reses de med rep och stabiliseras tillfälligt i sidled med strävor.

Grässvålen grävs bort och vi fyller på med några decimeter grus, kanske 20 cm totalt. Detta blir golv i den "fria" delen.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Stommen färdigställs med kompletterande snedsträvor, golvbjälkar och tväråsar. Bjälklaget är nog underdimensionerat i den här ritningen, det var ursprungligen 2.40 spännvidd, nu är det 3.60.... Blir nog till att lägga upp lite stöd i form av betongplattor i mitten.

Någon som har en kommentar om mängden snedsträvor? "Verkstadsboxen" kommer stabiliseras med antingen plywood eller råspont.

3D-ritning av stommen till en byggnad med snedsträvor, golvbjälkar och tväråsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man lägger till spik- och bärläkt för panel och faltak blir grafiken lite snårigare!

3D-modell av verkstadsbyggnadens stomme med golvbjälkar, snedsträvor och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För båda används spikläkt 34x70. Nån som har koll på vilken cc som behövs? Misstänker att taket är alltför snålt som ritat, blir nog dubbla det, typ cc 300-350.
 
Solceller på taket vore ju trevligt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kanonprojekt, en sån lada skulle man bygga sig! Men jag skulle göra en vind också dit man kan skjuta in överblivet virke genom en lucka på gaveln. Är det något du funderat på?
 
  • Gilla
Zajko och 4 till
  • Laddar…
Vi var ett par stycken som "tvingade" grannen att gjuta helplatta under sitt garage/förråd, inget han ångrar idag.
Jag har kompletterat farsans snålbyggen med helplatta, mycket jobbigare att göra det efteråt.

Protte
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
Kanonprojekt, en sån lada skulle man bygga sig! Men jag skulle göra en vind också dit man kan skjuta in överblivet virke genom en lucka på gaveln.
Tack, jag tror det kommer bli jättebra! Det kommer att bli en liten minivind õver verkstadsboxen. Lucka utifrån har jag inte funderat på, det borde man kanske. :thinking:

prototypen prototypen skrev:
Vi var ett par stycken som "tvingade" grannen att gjuta helplatta under sitt garage/förråd, inget han ångrar idag.
Nepp, ingen platta här inte! Det är till ett fritidsboende, och bara ett plus att slippa gjutet här. Och nåt garage kommer det inte att bli.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Solceller på taket vore ju trevligt!
Eventuellt blir det solceller på huvudbyggnaden, men ladan håller sig till trä!
 
Buildgates Buildgates skrev:
Men jag skulle göra en vind också dit man kan skjuta in överblivet virke genom en lucka på gaveln.
Plus 1 på luckan. Då får du in riktigt långt virke, rör och liknande utan att behöva bängla genom garagedelen.
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Verkstaden avskiljs från resten med ett plankgolv och råspont på väggar/tak (i bilden nedan syns endast råsponten på innerväggen). Denna delen ska isoleras lätt är det tänkt. Plywood eller råspont verkar kosta ungefär samma, jag tänker att råspont känns lite bättre och lättare att sätta upp (jag hatar att kapa skivor).

I väggarna blir det 95mm träullsskivor och en vindpapp på utsidan, ingen ångbroms eller ångspärr.

3D-modell av en verkstadsstomme med plankgolv och råspont på innerväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utterväggarna kläs med panel i norrlandsgran. Den isolerade biten får vanlig lockläkt, mendan jag skippar denna på den andra delen. Det blir välventilerat och utan föster, men vackra ladu-springor... Och förhoppningsvis enkelt att ändra om vi ångrar oss i framtiden.

3D-ritning av en verkstad med plankgolv och råspontklädda väggar, utan färgbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi planerar att lämna allt omålat och låta trät gråna naturligt.

Skjutporten tänker vi oss något liknande detta: https://www.helaform.se/skjutportsbeslag-för-max-150-kg Någon som har erfarenhet av Helaform? Eller något annat märke att rekomendera? Den kläs med panelbrädor samma som resten av fasaden. Skenan skruvas igenom fasadpanelen i hammarbandet. Den är totalt cirka 2.6 meter bred, öppningen är 2.2 meter bred och 2.1 meter hög.


3D-ritning av en lada med öppen skjutport och råspontade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Poiuytr och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt! Vi har en del skjutdörrar på våra ekonomibyggnader, och dom är allt annat än täta. Tänker att det kan vara svårt att få värmen att stanna kvar inne med såna portar, även om ni inte ska hålla konstant varmt där.
 
Den delen är mer av en glorifierad carport (utan bil) än en tät byggnad. Till den inre delen finns det en tät dörr. :)
 
A arkTecko skrev:
Den delen är mer av en glorifierad carport (utan bil) än en tät byggnad. Till den inre delen finns det en tät dörr. :)
Aah, ja såklart, då förstår jag! :)
 
Sätt i nån krok direkt för lyftblock i verkstadsdelen. Helst på balk men bättre med ett fast än utan.
Sen håller jag med om gjut golv på en gång men men. När du skriver verkstad tänker jag mig svarv eller stora snickerimaskiner :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker om principerna men jag har några synpunkter på hur jag skulle göra om det vore mitt.

Plintar har ett lag att stjälpa och sättna ojämt med åren om de inte får litet stöd i sidled. Jag tycker du skall börja med att lägga en syll av till exempel 4x6 tums virke på kant runtom och en på tvären under mellanväggen. De uppstickande järndubbarna mitt i plintarna går in i hål i syllen. (du sparar kostnaden för plintjärn) Måste du laska så snedlaskar du eller ännu hellre haklaskar och så knutar du ihop hörnen.
Då har du en syllram som sitter ihop runt hela och håller plintarna i linje och fördelar lasterna så att plintarna sättnar jämt. Sedan kan du hänga upp golvbjälkarna i den syllen med balkskor eller lägga golvbjälkarna ovanpå.
Sedan ställer du stolparna på syllen och skråspikar fast med femtumsspik. Kapa stolparna och ställ upp dem och fäst ihop dem tillfälligt med en skräpbräda tills du har väggbandet på plats.

Väggbandet skulle jag göra av samma hemsågade 4x4 som stolparna. Om sådant finns att tillgå. Då sparar du urhakningarna. Över dörren kan du sätta in en förstärkning av något slag. Eller en grövre hemsågad balk till exempel 4x6.Om du märker stolpdelningen med timmermanspenna på undersidan av väggbandet innan du lyfter upp det är det enkelt att få allt på rätt plats. Att skråspika uppåt med femtumsspik kräver en bra 20oz hammare.


Sedan skulle jag spika dit en 2x5 eller 6 tums planka vågrätt strax under väggbandshöjd tvärs över gavlarna på insidan av stommen. Spika fast den rejält i hörnstolparna och mäta så huset blir lika brett uppe som nere. Då blir det enkelt att ställa upp de långa gavelstolparna och spika fast. Hela stommen sitter ihop och går att rikta och sträva så den står emot tusenårsstormen.

Fördelen med att ha både syll och väggband av fyra tums virke är att du får en plan insida på stommen. Då kan du spika strävorna på insidan ända från syll till väggband. Två fyra eller fem tums bräder snett ned till syllen från varje hörn.

Sedan skulle jag lyfta upp åsarna. Jag som är sparsam skulle göra dem av runda granstammar i full längd utan skarv. Lyfta upp dem med någon skogskran eller dra upp dem med rep längs lånnor. Hugga ur plana fläckar med yxa där de skall ligga mot stolparna. Såga stolparna litet kortare där grovändan kommer.



Min farbror har fortfarande brädtak (som sörlänningarna kallar faltak) på en del simplare uthus. Det skall vara vattenrännor längs kanterna på bräderna men de blir aldrig riktigt täta endå. Han använder oftast 7/8 tums granbräder men säger att entums är bättre. Kärnsidan uppåt och rotändan mot nocken. Kanske inte det bästa taket på ditt isolerade uthus.
 
  • Gilla
Cella och 3 till
  • Laddar…
Tack @heimlaga, de kommentarerna är guld värda! Jag får kanske fundera över om det inte är bäst att göra en syll som du säger. Det lär väl onekligen hålla sig betydligt rakare och stabilare med tiden så. Och den behöver vara 4x6, antar jag, du tror inte det räcker med 4x4? Och vad tror du om att skippa syllen under/tvärs porten, förstör jag hela meningen med den då?

Vad de gäller åsarna, så tror jag helt på din lösning, men det är tyvärr inte ett alternativ för en skåning med begränsad utrustning och kontakter, så det får hålla sig till vad bygghandeln levererar... Och skråspika uppåt med femtumsspik skulle jag inte klara efter ett år på gymmet tror jag, så det får bli skruvdragaren där! :crysmile:

Faltaket känner jag mig trygg i, och det kommer vara en rejäl luftspalt ner till isoleringen, det blir ett vindsutrymme / loft ovanför. Och så tänker jag att lägga en underlagsduk över de bitarna.

Ni får jag återgå till ritandet och fundera. Tack igen, du är en fantastisk resurs här på BH.
 
  • Gilla
Cella
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.