Hej!
Har en Siemens induktionshäll (81x52 cm, prisklass 20 - 25 000 kr), som är nedsänkt i en bänkskiva med lådor under.
Jag undrar hur den är fastsatt och hur man plockar bort den.
Är det brukligt att reparera en induktionshäll? Vem ska man vända sig till?
Hur lång kan livslängden tänkas vara?
Vår induktionshäll är 11 år gammal och har fungerat prickfritt hela tiden.
Tacksam för svar på ovanstående frågor, då jag vill vara någorlunda förberedd den dagen hällen börjar krångla.
 
Antingen är det silikon mellan ytterkanten mot skivan, rackarns att få bort sitter bra, eller så är det en gummipackning där och på undersidan bleck som spänner ner hällen mot skivan. Att reparera är i bland tveksamt beroende på var felet sitter.
 
J jonaserik skrev:
Antingen är det silikon mellan ytterkanten mot skivan, rackarns att få bort sitter bra, eller så är det en gummipackning där och på undersidan bleck som spänner ner hällen mot skivan. Att reparera är i bland tveksamt beroende på var felet sitter.
Tack för svar. Skulle tro att den sitter fast med silikon. Hur får man då loss den? Bränder man med något verktyg så spricker väl glasytan och det är väl också risk för att bänkskivan skadas.
 
Dra med ståltråd/pianotråd så skär du igenom silikonen. Lättfixat när du väl börjar.
 
terjevigen terjevigen skrev:
Dra med ståltråd/pianotråd så skär du igenom silikonen. Lättfixat när du väl börjar.
Tack för jättebra tips!
 
Frugans hårtork, värma på lite häftigt , håll den så det blåser ut från glaset och du måste gå runt om med värme . det brukar mjuka upp lite och som sägs av tidigare , svårt då den sitter fast runt om och att bara på loss en sida går inte. Det måste följas med på tresidor så den går vika upp. Stor risk att glaset spricker om det bänds under en kant. PS går att värma på lite hårdare från undersidan med
 
Kombinationen värme och pianotråd är nog optimalt. Kan nog komma åt runtom med en pianotråd.
 
Jag hade en aeg häll så gick högspännings delen till höger sönder på julafton lämna in hällen på rep kostade ca 4800:- 2 veckor senare går högspännings delen sönder på vänster sida köpte ny istället för att reparera
 
Kanske är bäst att byta när den har ett antal år på nacken. Frågan är när en induktionshäll ska betraktas som gammal.
Hur gammal var din när den gick sönder?
 
Ganska vanligt problem med induktionshällar är att komponenterna som slår av och på strömmen (IGBT - insulated-gate bipolar transistor) kastar in handduken. Själva komponenten kostar oftast mellan 20 och 100 kronor och bytes enkelt av någon som har basal elektronik- och löd-kunskap. Googla "induktion stove IGBT" för exempel...

Jag hade definitivt inte bytt ut en fungerande häll bara för att den är gammal, såvida det inte finns annan anledning, renovering av kök, etc.
 
Den var ca 8 år vi har kryddlådan precis under så det kan bli lite för varmt vet att Ikea rekommenderar att inte ha något i lådan under för ventilation skull vi lagar väldigt mycket mat hemma gashäll nästa gång//
 
Siemens har egen serviceorganisation eller företag de har avtal med. Ring direkt till Siemens, jag har för mig att de har fast pris på arbetet.
 
Det ska jag lägga på minnet.
 
A
Kujansuk Kujansuk skrev:
Jag hade en aeg häll så gick högspännings delen till höger sönder på julafton lämna in hällen på rep kostade ca 4800:- 2 veckor senare går högspännings delen sönder på vänster sida köpte ny istället för att reparera
Dom brukar gå sönder nästan samtidigt därför är det inte lönt att börja reparera på en induktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.