Jag börjar direkt med att säga: Nej jag ska inte koppla eller dra elen själv!

Dock tänkte jag underlätta för elektrikern genom att göra en del grovjobb. Jag har ett gammalt hus med gammal elinstallation. Det är culo på väggarna som ska bort och ersättas med ny modern dold el. Nu till min fråga

Räcker det med att fräsa ett spår i befintlig vägg och lägga elören där och sedan täcka med repgips (6mm). Eller måste elrören ligga på ett visst djup?

Mvh Erik
 
Det räcker, mig veterligen. Har sett elektriker göra precis så massor av gånger.
 
Tror att det är tillåtet, men risken för genomspikning mm när nya tavlor ska upp är större förståss. Men bara man ser till att dra nya rör där man förväntar sig att de ska vara, ex rakt upp från uttag och brytare, så minskar risken.

Är ingen elektriker utan bara teoretiker, så vänta på att nån med behörighet svarar också. Eller fråga din lokala elektriker. :)
 
Snacka med elektrikrn innan du drar rören. Även att dra rör är behörighetskrävande (kan man tycka vad man vill om). Om du inte pratar med elektrikern innan så är risken stor att han vägrar befatta sig med dina rör.
 
Ska man vara petig krävs spikskydd när rören går genom reglar och samma borde ju gälla när man fräser spår i väggen. Men det är inte så många som brukar sätta ut sådana. Kanske för att det inte syns...
 
Det är helt okej att fräsa spår för elrören och sedan täcka med renoveringsgips.
Det kan vara bra att märka ut var rören går ifall något skall monteras på väggen som tillexempel skåp eller dylikt. Hälsningar en elektriker.
 
Kalas, tack för alla svar. Då blir det till att fräsa ur spår i spontväggen. Tips på bra verktyg emottages tacksamt. Cirkelsåg? Handöverfräs? Nåt annat?
 
Kan av erfarenhet INTE rekomendera handöverfräs...
Funkade helt UTMÄRKT, men...
det var banne mig gipsdamm i hela köket och tog mig ett par timmar att städa, PUST!!!!
Prova med såg och koppla på en damsugare!

Lycka till
 
Cirkelsåg och stämjärn :)
 
Vet ju inte hur det ser ut hos dig men såga upp hål (dosfräsen) lite härochvar och trä in flexslang bakom sponten. Sågar du tvärs över så går ju väggen av och dessutom så kommer slangen lite längre in i väggen och sitter inte stumt vid spikning i väggen utan kan flytta sig om det behövs.

Prototypen
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Vet ju inte hur det ser ut hos dig men såga upp hål (dosfräsen) lite härochvar och trä in flexslang bakom sponten. Sågar du tvärs över så går ju väggen av och dessutom så kommer slangen lite längre in i väggen och sitter inte stumt vid spikning i väggen utan kan flytta sig om det behövs.

Prototypen
Men usch vad "sladdrigt" den flexslangen kommer att sitta, är det inte stor risk för framtida problem?
 
"sladdrigt"
:D Den va go den!
 
Peta in en bit plywood vid varje hål som "klammer" och skruva genom väggen på var sida om slangen. Blir mindre "sladdlikt"

Prototypen
 
Det är där lösa flexslangar man svär ve och förbannelse över montören den dag man kommer och ska dra i ny kabel i dom. Det är mer eller mindre hopplöst.
 
prototypen skrev:
Vet ju inte hur det ser ut hos dig men såga upp hål (dosfräsen) lite härochvar och trä in flexslang bakom sponten. Sågar du tvärs över så går ju väggen av och dessutom så kommer slangen lite längre in i väggen och sitter inte stumt vid spikning i väggen utan kan flytta sig om det behövs.

Prototypen
Smart. Så kan jag ju faktiskt göra. Sedan att det är spånisolering som rinner ut får man kanske ta som en bieffekt.

/E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.