Hej,

Kan någon vänliga själ pedagogiskt förklara för mig hur ett ställbart borr fungerar? Jag ska borra hål på 40mm och undrar hur jag ställer in borret korrekt för att få rätt diameter?

Jag har kammat internet och inte lyckats hitta någon guide. Borret jag använder ser ut som på bilden, förstår inte riktigt logiken..
 
  • Ställbart borr med skjutmått som mäter diametern på borret, synlig skala med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttskala på ett ställbart borrfäste med måttmarkeringar 22, 35 och 45 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L ludwigdanieloliwer skrev:
40mm och undrar hur jag ställer in borret korrekt för att få rätt diameter
på 20 mm
 
Nu blir hålet 15 mm ( minsta ) och flyttar du ut till 25 ( största ) så blir hålet 25 mm och däri mellan 1 mm pe streck, se bara till att dra till skruven kraftigt så skäret inte flyttar sig. nästa del min 25 mm och max 45 mm
 
Brr. Jag har fortfarande ett långt ärr längs tummen och ner mot handleden sedan jag i träslöjden skulle ställa om en sådan borr och slant med skruvmejseln. Att blodvite uppstod är en underdrift. :(
 
J jonaserik skrev:
Nu blir hålet 15 mm ( minsta ) och flyttar du ut till 25 ( största ) så blir hålet 25 mm och däri mellan 1 mm pe streck, se bara till att dra till skruven kraftigt så skäret inte flyttar sig. nästa del min 25 mm och max 45 mm
Har uppdaterat till korrekta bilder på borr, var fel tidigare.. Det jag inte riktigt förstår är att storleken från 22mm till 35mm är 5mm? hur fungerar skalan liksom? hur många mm innebär ett steg?
 
Varje mm ökar håldiametern med två mm.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varje mm ökar håldiametern med två mm.
Stämmer det verkligen? I så fall skulle markering 35mm på det lilla skäret egentligen bli 32mm? Eller kan det vara så att det är större avstånd mellan markeringarna just där?
 
L ludwigdanieloliwer skrev:
Stämmer det verkligen? I så fall skulle markering 35mm på det lilla skäret egentligen bli 32mm? Eller kan det vara så att det är större avstånd mellan markeringarna just där?
Om skalan på borren är i mm. Men prova på en träbit och mät så ser du om skalan stämmer. Var försiktig med skruvmejseln bara.
 
  • Gilla
ludwigdanieloliwer
  • Laddar…
Marike
Mycket egendomlig skala. Vad är fabrikatet på den? :thinking:
 
Är det inte enklast att bara borra ett provhål för att verifiera din teori. Ska du borra ett och bara ett 40mm hål låter en vanlig 40mm plattborr eller en hålsåg som ett bättre alternativ. Hur tjockt är materialet du ska borra hålet i?
 
L ludwigdanieloliwer skrev:
Har uppdaterat till korrekta bilder på borr, var fel tidigare.. Det jag inte riktigt förstår är att storleken från 22mm till 35mm är 5mm? hur fungerar skalan liksom? hur många mm innebär ett steg?
22 markeringen sitter inte vid långa strecket utan tre streck bort o ska väl mest va info om minsta diameter som går att borra. Långa strecket vänster om 35 är 25mm.
 
Marike
Verktyg med mätmarkeringar som visar millimeterinställning för borrning mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser mitt ställbara ut. 1 mm ökar radien 1 mm och diametern 2 mm, men det visste du säkert redan. Skalan på ditt borr verkar helt förvirrat. Använd ett skjutmått att ställa efter och gör ett provhål samt ev finjustera.
 
På mitt ställbara borr, som ser ut som på TS' inledande bild, anger skalan borrhålets diameter.
Konstigare än så behöver det inte vara …
 
Marike Marike skrev:
Mycket egendomlig skala. Vad är fabrikatet på den? :thinking:
Haha jaa du, Biltema möög!
 
Ola C Ola C skrev:
22 markeringen sitter inte vid långa strecket utan tre streck bort o ska väl mest va info om minsta diameter som går att borra. Långa strecket vänster om 35 är 25mm.
Där sa du nått!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.