men vill inte bli grundlurad av någon försäljare för det.
Vill ha ett bra system med så mycket värmeåtervinning som möjligt. Vart skall jag börja leta? Finns det prisindikationer någonstans?

Hoppas någon kan hjäla mig i denna djungel. Och tänk på att hålla eventuella förklaringar på en 3 årings nivå *s*
 
Snailman
Jag tror det är bra om du beskriver var det är tänkt att användas, är det ett gammalt hus eller ett som ska byggas, och vad är det för uppvärmningsätt som finns, eller är tänkt ska bli? Finns det något ventilationssystem sen tidigare?
 
Snailman skrev:
Jag tror det är bra om du beskriver var det är tänkt att användas, är det ett gammalt hus eller ett som ska byggas, och vad är det för uppvärmningsätt som finns, eller är tänkt ska bli? Finns det något ventilationssystem sen tidigare?
Just det ja... Kanske kan vara en fördel. Kopierar mitt inlägg på värme då det kanske passar här också.

Huset är på 1½ plan (93 + 73m2) och har vattenburen golvvärme på första våningen och elelement på andra.
Jag har i alla fall kommit fram till vissa saker och det är att jag absolut inte vill vara helt bunden till ett system så att säga. Min dröm just nu är solpaneler + vattenmantlad kamin + någon backupp.
För att skaffa mig lite prisbilder så måste jag ju börja någonstans.
Vill ha ett bra ventilationssystem med så mycket värmeåtervinning som bara går. (Ställer den frågan under ventilation).
Vad behöver jag då?
Solpaneler, vilka? kostnad?
Vattenmantlad kamin, det är det lätt att hitta priser på.
Accumulatortank, vad välja?
"backuppen" skall man välja flvp eller luft/vatten eller kanske en vanlig elpanna?
Troligtvis en separat vvb, vilken och till vilken kostnad?

Vad behövs mer?
 
Snailman skrev:
Angående ventilationssystem, så kan du läsa igenom denna [länk]

Där kan man lära sig mycket.
Tack! Har redan börjat läsa och det verkar som om det faktiskt kan gå att förstå sig på ventilation så småning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.