Hej,
Har en icke fungerande diskmaskin med två samtidigt blinkande dioder (ca 1g/s) för vatten (kransymbol) och sköljglans (stjärnsymbol). Enligt Bosch produktinfo så signalerar det elektronikfel. Displayen ger inget E-felmeddelande.

Vad jag kan se från sprängskissen så har maskinen två kretskort:
Kort 1 som benämns "Prestandamodul ej programmerad" (00647386) vid anslutning strömkabel (bak på maskin)
Kort 2 "Nätdel" (00658327) uppe vid panelramen (fram på maskin)

- Eluttaget ger 230V.
- Touchpanelen verkar fungerar då jag kan slå på/av maskinen. Maskinen ger ifrån sig ett par klick inuti för att sedan börja blinka.
- Kort 1 levererar 230V till Kort 2
- Kort 2 ser lite bränt ut på ett par ställen

Ska Kort 2 ha 230V?

Bosch ville/kunde inte förmedla ovan, jag handlar "gärna" Kort 2 (BSH tar 1024,20kr), men inte för att bränna det(!) för att Kort 1 felar...

Om Kort (1 och) 2 var ok och Aquastop eller andra sensorer felade så hade det väl stått ett E-felmeddelande i displayen eller tänker jag tokigt?
Missar jag något annat?
Någon som vet vad "...ej programmerad" innebär? Misstänker servicebesök och då är det knappt lönt.

Tack tusen/Thomas
 
A
T tjr skrev:
Hej,
Har en icke fungerande diskmaskin med två samtidigt blinkande dioder (ca 1g/s) för vatten (kransymbol) och sköljglans (stjärnsymbol). Enligt Bosch produktinfo så signalerar det elektronikfel. Displayen ger inget E-felmeddelande.

Vad jag kan se från sprängskissen så har maskinen två kretskort:
Kort 1 som benämns "Prestandamodul ej programmerad" (00647386) vid anslutning strömkabel (bak på maskin)
Kort 2 "Nätdel" (00658327) uppe vid panelramen (fram på maskin)

- Eluttaget ger 230V.
- Touchpanelen verkar fungerar då jag kan slå på/av maskinen. Maskinen ger ifrån sig ett par klick inuti för att sedan börja blinka.
- Kort 1 levererar 230V till Kort 2
- Kort 2 ser lite bränt ut på ett par ställen

Ska Kort 2 ha 230V?

Bosch ville/kunde inte förmedla ovan, jag handlar "gärna" Kort 2 (BSH tar 1024,20kr), men inte för att bränna det(!) för att Kort 1 felar...

Om Kort (1 och) 2 var ok och Aquastop eller andra sensorer felade så hade det väl stått ett E-felmeddelande i displayen eller tänker jag tokigt?
Missar jag något annat?
Någon som vet vad "...ej programmerad" innebär? Misstänker servicebesök och då är det knappt lönt.

Tack tusen/Thomas
Ej programmerad innebär att teknikern med speciell utrustning programmerar kortet på plats
 
  • Gilla
tjr och 1 till
  • Laddar…
Om du fotograferar korten och lägger upp kanske det går att säga något om dem. Ej programmerad skulle kunna innebära att det är ett kort med endast kraftkomponenter och CPU:n ligger på det andra kortet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ej programmerad innebär att teknikern med speciell utrustning programmerar kortet på plats
A Avemo skrev:
Om du fotograferar korten och lägger upp kanske det går att säga något om dem. Ej programmerad skulle kunna innebära att det är ett kort med endast kraftkomponenter och CPU:n ligger på det andra kortet.
Kort 2 kommer nedan (kort 1 har jag inte grävt fram (ännu)), jag noterar att JZC-32FA (enligt nätet INTERMEDIATE POWER RELAY) är textad 5A 250VAC och 5A 30VDC.

Kretskort med relä JZC-32FA, kondensatorer, och svart piezoelement, detalj av elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kretskort med komponenten JZC-32FA och andra elektroniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronik-kort med komponenter såsom relä, kondensatorer och motstånd, märkt med "5A 250VAC" och "5A 30VDC".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kretskort med komponenter och märkningen JZC-32FA för en mellankraftsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett kretskort med komponenter och lödpunkter, relaterat till en JZC-32FA strömrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med reläkomponenten JZC-32FA och specifikationer 5A 250VAC, 5A 30VDC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
electroluxaren skrev:
Ej programmerad innebär att teknikern med speciell utrustning programmerar kortet på plats
Tack då lägger jag ingen energi på Kort 1. Förutom möjligen att leta fel på det.

Vidare gällande Kort2:
Den stora blå cylindern är en ELNA 400V 10µF (M)
Den gultejpade lindade pjäsen är en EPCOS 28 09 P8052
Som nämnt ovan är den vita klossen en JZC-32FA 5A 250VAC och 5A 30VDC

Är det rimligt att anta att kortet är byggt för ingående 230V?

Lödpunkterna som verkar gått varma är åtminstone:
1 de två blåtejpade stående cirkulära komponenterna närmast artikelnumret (saknar läsbar text)
2 ELNA 400V 10µF (M)

Är det något jag bör/kan mäta upp på kortet? Är begåvad med multimeter (och bristande kunskap).
 
A
T tjr skrev:
Tack då lägger jag ingen energi på Kort 1. Förutom möjligen att leta fel på det.

Vidare gällande Kort2:
Den stora blå cylindern är en ELNA 400V 10µF (M)
Den gultejpade lindade pjäsen är en EPCOS 28 09 P8052
Som nämnt ovan är den vita klossen en JZC-32FA 5A 250VAC och 5A 30VDC

Är det rimligt att anta att kortet är byggt för ingående 230V?

Lödpunkterna som verkar gått varma är åtminstone:
1 de två blåtejpade stående cirkulära komponenterna närmast artikelnumret (saknar läsbar text)
2 ELNA 400V 10µF (M)

Är det något jag bör/kan mäta upp på kortet? Är begåvad med multimeter (och bristande kunskap).
Den vita klossen är ett relä och dessa från Kina är rätt dåliga, inta alla dock
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…

Bästa svaret

Kortet på bilden kan inte på något vis programmeras. För där finns ingen processor. Det innehåller en switchande spänningsomvandlare. (Eller nätdel som den kallades). Den matas med 230V och matar vidare en lägre spänning. Vidare finns ett relä som du noterat och en summer. (Den runda svarta med ett hål i mitten). Om det andra kortet ser bränt ut är det nog det som du skall koncentrera dig på.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att det är 230V överallt i en diskmaskin. Det blir billigare så.
Jag skulle tro att den stora induktiva komponenten är någon typ av drossel, som används för att uppfylla CE-krav el dyl.
Bygga en isolerad DCDC-omvandlare är alldeles för dyrt
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det är inte ovanligt att det är 230V överallt i en diskmaskin. Det blir billigare så.
Jag skulle tro att den stora induktiva komponenten är någon typ av drossel, som används för att uppfylla CE-krav el dyl.
Bygga en isolerad DCDC-omvandlare är alldeles för dyrt
Uttala dig inte så säkert om saker du inte vet! Det är en switchad ac/dc nätdel (flyback) baserad på en power integrations switchkrets (lnk304gn) . Den stora komponenten är en switch-trafo. Det troligaste är att det är lågspänd dc på sekundärsidan, men exakt spänning går inte avgöra från bilderna. (går att få en uppfattning om man tittar på spänningståligheten på den mindre elektrolytkondensatorn)
Den vita fyrkanten är mycket riktigt ett relä, som kan switcha antingen 230vac eller något med låg spänning.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S swirve skrev:
(går att få en uppfattning om man tittar på spänningståligheten på den mindre elektrolytkondensatorn)
Vill du dela med dig av din uppfattning av spänningståligheten? En sökning på nätet får mig att anta att elektrolytkondensatorn är den mindre svarta cylindern(?) och i så fall är den benämnd; Rubicon 25V220µF YXG.
 
T tjr skrev:
Vill du dela med dig av din uppfattning av spänningståligheten? En sökning på nätet får mig att anta att elektrolytkondensatorn är den mindre svarta cylindern(?) och i så fall är den benämnd; Rubicon 25V220µF YXG.
Då törs jag säga att sekundär sidan är 24V eller lägre mer troligt 12-16V.
Försökte googla lite på det andra kortet "prestandamodul", men hittar bara bilder på plastinkapslade enheter. Därför svårt att avgöra vad den gör, men det verkar vara ett betydligt mer komplext kretskort, troligen med en MCU som innehåller firmware.
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
S swirve skrev:
..men det verkar vara ett betydligt mer komplext kretskort, troligen med en MCU som innehåller firmware.
Efter lite grävande så lyckades jag få ut och fram det större Kort 1, bilder nedan. Det ser faktiskt riktigt fräscht ut (för en annan).

Kort 1 har SN: ABAB 00497498 (9000376770 002VER: EU).
Stor svart cylinder är en EPCOS B43508-A9107-M2 100µF (M) 400V- 25/105/56
Mindre mörkblå cylinder har gömd svårtydd text, men tror 8DIISW 470µF 16 v M (i en kvadrat) +105°C FC

Kretskort med elektroniska komponenter och en stor EPCOS kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Circuit board with capacitors and relays, including an EPCOS B43508-A9107-M2 and a blue capacitor with text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort med komponenter inklusive svart EPCOS kondensator och mindre mörkblå kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kretskort med EPCOS kondensator, kontakter och flera komponenter, detaljbeskrivningar inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskorts baksida med komplexa mönster av lödpunkter och elektriska banor, detaljerad grön PCB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har tyvärr inte så mycket att komma med men kondingarna ser "fräscha" ut på utsidan, ej svullna eller så. Sannolikt är kraftkortet OK, annars hade du inte fått någon status alls med LED-indikering. Hur gammal är diskmaskinen? Luktar det bränt från något av korten?
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur gammal är diskmaskinen? Luktar det bränt från något av korten?
Maskinen är från 2009 ((jepp, BSH sa skrota), men jag slipper gärna).
Kort 1 varken ser eller luktar bränt.
Kort 2 luktar inte bränt, men visar lite brunbränt ut runt ett par/tre komponenter på baksidan.
 
Har svårt att få till skärpan på speciellt de små komponenterna, lägger till några bilder på Kort1 som kanske är något bättre.
Närbild av kretskort (Kort1) med små elektroniska komponenter och integrerade kretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett kretskort med olika små elektroniska komponenter och lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett kretskort med olika elektronikkomponenter som kondensatorer och motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer och resistorer, några delar suddiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.