Halloj
Har kommit på tapeten om kvaliteten på luften i bostaden. Tycker att både jag och mitt ena barn reagerar med hosta den senaste tiden. Har bott här ett par år. Nu är det ju en fuktskada i badrummet som är under utredning. Men tankarna går om och hur man kan mäta hur bra luften är i ett hus, om det finns typ partiklar och annat som kan ge kroniska sjukdomar.

Ringde ner till en lokal ventilationsfirma men de började bara prata sig varma om FTX. Även om sådant skulle vara aktuellt vill man utesluta annat som kan vara skadligt. Mögel, etc.

Går det att mäta luften och vad ska man prata med för nån? Lär ju vara nån som är opartisk och inte bara vill sälja...
 
Hej,
Det finns konsultbolag som utreder inomhusmiljö och klimatet. Enklast är en pumpad luftmätning - en pump drar luft genom ett filter, skickar filtret på lab för analys och du får svar vad det kan röra sig om för ämnen.

viktigt dock att veta vilket ämne man förväntar sig stöta på; mikrobiella påväxt, mögel, kemiska emissioner eller flyktiga kolväten, t ex.

vad är det för symptom och när uppstod de? Finns det något arbete i huset som förvärrat symptomen, typ limning, användning av lacker? Kan det vara damm från betong, slipning, kolfiber..

Listan kan göras lång och att mäta är enkelt. Men frågan är vilket ämne man förväntar sig finna, samt om det finns ett hygieniskt gränsvärde för dessa ämnen.
Hygieniska gränsvärden gäller inom arbetsmiljö, men jag anser att om du har höga värden i bostaden så finns risk för ohälsa även där.

Allvarligt ämne eftersom man vill få koll på vad det kan vara. Du nämnde fukt tidigare, då kan det röra sig om mikrobiell påväxt, mögelsporer eller annat roligt. Jag har lite olika provtagare och utrustning för det ändamålet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Hej,
Det finns konsultbolag som utreder inomhusmiljö och klimatet. Enklast är en pumpad luftmätning - en pump drar luft genom ett filter, skickar filtret på lab för analys och du får svar vad det kan röra sig om för ämnen.

viktigt dock att veta vilket ämne man förväntar sig stöta på; mikrobiella påväxt, mögel, kemiska emissioner eller flyktiga kolväten, t ex.

vad är det för symptom och när uppstod de? Finns det något arbete i huset som förvärrat symptomen, typ limning, användning av lacker? Kan det vara damm från betong, slipning, kolfiber..

Listan kan göras lång och att mäta är enkelt. Men frågan är vilket ämne man förväntar sig finna, samt om det finns ett hygieniskt gränsvärde för dessa ämnen.
Hygieniska gränsvärden gäller inom arbetsmiljö, men jag anser att om du har höga värden i bostaden så finns risk för ohälsa även där.

Allvarligt ämne eftersom man vill få koll på vad det kan vara. Du nämnde fukt tidigare, då kan det röra sig om mikrobiell påväxt, mögelsporer eller annat roligt. Jag har lite olika provtagare och utrustning för det ändamålet.
Skulle säga att symtomen uppstod i höstas, september kanske, hosta hos minstingen, ibland rätt obehaglig lite låter som han kväljs nästan. Är ju på natten han håller på som värst.

Nu fick vi en fuktskada i badrummet som uppdagades ganska precis samtidigt. Om det finns nån koppling är dock svårt att säga säkert.

Det ska vara i princip åtgärdat nu. Började spåna i mögelskada innanför väggen. Har ju varit väldigt blöta fönster på vintern, ev svartmögel på karnens insida. Inte väldigt mycket dock.

Känns ju dock som nånting är galet i luften eftersom läkarna inte tycker sig se nånting i halsen på ungen.
 
michfris michfris skrev:
Hej,
Det finns konsultbolag som utreder inomhusmiljö och klimatet. Enklast är en pumpad luftmätning - en pump drar luft genom ett filter, skickar filtret på lab för analys och du får svar vad det kan röra sig om för ämnen.

viktigt dock att veta vilket ämne man förväntar sig stöta på; mikrobiella påväxt, mögel, kemiska emissioner eller flyktiga kolväten, t ex.

vad är det för symptom och när uppstod de? Finns det något arbete i huset som förvärrat symptomen, typ limning, användning av lacker? Kan det vara damm från betong, slipning, kolfiber..

Listan kan göras lång och att mäta är enkelt. Men frågan är vilket ämne man förväntar sig finna, samt om det finns ett hygieniskt gränsvärde för dessa ämnen.
Hygieniska gränsvärden gäller inom arbetsmiljö, men jag anser att om du har höga värden i bostaden så finns risk för ohälsa även där.

Allvarligt ämne eftersom man vill få koll på vad det kan vara. Du nämnde fukt tidigare, då kan det röra sig om mikrobiell påväxt, mögelsporer eller annat roligt. Jag har lite olika provtagare och utrustning för det ändamålet.
Helst skulle man ju vilja göra en mätning som innefattar allt vanligt som rimligtvis kan uppkomma i en bostad. Jag har själv skum lukt i ett rum. Ingen aning om var den kommer ifrån. Men gick det att göra en test som typ säger att luften innehåller förhöjda halter av några ämnen, och sedan förslag på vad som kan förorsaka detta vore det ju väldigt smidigt.
 
L Lilllen skrev:
Helst skulle man ju vilja göra en mätning som innefattar allt vanligt som rimligtvis kan uppkomma i en bostad. Jag har själv skum lukt i ett rum. Ingen aning om var den kommer ifrån. Men gick det att göra en test som typ säger att luften innehåller förhöjda halter av några ämnen, och sedan förslag på vad som kan förorsaka detta vore det ju väldigt smidigt.
Vi hade ju nån mögelskada i ett rum under golvet. Visade sig vara en bräda som gjutis in halvvägs ner i betonggolvet. När vi skulle spjärna bort den förvandlades den till pulver.. Dammsög upp och den konstiga lukt som varit där minskade avsevärt...

Är ju lite därför man spånar i att det kanske är nått bakom väggarna som spökar... Skulle ju klart kunna vara något annat som spökar, kemikalier som emitteras. Någon tydlig mögeldoft har inte jag känt dock.

Ingen fukt genomgång bakom möbler.

Skräcken är ju om man behöver riva bort hela väggen och att det är mögelskador i stommen.
 
Hej,
Jag skrev PM också.
Vi hyr utrustning från arbetsmiljö medicin och skickar provsvaren för labanalys. Syftet med mätningen är att identifiera vilka ämnen och halterna av dessa ämnen. samt identifiera åtgärdsförslag varifrån dessa ämnen kan förekomma.

Att köpa lösningen du föreslår ovan ger att du alltid och löpande kan mäta värden. Värden som du vill identifiera och eliminera genom byggtekniska åtgärder (riva ut, byta ut mot mindre irriterande ämne). Det billigaste du kan göra redan idag har du redan gjort; analyserat och identifierat vad det är som orsakar symptomen. Kan du byta ut dessa delar idag? Om inte omgående, när kan det var gjort och hur ska du skydda barnen mot partiklarna i luften?
Om dina barn reagerar på flyktiga kolväten eller mögelsporer redan nu eller andra kemiska emissioner, då har de även en förhöjd känslighet och ska skyddas mot de partiklar som frigörs under renovering.

Köp inga mätare, låt oss först ringa in vilka partiklar det rör sig om och var de kommer från. Oavsett om det är höga eller låga koncentrationer så har ni uppenbara symptom, och vi ska eliminera förekomsten att irritanter uppstår, samt att åtgärdandet av dessa.
 
Luftanalyser av mögel är opålitliga enligt min erfarenhet. Har varit med om det både privat och på jobb där luftanalys inte visat förekomst av mögel - men där det senare visat sig vara mögel. På jobbet bröt man till slut upp golvet och hittade uttorkat mögel efter ett läckande element samt i radhuset som jag blev sjuk i. Läs gärna mina inlägg där det framkommer en del. Jag lever med mcs efter flytt till mögelhus.

Jag skulle råda dig att göra ett mögeltest på damm där man kollar efter mögel-DNA och får svar på om de vanligaste fuktskadeorganismerna finns samt mängden av dessa (sporekvivalenter). Så upptäckte vi dolt mögel i det nyrenoverade radhuset som jag blev sjuk i.
 
Det finns ju olika tillvägagångssätt, Pegasuslab och ALS Scandinavia.
Jag har ett par strips för just DNA sampling hemma och kan skicka till TS, de ska sedan för analys på ALS Scandinavia.

har även provtagningsmanualer gällande DNA samplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.