Någon som vet vad det är för krav idag nu när husen ska byggas ”nära-nollenergibyggnad”, fortsätter ”en byggnad med mycket hög energiprestanda och därmed energieffektivitet”(Regeringskansliet).

Har kikat runt en del och har svårt att hitta något praktiskt och begripligt exempel vad det menas mer i detalj, tittade även på forumet här men såg mest äldre trådar som även där kanske inte svarade helt på frågan. Det jag undrar nu över kanske mest är vad det innebär när det kommer till fönster, finns det idag ett minimum krav på vilka energivärden det ska vara på fönster tex till permanent boende? Eller beror allt på hur det ser ut sammantaget så därför väldigt svårt att se på rent generellt?

Det gäller ett planerat husbygge med putsade ytongväggar.
 
Du måste ju räkna på huset i sin helhet.
Om du har väldigt energieffektiva, små och få fönster så kommer du nog undan med mindre isolering.

Vill du ha stora fönster så måste dom vara energieffektiva, och huset i övrigt väldigt energieffektivt.

Men det finns rekommendationer: https://www.passivhuscentrum.se/u-v...av traditionellt,värde inte får överstiga 0.6.
Dom har också en kalkylator...

Här fanns också lite kring isolering + fönster/dörrar
https://www.energisnalahus.se/passivhus/

I slutändan är det ju dock helheten som avgör.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
surris
Kraven finns här i BBR29. https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2020-4-BBR-29.pdf

Det är tre krav som ska uppnås:
1. Energiprestanda, uttryck som primärenergital
2. Installerad eleffekt för uppvärmning
3. Umedelvärde

Detta gäller för att få bygglov. Nollenergihus är en helt annan sak.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du måste ju räkna på huset i sin helhet.
Om du har väldigt energieffektiva, små och få fönster så kommer du nog undan med mindre isolering.

Vill du ha stora fönster så måste dom vara energieffektiva, och huset i övrigt väldigt energieffektivt.

Men det finns rekommendationer: [länk] nybyggt hus av traditionellt,värde inte får överstiga 0.6.
Dom har också en kalkylator...

Här fanns också lite kring isolering + fönster/dörrar
[länk]

I slutändan är det ju dock helheten som avgör.
Ja just, helheten som avgör sedan. U-värdet sattes efter någon standard storlek på rutan har jag för mig? Va bra info tack!
 
surris surris skrev:
Kraven finns här i BBR29. [länk]

Det är tre krav som ska uppnås:
1. Energiprestanda, uttryck som primärenergital
2. Installerad eleffekt för uppvärmning
3. Umedelvärde

Detta gäller för att få bygglov. Nollenergihus är en helt annan sak.
Va bra tack, en del info att gå igenom:) Så det korrigeras inte via sitt bygglov? En energideklaration har jag gjort till det tidigare huset som byggt, tror det var 2019 som det gjordes. Så det är ingen annan distans man behöver koppla in för få ett typ av godkännande av sitt bygge när det kommer till energiförbrukning?
 
surris
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Va bra tack, en del info att gå igenom:) Så det korrigeras inte via sitt bygglov? En energideklaration har jag gjort till det tidigare huset som byggt, tror det var 2019 som det gjordes. Så det är ingen annan distans man behöver koppla in för få ett typ av godkännande av sitt bygge när det kommer till energiförbrukning?
Vad menar du med tidigare hus? Jag uppfattar det som att du skulle bygga nytt? Är det ombyggnation/tillbyggnad så är det oftast Umedelvärde man endast ställer som krav, beroende på hur stor ombyggnationen/tillbyggnaden är.

Det är upp till varje kommun att ansvara för att satta regler efterföljs, så har man fått ett godkänt bygglov kan man bygga.

Energideklaration ska utföras minst två år efter ett nybyggt hus är färdigställt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Vad menar du med tidigare hus? Jag uppfattar det som att du skulle bygga nytt? Är det ombyggnation/tillbyggnad så är det oftast Umedelvärde man endast ställer som krav, beroende på hur stor ombyggnationen/tillbyggnaden är.

Det är upp till varje kommun att ansvara för att satta regler efterföljs, så har man fått ett godkänt bygglov kan man bygga.

Energideklaration ska utföras minst två år efter ett nybyggt hus är färdigställt.
Ja precis frågor för det huset vi planerar bygga inte det vi bor i nu, tänkte om det något generellt inom energiförbrukningen som hade ändrats sedan det förra huset, (färdigställt 2018) försökt få något klarhet av infon som finns tillgänglig från kommun men får helt enkelt fråga dom direkt, förhoppningsvis får man ett tydligt svar:D

Gäller i Strängnäs kommun.
 
surris
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Ja precis frågor för det huset vi planerar bygga inte det vi bor i nu, tänkte om det något generellt inom energiförbrukningen som hade ändrats sedan det förra huset, (färdigställt 2018) försökt få något klarhet av infon som finns tillgänglig från kommun men får helt enkelt fråga dom direkt, förhoppningsvis får man ett tydligt svar:D

Gäller i Strängnäs kommun.
Ja det har ändrads en hel del. Om gamla huset färdigställdes 2018 så var det nog BBR 25 man gick efter. https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2017-5-BBR-25.pdf

Största förändringen är viktningsfaktorerna för de olika energislagen.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja det har ändrads en hel del. Om gamla huset färdigställdes 2018 så var det nog BBR 25 man gick efter. [länk]

Största förändringen är viktningsfaktorerna för de olika energislagen.
surris surris skrev:
Ja det har ändrads en hel del. Om gamla huset färdigställdes 2018 så var det nog BBR 25 man gick efter. [länk]

Största förändringen är viktningsfaktorerna för de olika energislagen.
surris surris skrev:
Ja det har ändrads en hel del. Om gamla huset färdigställdes 2018 så var det nog BBR 25 man gick efter. [länk]

Största förändringen är viktningsfaktorerna för de olika energislagen.
Ok! Är det här du menar ”Viktningsfaktorn föreslås bli 1,8 för el, olja och gas, 0,7 för fjärrvärme samt 0,6 för fjärrkyla och biobränsle. Sedan tidigare ingår i beräkningen också en geografisk justeringsfaktor, från en särskild karta, när det så kallade primärenergitalet ska bestämmas för en fastighet på en viss ort.”

Vad jag kunde hitta just om fönster så såg det ut att vara samma värden som förut?

”Ui Byggnad Utak 0,13 Uvägg 0,18 Ugolv 0,15 Ufönster 1,2 Uytterdörr 1,2”

Betyder det att det blivit mer noga hur ens värmesystem funkar? Många frågor nu men intressant veta, kan ju bli en viss skillnad i material kostnad:)
 
surris
J JJL - Ljungen 4 skrev:
Ok! Är det här du menar ”Viktningsfaktorn föreslås bli 1,8 för el, olja och gas, 0,7 för fjärrvärme samt 0,6 för fjärrkyla och biobränsle. Sedan tidigare ingår i beräkningen också en geografisk justeringsfaktor, från en särskild karta, när det så kallade primärenergitalet ska bestämmas för en fastighet på en viss ort.”

Vad jag kunde hitta just om fönster så såg det ut att vara samma värden som förut?

”Ui Byggnad Utak 0,13 Uvägg 0,18 Ugolv 0,15 Ufönster 1,2 Uytterdörr 1,2”

Betyder det att det blivit mer noga hur ens värmesystem funkar? Många frågor nu men intressant veta, kan ju bli en viss skillnad i material kostnad:)
Viktningsfaktorerna gäller nu. Så värmer du upp huset med tex fjärrvärme så multiplicerar du energianvändningen med 0,7, elen multipliceras med 1,8. Värmen justeras efter geografiska läget och normalårskorrigeras.

U-värderna för separata byggnadsdelar är inget krav. Det är U-medelvärdet som ska uppnås.

Ne det har inget med hur värmesystemet funkar men hur mycket energi det använder. Och installerade eleffekten om det är eluppvärmt.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Viktningsfaktorerna gäller nu. Så värmer du upp huset med tex fjärrvärme så multiplicerar du energianvändningen med 0,7, elen multipliceras med 1,8. Värmen justeras efter geografiska läget och normalårskorrigeras.

U-värderna för separata byggnadsdelar är inget krav. Det är U-medelvärdet som ska uppnås.

Ne det har inget med hur värmesystemet funkar men hur mycket energi det använder.
Ok! Då hänger jag nog med tror jag, tack för all info!:D
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.