M
Haft strömavbrott på landet och bor utsatt om det stormar då elen kan lätt gå pga av fallna träd osv så tänkte införskaffa ett litet elverk (bensin), för att kunna hålla igång framförallt kyl/frys och ladda lite små elektronik mm.
Iom att den ju måste placeras utomhus så vill jag få in strömmen i huset på något vettigt sätt. Är det vinter som nu vill man inte gärna dra en kabel via fönster eller liknande pga av kallt/bökigt. Tänker jag fel nu eller hade man kunnat sätta typ ett väderskyddat CCE elintag (matningsplugg, som på en husbil/husvagn) på väggen på utsidan och dra igenom en kabel rakt genom väggen och sätta ett shuko-uttag på insidan. Så kopplar man på elverket på CEE elintaget när strömmen går.

Behöver i princip bara ett uttag på insidan till mina behov och vill inte koppla på det på hela huset pga av dyrt / omständligt.

Hur har folk gjort eller löst detta?
 
Det går utmärkt att göra så. Ett intag på utsidan och uttag på insidan. Det blir då att ha lite skarvsladdar för att flytta stickpropparna. Då är reservkraften fristående från övrig el i huset.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
M
J jonaserik skrev:
Det går utmärkt att göra så. Ett intag på utsidan och uttag på insidan. Det blir då att ha lite skarvsladdar för att flytta stickpropparna. Då är reservkraften fristående från övrig el i huset.
Tack! Det var lite så jag tänkte. Skarvsladdar / grendosor har jag en mängd av.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Glöm då inte , inget mickel eller hempul för att få till några lampor att lysa i huset, då är du illa ute. Skickar ut el ända till Harsprånget och en gubbe står där och mekar AJAJ.
 
M
J jonaserik skrev:
Glöm då inte , inget mickel eller hempul för att få till några lampor att lysa i huset, då är du illa ute. Skickar ut el ända till Harsprånget och en gubbe står där och mekar AJAJ.
Nej verkligen inte. Tanken är att ta ut el ur det uttaget och koppla in kyl/frys + ladda ev telefoner etc, helt separerat från resten av huset. Så får man manuellt dra ur kylen och koppla på "backup" uttaget istället om strömmen gått. Tänker inte koppla på befintlig installation. Ficklampor / lyktor och ljus har vi gott om. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.